Volvo 142 Turbo -74

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

mattias skrev:
Manne skrev:Va en snabbis till garaget idag å plockade bort grenröret så ja kan sätta dit avgastempgivaren. Spelar de nån roll vilken cylinder man sätter den på?
Det brukar vara så kylsystemen fungerar att den cyl som får sämst kylning sitter längst bak, nu minns jag inte exakt hur det var på B20 men det är jag 99% säker på att det blir. Eftersom det är minsta gemensamma nämnaren som räknas här så bör du sätta den på cyl 4 och enligt Jens anvisningar här om du har 1.5 mm proben:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1296
De är ingen B20 de är B21, men iaf så fick den bli på fjärde cyl.. den passade bäst där.




Har varit i garaget både igår och idag men ja har inte riktigt kommit underfund med hur programmet funkar än så provkörningen får vänta tills ja får ordning på det..
Den som är lite kunnig inom Megasquirt och Megatune kan väl ta å läsa igenom den här tråden å tipsa om vad ja kan ha gjort fel.
Slänger upp några bilder på lite som hänt..

En bild på hur de blev när de försvann lite kabel..
Bild

Punktat en plåt där blinkersen har suttit.
Bild

Shiftlight och varvräknaren på plats.
Bild

Fått avgastempgivaren på plats också..
Bild
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

stiligt, hur gör du med blinkers sen då?
team weber power
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

superopel skrev:stiligt, hur gör du med blinkers sen då?
Sätter dom i positionslyktan istället :)
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

De går lite segt på bilfronten.
Håller på å städar ur garaget å kör hem alla grejer ja har samlat på mig..
Ska vara ur garaget den sista april. Så fort ja blivit klar med städningen så ska ja se vad ja kan ställa till med, hoppas på att kunna köra hem bilen.

I torsdags provade jag tigsvetsen på jobbet, har aldrig provat förut men de va riktigt kul :) Gjorde en grej som ja ska ha till bilen sen. Säger inte vad de är :P
Det är i rostfritt så de kommer bli lite polering ikväll :) Det ska blänka :cool:

Bild


Over and out!
Patrik Lindgren
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

Riktigt snyggt med ren clean bakdel på 142or!

Ska följa tråden framöver, fyller snart arton och har tänkt att pula ihop en liten turbomotor i en 142a själv!

Fränt Bygge :thumbright:
Bild
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Vad kör du med för låda?
Jag håller själv på med en -74 och har tagit motor och låda från 760 tic-84 dvs en B23ET och M46.
Motorn har jag provat in hur den ska sitta men då får jag inte plats med växelförar fästet på lådan. Måste man kapa upp kardanen eller, vill helst inte göra det.

//Danne
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tig svets, av män för män :)

Det är kul att svetsa med det:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

volvoraggaren: Ja de blir lite snyggare, gör de du :)

DanneICE: Tror de är en m47.. kommer från en b230a. De vara bara en tillfällig lösning. Har en m46 också men ja hade inte svets just när ja satte i lådan så ja kunde inte göra om spakstället.
På min är de inte uppkapat men motorn lutar lite lite bakåt.. kan vara därför..

volvo140turbo: Ja de va riktigt kul, de kommer ja nog prova fler gånger :)




Nuså! Har slipat å polerat nu :)

Såhär såg den ut efter svetsningen. Röret mäter 90mm.
Bild



En mellanbild..
Bild



Slutresultatet :D
Bild


Å detta ska alltså bli utblåset, det ska sitta i karossen framför höger bakhjul, strax över tröskeln :) Men ja är fortfarande lite osäker på om ja ska ha de snekapat eller om ja ska kapa de rakt istället.. Får se sen när ja satt dit de hur de blir.
Har lite annat å greja med innan :roll:
Patrik Lindgren
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

DanneICE: Tror de är en m47.. kommer från en b230a. De vara bara en tillfällig lösning. Har en m46 också men ja hade inte svets just när ja satte i lådan så ja kunde inte göra om spakstället.
På min är de inte uppkapat men motorn lutar lite lite bakåt.. kan vara därför..
Tack för svaret :D Ska se hur det blir om jag lutar bak motorn lite. Hur blir det med motoroljan då?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Du det blev blankt det där! Helt plötsligt ser mina rör rostiga ut :lol:

Har du vita handskar när du monterar :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

ser bra ut detta, jag har iaf fått mina motorfästen klara idag :) Nu är nästa steg att välja låda.
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

fan vad blankt, nu blev mina högglanspolerade grejer inte så värst blanka i jämförelse :thumbright: imponerande
team weber power
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

DanneICE De är inte mkt den lutar.. Kolla på bilderna i början å jämför vart ventilkåpan ligger i höjd jämfört med torpedväggen så kanske du ka få fram nåt vettigt.

Driddler Ja de blev nästan bögigt blankt :P Haha aa ja får nog plocka fram dom :wink:

MGB-GT 400 Tackar! Gött att de går framåt :)

weber-power Trodde inte de gick att få upp sån yta :P har aldrig vart seriös å polerat så mkt förut :)
Patrik Lindgren
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Limpan 200sx »

bling! bling! :hihi:
ere autosol du polerar me?
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

jonny boy skrev:bling! bling! :hihi:
ere autosol du polerar me?
Först körde jag med scotch brite, den som sitter i borrmaskinen på första bilden.

Sen började jag med 120 papper, fortsatte med våtslipapper 180, 240, 400, 600 å sist 1200
På Clas Ohlson fanns det ett sortiment med våtslipapper för 35 spänn, i det var det ett ark av varje sort (180, 240, 400, 600 å 1200).

Sen när ja var nöjd med våtslipningen körde jag med Autosol och polertrissa också den från clas ohlson, avsedd för högglanspolering.
Patrik Lindgren
Skriv svar