Tommy Luhr skrev:undrar om det hade varit lättare att montera aggregaten på avgassystemet längre bak på en sådan här bil?
Just för att vinna lite utrymme.
Det blir ju en satans massa rör och slangar och det brukar ju inte vara massa extra kardantunnlar dragna på sådana bilar från fabrik, så det kanske är hugget som stucket..
Fränt är det iaf, men jag tror ni har för små aggregat:) kommar ladda slut på dom innan 1500varv hehe
Gott nytt år:)
Har funderat lite på det också, men det blir väldigt trångt och väldigt mycket rör som du säger! Enda stället man skulle få plats med turbona är där slutdämparen sitter, och dit är det ju 5meter från motorn
Storleken på aggen är en evig diskussion

Det här är ju inte tänkt att bli något effektmonster, kommer att ladda ganska blygsamt mot vad aggregaten klarar. Runt 0,7 är det väl tänkt, aggregaten klarar lätt det dubbla. Laddtrycket kommer nog att vara "fullt" vid 1500rpm, hur ballt är inte det! Sen en stor sak som kan bli ett enormt problem är mottrycket! väldigt små avgashus på dessa turbos.
Motorn de sitter på orginal är ju 2,3 liter och ger lite påställd 250hk. Tror att BMW-motorn ger en högre sugmotoreffekt än Saaben, så det blir ju en lite stapplande jämförelse iofs, jag har räknat lite på kompressordiagrammet och tror inte jag är helt fel ute där.