Johans 740 T5, Motorn är i!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Johans 740 T5, Motorn är i!!

Inlägg av johanengqvist »

Tyckte de va dags att slänga upp en projekt tråd :)

Så här såg den ut vid inköpet
Bild

Besiktade den i mellandagarna, så den e nu besiktad fram till sista februari 2010 :)

Kan lätt säja att de e den klart slöaste 740 jag någonsin kört, och då den skulle användas till lite isåkning helgen som va så fanns de bara en sak att göra ;)
Före
Bild
Efter
Bild

Jag och en kompis började kl 20.00 på kvällen, och 19.00 nästa dag fungerade allt sånär som ett litet oljeläckage från oljereturen. Men de mesta går att laga med kemisk metall ;)

Så i lördags va de premiär åka, och till min förvåning fungerade allt felfritt hela dagen, blev nog ca 30 varv på på banan iaf :lol:
Bild

Motor setupen är för tillfället alltså ett b230f block med 32900 mil på nacken, turbo o grenrör från nån gammal 240, 940 turbo spridare och 3''LMM, orginal styrboxar. Laddar ca 0,5 bar så de e ju ingan raket men de rör ju på sej bättre än från början iaf 8)
Senast redigerad av johanengqvist den mån dec 07, 2009 8:08 pm, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

:thumbright:
Som alltid kul med enkla och snabba byggen som ger "most bang for the buck". Svetsad diff eller blev det enhjulsåka på isen?
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

Glufsen skrev::thumbright:
Som alltid kul med enkla och snabba byggen som ger "most bang for the buck". Svetsad diff eller blev det enhjulsåka på isen?
De blev enhjulsåka men vartefter varven gick så diffade den mer o mer :hihi: Axeln e ganska slut men de ligger en svetsdiffad 1031 o väntar i garaget!!
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

Här kommer lite bilder på saker som bilen ska få till sommaren!

En lite friskare bakaxel
Bild

Båge
Bild

B230 FK med 16v topp, getrag 260 vxl låda
Bild

Ombyggt 8v insug till 16v
Bild
Hposth
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: tis maj 27, 2008 9:14 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Hposth »

varför byggt om 8v insug till 16v?

org 16V insugen är ju mycket bättre än 8v insugen, där åker ju inte luften in i en vägg o byter riktning som de gör på 8v..
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

En kompis kör med ett 8v insug på sin 16v turbo med bra resultat. tänkte bara prova, kostar ju inget att försöka 8) vad jag har hört så ska 8v insuget fungera bättre =)
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

Vart meck idag :) Har börjat måtta in buren i bilen, mer jobb än man trodde att få det bra :doh:
Fick en överraskning igår me när ja åkte en sväng, läckte avgaser som attan, o när ja öppnade huven så hade samtliga muttrar till turbon gängat upp sej :thumbright: Nån som vet några bra värmetåliga låsmuttrar??
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

johanengqvist skrev:Vart meck idag :) Har börjat måtta in buren i bilen, mer jobb än man trodde att få det bra :doh:
Fick en överraskning igår me när ja åkte en sväng, läckte avgaser som attan, o när ja öppnade huven så hade samtliga muttrar till turbon gängat upp sej :thumbright: Nån som vet några bra värmetåliga låsmuttrar??
samma sak hände mej med renault5an när vi läste av den med bb-lambdan. efterdra dom efter första körningen.
V70 har stötdämparmuttrar med ovala hål som funkar som lås-mutter. vet inte däremot om man kan få tag i såna i andra storlekar.
ingen rök utan 142
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

okej, jo man har ju vart me om de förr :hihi:
jo, ska in i veckan o se om man hittar nå bra muttrar, har sett att svedol har några bra muttrar man kanske ska prova :thumbright: Annars går den som en dröm nu :hihi:
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

trådlås muttrarna :thumbright:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

NikkO skrev:trådlås muttrarna :thumbright:
Trådlås?? hur menar du då??
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Koppar mutter funkar fint!
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

Har inte blivit nåt skruva på ett tag, men man vågar knappt köra med bilen då de låter som om motorn ska klappa ihop närsomhelst :thumbdown:

Här kommer iaf en bild på mitt hemgjorda växellänkage 8)

Bild

Fästet till pumparna

Bild

Stol o bälte som jag har i bilen nu

Bild

Tanken är att fortsätta mecka bur helgen som kommer, för just nu står en ful BMW o tar plats i garaget :evil:
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

johanengqvist skrev: Nån som vet några bra värmetåliga låsmuttrar??
Nord-lockbrickor, sjukt bra !

www.nord-lock.se
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
johanengqvist
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: sön mar 05, 2006 6:38 pm

Inlägg av johanengqvist »

Började bygga bur idag :)

Lägg märke till ordningen i bilen :wink: :thumbright:

Bild

Bild

Imorgon ska jag svetsa färdigt o sen måla :)
Skriv svar