schimsa sinter.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

schimsa sinter.

Inlägg av icklas »

hej, jag håller på att montera kopplingen på bilen nu, en ny std sachs turbo tryckplatta och 4p sinterlamell.

org.lamellen är ju 7,1mm och sinter lamellen 8,1mm alltså 1mm tjockare. ska ja då schimsa ut 1mm mellan svänghjul och tryckplatta och sedan trycka fast lamellen eller måste ja schimsa mellan svänghjul - tryckplatta så pass att det inte är nån glipa men ändå trycker fast lamellen?

förstår ni hur ja menar?..

MVH Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: schimsa sinter.

Inlägg av jol »

Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

den tråden besvarar inte min fråga då ja inte ska schimsa för att få max tryckpunkt.

frågan var igentligen hur mycket jag behövde schimsa med en tjockare lamell.. men nu har ja löst det att ja shimsade 1mm eftersom lamellen var 1mm tjockare än orginal.

tråd kan tas bort:)
MVH
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Inlägg av jonte_boy »

Hur schimsade du? la du bara 1mm brickor mellan tryckplattan och svänghjulet på insexbultarna?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Varför vill man inte ha maxtryck?

Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.

Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.

Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte :)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Eric Wiklund skrev:Varför vill man inte ha maxtryck?

Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.

Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.

Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte :)
Precis det jag menade, följer man guiden uppifrån och ner får man svar på trådens fråga...som kanske inte var så svår med tanke på tredje inlägget :)

Jag och kompisen köpte varsin steg4 kennedy, skiljde 200kg tror jag. På ca 1400kg fjädertryck
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

jonte_boy skrev:Hur schimsade du? la du bara 1mm brickor mellan tryckplattan och svänghjulet på insexbultarna?
jag la 1mm brickor mellan svänghjul å tryckplatta. alltså vid bultar och styrningarna.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Skriv svar