Motorrecept: BMW m10 turbo.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Motorrecept: BMW m10 turbo.

Inlägg av Pimplaren »

Hejsan!

Har just byggt en m30 som bromsades 630 i maskinen(570 på hjulen) vid 1.7 bar och nu är det dax för en m10 i racebilen.

I helgen hämtade jag en riktig racebil, BMW 2002 Supersaloon.
Skulle vilja ha en passade motor och då ligger m10 varmt om hjärtat då jag har m30n :)

Skulle vilja ha ett utförligt recept med tankar och ideer ang detta!
02robban hade en trevlig förgasarturbo, Jonas olhsson har fin maskin, skriv era recept :twisted:

Mål är ca 8000rpm och 500 maskin hästar, behöver inte vara smidd rakt igenom utan Bubbla kolvarna osv :thumbright:

Bild

MVH Oliver Bjuhr
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Var har du grävt upp den där ?! :shock:

Kollat på Bönnis maskin ?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=35134
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20702
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39825

Ska du ha så brett register som möjligt blir det ju ett recept och är du bara nöjd med topp-effekt så går ju det också.. Är nog bra med lite mer riktlinjer om vad du är ute efter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Se till att få brett register i maskinen så den blir lättkörd på bana, smalt och spetsigt register är inge roligt på bana.

Kompressor och turbo vore ju skitkul, bett redan från botten och tillräckligt med mos på varv också. En hel del extra vikt förstås..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skulle nog säga att rätt byggd med turbo har man absolut tillräckligt brett register, för det hänger mycket på att ha en snabb och tät-stegad låda och att man kör på det högre varvtals-registret (vad ska man annars ha all effekt till??).
Satsar man inte på rätt låda är kanske inte bilen 100% banracing-anpassad heller, utan mer en rolig bil att sladda med.. men han har ju inte riktigt yttrat sig om vad han ska ha den till så jag håller tyst nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Inlägg av erikjakan »

Jag är 50%ig delägare i plastbaljan. Vad säger panelen om en dubbelturbo installation, för mer körbarhet! ?

Bilen ska gå 90% gata!

/Erik
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

mattias skrev:Var har du grävt upp den där ?! :shock:
I dom djupaste skogarna i Dalarna :) hehe

Ja jag har kikat lite på den! skulle vilja ha Robbans gamla recept och Jonas, har försökt läsa i Jonas tråd men svårt att summera allt :) hehe
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man kan säga så här, ni letar nog inte efter Jonas Ohlssons recept, den motorn är tänkt att leverera betydligt mer än 500 hk när den bromsas nästa gång, den gav över 600 hk i motorn när vi fick ge oss pga tändproblem sist, och då hade vi både mer bränsle, laddtryck och varv kvar att ge. :headbang:

Ska man ha en gatmotor som ibland får smaka lite bana vill man ha en motor som inte är lika hård mot ventil-mekanismen, och ha ett register som ligger lite lägre, mellan 4000-7000 rpm med bra fyllnadsgrad där.

Jag skulle rekommendera en snabbt portad topp, snäll Schrick 304, en Schwitzer turbo S256 (kanske S258) med delat turbinhus, ett kompakt grenrör med lika längd och puls-split, en 50-60 mm wastegate med delning mot ventilen från kollektorn. Underskatta inte ett original-insug här, även om det kanske är enklare att bygga ett eget med trattar, plenum och 60-70 mm spjällhus.

Robbans recept kommer jag inte ihåg, men den är nog inte så långt från det jag skrev fast kanske större turbo? :scratch:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hahaha vilken bil. fulsnygg!! skit tuff :thumbright:
ja jag kan bara hålla med mattias, en sån motor kan prestera uppmot 500hk kanske mer.
kanske ev lite starkare kam men då borde man fundera på nån tätväxlad låda
Bild
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Allt mellan 500 och 600 är intressant sålänge det inte kutar iväg i sjuka summor pengar :)
Bilen måste gå grönjävligt!

Tack för tipsen än så länge!

Vill ha mer.

Kolvar stakar ventiler topp block vev osv osv vad ska man välja för en bra turbo m10?
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

erikjakan skrev:Vad säger panelen om en dubbelturbo installation, för mer körbarhet! ?

Bilen ska gå 90% gata!
Köp Westins motor :thumbright:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Den här tråden har jag helt missat, dock har de flesta gått igenom de mesta.

e21an med m10 körde jag gt40 med ar 0.99 56/60 vill jag minnas och 304 skräck, vems 3.3 + 1680cc spridare och e28 spjäll, saab tryckplatta + black magic lamell. osv osv
Skriv svar