BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Har ju blivit en hel del "modifieringar" på det som syns på de senaste bilderna. Fantastiskt vad svårt enkla saker kan vara :?

Projektet går ju i miljöns tecken :) så återanvändning är ju användbart! Här blir ju tyvär de återanvändningsbaserade felaktiga modifieringarna dömda till att gå till återanvändning. Där återanvänder vi dom modifikationerna med återvunnet material och återvunnet självförtroende och nytänkande så att det till slut (ur)artar sej till något som inte bara är användningsbart utan även troligen antändningsbart.

Det märkliga är att vi har tagit bort AC-kompressorn från hela remtransmissionshistorien och trots det blir den nu mer avancerad jämfört med orginal. För att få en referensbild till hur det såg ut innan kan vi lägga upp denna bild som återspeglar hur det såg ut en gång i tiden: Bild

Hur det kommer att se ut i våran version kommer snart...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Ajdå..

Den där nykonstruerade spännmojen ser ju himla fin ut måste jag säga!
Bra tänkt att lagerhuset från en generator :)

Men...
Ett enkelt spårkullager är inte konstruerat för att ta upp sån snebelastning, remmen ligger ju ett par cm utanför själva lagret så det blir "brytning" i lagret så att säga.

Du behöver nästan ha dubbla lager för att inte nöta ut det du har väldigt fort.
Eller att du hittar ett befintligt löphjul från någon bil som redan har kullagret i centrum av remmen.

Vill inte klaga på nått sätt! Men det är så tråkigt att behöva göra om sånthär kort efteråt...
Gustav Sundberg
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Inlägg av Drakir »

Till att börja med så tycker jag detta bygge är fantastiskt kul och intressant att följa och roligt verkar ni ha!

Kan man inte låta vattenpumpen och generatorn dela på inre remmen och servot få den yttre? Men det kanske inte var så enkelt, generatorn gick väl inte att få längre bak.
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

sabb 900ng 94 - 97 har spännhjul med lagring i själva hjulet - bara en m10 bult går igenom mot blocket
Kalkyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 395
Blev medlem: ons aug 23, 2006 8:45 am
Ort: Herrskogen

Inlägg av Kalkyl »

Hej !
Kan det underlätta om ni tar bort styrservopumpen då ??
Och ersätter den med en Elektrisk variant ??
Vissa Volvo 460 nyare har sådan små smidigare rackare !!
Bara ett litet tips om det kan hjälpa...
Coolt bygge :thumbright:

Mvh Magnus
mcdonaldsmannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: fre sep 14, 2007 5:16 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av mcdonaldsmannen »

Rolig läsning och tufft bygge. :thumbright:

2, 12 och 24 av allt......... max förvirrande :roll:

/ Jhonas
Team Hajriders.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Gustav skrev: Ett enkelt spårkullager är inte konstruerat för att ta upp sån snebelastning, remmen ligger ju ett par cm utanför själva lagret så det blir "brytning" i lagret så att säga.

Du behöver nästan ha dubbla lager för att inte nöta ut det du har väldigt fort.
Eller att du hittar ett befintligt löphjul från någon bil som redan har kullagret i centrum av remmen.

Vill inte klaga på nått sätt! Men det är så tråkigt att behöva göra om sånthär kort efteråt...
Ja den tanken har slagit mej, men jag vill inte tro att det blir så katastrofalt illa. Givetvis helt rätt som du säger om belastningsfallet, men kraften är inte så stor så jag tror det kommer att hålla längre än mycket andra prylar i motorn :-) Är ganska lätt att komma åt annars om det skär ihop.

cab skrev: sabb 900ng 94 - 97 har spännhjul med lagring i själva hjulet - bara en m10 bult går igenom mot blocket
Bra tips! -Tackar

Kalkyl skrev: Kan det underlätta om ni tar bort styrservopumpen då ??
Och ersätter den med en Elektrisk variant ??
Vissa Volvo 460 nyare har sådan små smidigare rackare !!
Vet inte om det hjälpt så mycket här. Men ett mycket bra tips på en elektrisk servopump. Det kan jag komma att behöva på ett annat projekt!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

I ett kosmiskt perspektiv så är det inte så länge sen jag skrev att våran version av remtrasslets slutgiltiga version skulle visas. Här är det iaf:
Bild

Det magiska ilyftet skedde också och det är ju inte skitenkelt på dessa bilar. Gick hyffsat bra iaf. Biltemalyften svettas och balanserar med bakhjulen i luften
:)
Bild

Ful man funderar (troligen på öl).
Bild

Vacker motor som sitter där den ska:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Snyggt!

Bara be för att slippa några trasiga oljeslangar nu :)
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jckssn skrev:Snyggt!

Bara be för att slippa några trasiga oljeslangar nu :)
Lustigt att du nämner det :) Det som gick åt helvete direkt när vi sänkte ner motorn för sista gången var att högra sidans oljereturrör tog i framvagnsbalken, hela motorvikten hamnade på oljereturen!!! Bara att ta bort och bygga om...

Annars har slangar och rör varit stora problem, sånt som brukar vara lätt har varit stora problem. Platsbristen är banditen i dramat....
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Von-Robin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön sep 10, 2006 10:23 am
Ort: Gävle

Inlägg av Von-Robin »

Den där kokainslädens v12a är det vackraste :thumbright:
cortina+2LPinto=Snart sant
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Inte uppstart ännu då ? :(
Ska bli spännande att höra hur det utvecklar sig :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

undrar om det hade varit lättare att montera aggregaten på avgassystemet längre bak på en sådan här bil?

Just för att vinna lite utrymme.

Det blir ju en satans massa rör och slangar och det brukar ju inte vara massa extra kardantunnlar dragna på sådana bilar från fabrik, så det kanske är hugget som stucket..


Fränt är det iaf, men jag tror ni har för små aggregat:) kommar ladda slut på dom innan 1500varv hehe

Gott nytt år:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Tommy Luhr skrev:undrar om det hade varit lättare att montera aggregaten på avgassystemet längre bak på en sådan här bil?

Just för att vinna lite utrymme.

Det blir ju en satans massa rör och slangar och det brukar ju inte vara massa extra kardantunnlar dragna på sådana bilar från fabrik, så det kanske är hugget som stucket..


Fränt är det iaf, men jag tror ni har för små aggregat:) kommar ladda slut på dom innan 1500varv hehe

Gott nytt år:)
Har funderat lite på det också, men det blir väldigt trångt och väldigt mycket rör som du säger! Enda stället man skulle få plats med turbona är där slutdämparen sitter, och dit är det ju 5meter från motorn :)

Storleken på aggen är en evig diskussion :D Det här är ju inte tänkt att bli något effektmonster, kommer att ladda ganska blygsamt mot vad aggregaten klarar. Runt 0,7 är det väl tänkt, aggregaten klarar lätt det dubbla. Laddtrycket kommer nog att vara "fullt" vid 1500rpm, hur ballt är inte det! Sen en stor sak som kan bli ett enormt problem är mottrycket! väldigt små avgashus på dessa turbos.

Motorn de sitter på orginal är ju 2,3 liter och ger lite påställd 250hk. Tror att BMW-motorn ger en högre sugmotoreffekt än Saaben, så det blir ju en lite stapplande jämförelse iofs, jag har räknat lite på kompressordiagrammet och tror inte jag är helt fel ute där.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Har kollat in er ett tag , och gillar skarpt :lol:

Rolig läsning , och kul projekt .

Ska bli grymt intressant med de turbona .

( Jag hoppas också på (mot)tryck till -08 ) :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar