140 -73 2640cc 100531 Provkörning Film

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

140 -73 2640cc 100531 Provkörning Film

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Nu skapar jag en tråd i väldigt god tid mest för att väcka er nyfikenhet.
Jag har smugit runt här ett bra tag nu utan att bidra med något vettigt.

Eftersom jag kör rallycross på ganska hög nivå vill tiden inte riktigt räcka till åt min 18-års bil som jag har kvar på lager.

Jag köpte den i januari -94 för att ha den klar tills i maj när körkortet skulle vara klart. Det sket sig naturligtvis och jag fick köpa en -71 att åka i tillsvidare. Bilen fick jag klar till årsskiftet 94-95. Då hade den fått hellack ny inredning och trimmad B20. Åkte flitigt i bilen och har haft mycket kul med den.
Från början var det en B20 med S-kam och dubbla 45:or som gällde. Den har hela tiden haft M46 och svetsdiff 8)

Bilen användes som pendlar bil när jag gjorde lumpen på F4 (Frösön, Östersund) den ville ha nästan 2l/mil men vi var alltid 5 i bilen så det vart lite billigare.

Åren gick och jag fick tillfälle att köpa en 2,3l B20 från en rallycross Escort. En riktig steg3 topp gjordes iordning och nu skulle det gasas. Jag minns att den gick något fruktasvärt på på 90-talet, det var ju innan alla hade turbo.
Stor motorn ville aldrig riktigt vara med och det gick mest sönder. Det sista som hända var att blocket sprack. Efter det blev strokveven liggande tills jag sålde den här på Sävar ifjol.

1998 behövdes en lite bättre bil och vi köpte en 744 GLT 16V.

1999 Köpte vi hus och 140´n hamande i garage med en extremt slut trimmad B20.

2002 Gjordes ett ryck och B20 lyftes ut och en B23E hoppade ned. Med lätt modiferad luftmängdmätare och annat luftfilter hade jag hopp om att kunna glida med nyfödda dottern till sommaren. Den ville aldrig starta igen, den flick flytta ut i ett annat garage.

Hela tiden med avsikt att komma ut igen.
Men 2006 gjorde jag i ordning en 745 TIC lagom till barn nummer 2 skulle födas, lackad laserblå, kjolpaket, 17" hjul & chippad 230ET trodde jag att man kanske kunde glida lite på stan när läge gavs.
MEN jag hade blivit 10år äldre och intresset fanns inte riktigt kvar.

2008 Såldes den till finland för att ge lite extra pengar när vi köpte S40´n.

Då hade jag lagt tid och pengar på något som såg ut så här:
Bild

Och som såg ut så här på slutet:
Bild

Men nu 2009 har det slagit mig följande:

140´n har stått still i över 10år. Det skulle vara skit roligt att åka runt med den men jag kommer förmodligen aldrig få den tiden eftersom rc satsningen tar så pass mycket tid. Vi sätter ihop bilen och säljer till någon som känner sig manad att fortsätta sköta om bilen.

Så blir det, i höst sätter jag igång.

Tog den här bilden ikväll
Bild
Den har stått inne sedan hösten 1999 men tyvärr så var det lite rostbubblor dessa har skrapats och en ny lack kommer på innan försäljning.

Bild

Bild

Har fler bilder men datorn som jag lägger ut dom med vill inte alls längre.

Så här såg det ut -98 i Sveg av alla ställen.
Bild

Så här kommer det att bli.

Gamla rallycross underdelen på 2640cc med riktiga kolvar och H-profistakar från Gunnar Lundström 96,40 borr 90 slag.
531 Topp med en gammal trevlig Kent "Motordesign" Karlsson
Motorpulsinsug Weber 50
Brytarlös tändning

Bilen har sean tidigare Volvos R-Sport dämpare och flyttade stag på bakaxeln inte 4-länk men nästan.

Invändingt sitter det en komplett inredning från 240.

Tror ni det kan vara en rolig bus bil. Effekten borde ju hamna en bra bit över 200 Hk. :thumbright:
Senast redigerad av Arnesson Rallycross den mån maj 31, 2010 11:04 pm, redigerad totalt 22 gång.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Det blir nog en utomordentlig busbil! :D

Om du inte redan har gjort det så kan du ju kika i min garagetråd.
Jag har nyss satt ihop en ~2.7:a med 96,75 i borr och en gammal svetsad 90mm vev från Gunnar... :)
lagomt portad 530, GL kamaxel, hemmagjort plenuminsug och insprutning, den lämnar väl 230-240hk nånstans med ett fint vridmoment!

Motorn ska ner i min 142 som jag bara tänkte busa med på isen i vinter.


Det här blir en spännande tråd att följa! :D
Gustav Sundberg
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Tjenare! Kul med lite historia bakom 18-års bilen din :thumbright: Känner igen några bilder som du visade när jag köpte nåra av dina gamla b20prylar (extraktorn samt ståldreven). Att hinka i den pensionerade rc-motorn i 140in med ett brölande weberljud blir ju hur brutalt som helst :headbang:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Hösten har kommit och sakta men säkert börjar jag med 140´n.

Än så länge står bilen kvar på samma plats men jag har beställt en portning av den 531 topp som jag hade på hyllan.

Igår kväll började jag med att plocka isär toppen, någon hade dragit av en bult till grenröret så det jävlades lite med att få ur den stumpen. Lyfte av kammen men kom sedan på att jag inte hade "ventilfjäderbygeln" hemma så där tog det stopp igår kväll.

Samtidigt håller jag på att tapetsera och måla i huset så tempot i garaget är inte så högt ännu.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Nu har han äntligen kommit in i värmen efter 10år i kallgarage.

En kompis lurade mig att gå med i facbook, hittar nu ett "vettigt" användningsområde för den sidan. Det går ju faktiskt att länka bilder hit utan att först lägga upp dom på min rätta sida

Bild
Lite dammig

Bild

Har precis lyft upp den från golvet och ska börja på riktigt. :thumbright:
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Nu har man äntligen börjat.

Började med att byta grenrör till ett vettigare, det jag hade förut var ett ombyggt rör som blev extremt fult. Nu sitter det ett rigktigt rör i bilen. Fick naturligtvis kapa och modifiera växlelådsbalken men det gick ganska enkelt.
Bild
Ljuddämpare

Bild
Nya röret

Bild
Hade tänkt ha ett sånt här ITG filter men får nog tänka om...

Bild

Bild

Ställde en fråga här på Sävar imorse och fick naturligtvis snabbt svar.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40996

Byggde då en enkel tryckreducering innan filterkingen så nu har jag justerbart "primärtryck" detta måste testas lite mer men det kan nog funka.

Bild

Annars har ju Biltema pumpar ganska billigt...

Återkommer med med uppdateringar så fort det finns något att visa.

//Tomas
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Nu har det gått 2 dagar sedan jag uppdaterade. Börjar med att svara på en fråga jag fick på pm angående motorfästen och instrumentbrädan.


Bild

Bild

Det är orginal fästen till B23 med en 20mm plåt mellan orginalfästena i balken. Tråget är lite lätt modiferat med hammare i framkant mot balken.
Men allt det här gjordes tidigt 90-tal när farsan hade motorn i sin rallycross 140 så jag minns inte allt, dock sitter motorn sitter så långt bak det går utan att modifera torpeden.


Bild

Bild

Bild

Hela instrument brädan utom den delen under ratten är 240 men av någon anledning sitter ratten olika högt i 140 & 240 så den biten är orginal till bilen.
Men ratten hamnar fel i kåpan runt ratten.
Rattnavet är ett förlängt nav eftersom alla nav till dom där rattarna gör att ratten hamnar för nära spakarna.
Sedan är det en plast bit från en annan ratt som sitter felvänt mellan 240 kåpan och ratten...

Fattar ni :shock:

Men det här är gjort 94-95 när bilen gjordes iordning så jag kan ha glömt något.


Hela kvällen igår höll jag på att bygga ett gasreglage, när jag var nästan klar upptäcker jag att det vart för högt.
Tråkigt :doh:

Bild

Bild

Bild

Byggde klart iallafall, skulle nämligen ha byggt 2st, den andra till en kompis 2150 manta. Han fick ett och jag får bygga något annat.

God natt. :D
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Dagarna går och projektet går framåt, men det är mycket små saker som ska fixas. Nu under veckan har gasregalge och bränsle delar kommit på plats.

Bild

Typiskt tidsödande. Gaswiren tog i förgasarna så jag fick fila till en mellan bit, tänk om man hade en fräs

Bild

Fick trattar och filter från Bollnäs i fredags. Med trattar på blir det ganska långt.

Bild

½ meter Webrar 8)


Bild

Efter förra veckans arbete med gasreglaget byggde jag en ny lösning, kompletterade med en returfjäder. Gas häng vill man ju inte ha.

Bild

Naturligtvis passade det inte riktigt och jag fick förlänga pedalen för att få full gas. DET vill man ju ha.

Nu ska motorn ut och allt ska målas.

Sedan kommer förhoppningsvis toppen kring jul så vi ska lyfta i rätt maskin.

1916
ris3t
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jan 27, 2009 4:37 pm
Ort: hällefors

spridarhål

Inlägg av ris3t »

hej vad är de du har i spridarhålen :P
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: spridarhål

Inlägg av Elias_ »

ris3t skrev:hej vad är de du har i spridarhålen :P
gissar på vacum. :D
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: spridarhål

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Elias Linder skrev:
ris3t skrev:hej vad är de du har i spridarhålen :P
gissar på vacum. :D
Nej det är orginal B23E spridare med blåa fina slangar. Det satt ju en sån motor i bilen, jag har bara tagit bort insuget för att passa in förgasare med tillbehör. Jag har bara inte plockat bort dom.

När rätt motor kommer på plats är det bara att skurva dit webrarna och allt är redan klart.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Ja nu har det gått för många dagar utan att det blivit mycket gjort i garaget
En blixtvisit till Tyskland i tjänsten veckan innan jul, julbestyr, snö, SNÖ och en matförgifttning har effektivt hindrat mig från garaget.

Nu ikväll gick jag ned eftersom jag nu skulla laga den sista rosten.

Men alla som lagat rost vet nog precis som jag att det finns inget som är så drygt som att laga rost. Inte för att det var mycket på den här bilen men jag har lagat tillräckligt genom åren.

Inga vettiga bilder att visa men under den närmsta dagarna ska jag börja slipa lack och då syns det att det händer saker.

Hämtade färg till lackningen innnan jul så det finns hemma.



2747
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Nu har jag äntligen svetsat klart. Rost är återigen det värsta att hålla på med.


Bilderna är från 14/12 när jag lyfte ur "orginal" motorn
Bild

Bild


Tyckte att solfilmen känndes väldigt 1994 och plockade bort den
Bild

Bild

Bild

Mycket nöjd med resultatet :thumbright:

Nu är det nyårafton imorgon och då blir det nog väldigt lite gjort.
Fick i morse veta att toppen är klar och kommer att skickas efter helgen.

2915
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Vilket spännande insug du har!
Jag är ju inte nån riktig volvotok men jag kan inte inte minnas att jag har sett nått liknande nån gång...

Hur långt är insuget? och hur långt blir det från insugsflänsen till trattkanten?
Min motor med stor volym och lite för dåligt flödande topp svarade rätt bra på långa insugsrör, jag provade mellan 35 och 46cm i bänken men den gav bäst register med 46cm rör..
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Efter en lagomt slö dag med snöskottning kom jag ner i garaget efter middagen. Forstatte med att plocka bort solfilm. Monterade tillbaka all inredning som låg utanför bilen.

Bild

Bild

Bild


Målade bagaget också så man en uppfatting om färgen

Bild

Bild

Ska försöka börja slipa i morgon.


3169
Skriv svar