Har just byggt en m30 som bromsades 630 i maskinen(570 på hjulen) vid 1.7 bar och nu är det dax för en m10 i racebilen.
I helgen hämtade jag en riktig racebil, BMW 2002 Supersaloon.
Skulle vilja ha en passade motor och då ligger m10 varmt om hjärtat då jag har m30n
Skulle vilja ha ett utförligt recept med tankar och ideer ang detta!
02robban hade en trevlig förgasarturbo, Jonas olhsson har fin maskin, skriv era recept
Mål är ca 8000rpm och 500 maskin hästar, behöver inte vara smidd rakt igenom utan Bubbla kolvarna osv
Ska du ha så brett register som möjligt blir det ju ett recept och är du bara nöjd med topp-effekt så går ju det också.. Är nog bra med lite mer riktlinjer om vad du är ute efter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag skulle nog säga att rätt byggd med turbo har man absolut tillräckligt brett register, för det hänger mycket på att ha en snabb och tät-stegad låda och att man kör på det högre varvtals-registret (vad ska man annars ha all effekt till??).
Satsar man inte på rätt låda är kanske inte bilen 100% banracing-anpassad heller, utan mer en rolig bil att sladda med.. men han har ju inte riktigt yttrat sig om vad han ska ha den till så jag håller tyst nu.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Man kan säga så här, ni letar nog inte efter Jonas Ohlssons recept, den motorn är tänkt att leverera betydligt mer än 500 hk när den bromsas nästa gång, den gav över 600 hk i motorn när vi fick ge oss pga tändproblem sist, och då hade vi både mer bränsle, laddtryck och varv kvar att ge.
Ska man ha en gatmotor som ibland får smaka lite bana vill man ha en motor som inte är lika hård mot ventil-mekanismen, och ha ett register som ligger lite lägre, mellan 4000-7000 rpm med bra fyllnadsgrad där.
Jag skulle rekommendera en snabbt portad topp, snäll Schrick 304, en Schwitzer turbo S256 (kanske S258) med delat turbinhus, ett kompakt grenrör med lika längd och puls-split, en 50-60 mm wastegate med delning mot ventilen från kollektorn. Underskatta inte ett original-insug här, även om det kanske är enklare att bygga ett eget med trattar, plenum och 60-70 mm spjällhus.
Robbans recept kommer jag inte ihåg, men den är nog inte så långt från det jag skrev fast kanske större turbo?
hahaha vilken bil. fulsnygg!! skit tuff
ja jag kan bara hålla med mattias, en sån motor kan prestera uppmot 500hk kanske mer.
kanske ev lite starkare kam men då borde man fundera på nån tätväxlad låda
Den här tråden har jag helt missat, dock har de flesta gått igenom de mesta.
e21an med m10 körde jag gt40 med ar 0.99 56/60 vill jag minnas och 304 skräck, vems 3.3 + 1680cc spridare och e28 spjäll, saab tryckplatta + black magic lamell. osv osv