Bygger jag rätt avgassystem ?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Hej

Har börjat snida ihop mitt nya grenrör och avgassystem till min 960.
Motorn kommer bytas till en 3.0.

Läste i Four-Stroke Performance Tuning - A. Graham Bell som gav rekommendation av primär rör diameter på ca 41-44 och ett 3-1 system.
Köpte mig en hög kardankrökar från biltema i 44 (yttermått). Längden på rören enligt boken angav 76 cm rör vid 50 grader BDC @ 6000 rpm. (enligt specen på mina 3.0 liters kammar)
3 tum längre rör sänker enligt boken vridet 500 rpm så jag kommer göra rören lite längre.

Valde 2" rör efter kollectorn (3-1) och det är egentligen det måttet som jag undrar om det är rätt.
Tanken är att det blir ca 2 meter 2" innan dom till ihop till 2-1 innan katalysatorn. Katalysatorn är en 3" SBF race katt. Sedan 3" utblås med en ljuddämpare.

Bakre
Bild

Främre
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av Erland Cox »

2 meter långa sekundärer låter väldigt långt.
Normalt är inte totallängden på ett system till en lågvarvig motor, primär och sekundär över 1 meter.

Erland
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Tack Erland för ditt svar

Som jag förstod det enligt boken skulle ett 3-1 vara det optimala för en 6 cylindrig motor, dvs 2 st utblås. Men av platsbrist och för att slippa köpa 2 st nya katalysatorer vville jag sammanföra systemen innan katalysator.

Hur långa rör i 2 tum skulle du rekommendera?
Primärrören inklusive kollektor 77-78 cm (räknat från avgasventil till slutet av kollektor.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av Erland Cox »

Har du kamvärdena på motorn och borr, slag så kan jag köra den i Pipemax.
Vilket maxvarv?

Erland
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Vore grymt bussigt Erland :)

Kamvärden:
Bild

81 borr och 90 mm slag

Maxvarvet har jag inte ändrat än då jag inte bytt sprut.
Kommer skaffa mig ett MS3 inom snar framtid.
Dock är jag lite osäker på hur mycket man vågar varva med dom hydrauliska tryckarna.
Original varvstopp är 6500 har jag för mig

Mvh Mikael Öberg
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Ser nu att bilden jag bifogade visar lyft på 7,8mm. Då är det till 2.5 liters kammarna.
Jag bytte till 3.0 kammarna och dom lyfter ca 9.
Tyvärr är det enda datan jag har, men får hoppas att övriga värden är snarlika. Som jag förstod det när jag räknade på rörlängden så är det gradantalet då avgasventilen öppnas som är intressant. Dvs 47.7 grader.
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Erland, fann du några värden ?

Börjar närma sig nu :)

Bild

Bild

Bild
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av John »

Snyggt om inte annat :) (Y)
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av Erland Cox »

Jag tog 6000 varv som maxeffekt.
Blir inte helt rätt om alla uppgifter inte är helt rätt men bättre än inget.
Med så lite duration blir rören korta.

*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 120 degrees 6000 RPM Hertz frequency = 50.0 Hz
Target EGT= 753.0 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
2.9683 Liters Exhaust System operating RPM Range from 4000 to 6500 RPM

--- 2-Step Equal Segment Length TRI-Y --- ( Low to MidRange RPM TQ and HP )
1st Y-Segment Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0 MM long
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long

--- 3-Step TRI-Y Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 34.859 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 38.034 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long

--- 3-Step TRI-Y Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Y-Segment 1st Step Dia. MM= 38.034 Length= 309.2 to 342.0
1st Y-Segment 2nd Step Dia. MM= 41.209 Length= 154.6 to 171.0
2nd Y-Segment 3rd Step Dia. MM= 44.384 Length= 154.6 to 171.0
Combined Total of all Segment Lengths= 618.4 to 684.1 MM long

--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 36.970 taper to 62.370 Best Length= 414.8 or 829.6 MM
( HP ) Diameter= 43.320 taper to 68.720 Best Length= 414.8 or 829.6 MM

H-Pipe= 414.8 X-Pipe= 1659.1 distance behind end of Primary Tube ends

Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 414.8 , 829.6 , 1659.1 , 3318.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 622.2 , 1244.3 , 2488.7 , 4977.3 MM long

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3318.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1659.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 829.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 414.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 207.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 103.7 MM long ... reduced Torque , not recommended
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Tusen Tack Erland!

En fråga: "Combined Total of all Segment Lengths" är detta inkluderat kollektorn?
Jag har idag 750mm inklusive kollektor.

Mvh Mikael Öberg
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av dundersmurfen »

Sådant här tycker jag är jätteintressant.. Du får gärna komma till mig och provbromsa några olika kombinationer av rör :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

dundersmurfen, Tjenare
Visst är det intressant :)
Det skulle vi kunna göra. Jag har monterat en så kallad "vortex" ljuddämpare som Raka Rör AB påstår ska ge mer effekt, vore kul att jämföra den med en vanlig fullflödesdämpare.

Anledningen till att jag köpte denna "vortex" dämpare var att jag behövde något som dämpade ljudet lite mer än en vanlig fullflödes dämpare och enligt tillverkaren så skulle ljudet dämpas mer utan att försämra flöde.

Här finns lite mer info ang dämparen
http://www.rakaror.o.se/specialljuddampare.html

Jag trodde inte ett dugg på "vortex" effekten i denna dämpare men det skumma är att när jag monterade denna dämpare (enda förändringen). Vid första provrepan så orkade inte original tryckplatta hålla lamellen :shock:

Jag kan göra några olika 2-1 rör mellan extraktor och katalysatorn som kan testas om vill.


Mvh Mikael Öberg
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av Erland Cox »

650 totalt utan kollektor.

Erland
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av Thunderbo1t »

"Vortex" ljuddämparen är väl lika som Moroso (och Twister) "spiral flow" ljuddämparna? Kanske rent av exakt lika?
Påstods ju till och med ersätta katalysatorn i den tidiga aggressiva mirakelreklamen från Raka Rör :hihi:

http://www.jegs.com/i/Moroso/710/94051/10002/-1
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygger jag rätt avgassystem ?

Inlägg av warp »

Nu är grenröret klart,
Jag har inte hunnit testa den riktig på vägen men sicken gasrespons jag fick :shock:

Bild

/ Mikael Öberg
Skriv svar