Problem med original PV
Moderator: backeliten
Problem med original PV
Tjenare
Håller på att försöka få liv i en gammel PV 544 -62 (sitter en B18 med enkel zenitförgasare i den), men vi lyckas inte, de finns inga nycklar till bilen så vi har borrat upp tendningslåset så det går att vrida utan nyckel, sen så var alla kablar bortkopplade från tendningslåset, men vi kika på en anna PV o kopplade in allt på samma sätt men vi får inte liv i den.
Inte ens ett försök till att tända (har bogserat den runt kvarteret ett par varv), den får soppa som den ska men ja tror inte den tender, spolen kan vara kass då de satt en nyare spole brvid originalspolen, men den nyare har ju båden en + och en - anlutning, original har bara en - anslutning och en konstig anslutning till tendningslåset.
Nån som har den blekaste om hur vi kan få liv i den ?
Alla tips motages.
mvh Erik
Håller på att försöka få liv i en gammel PV 544 -62 (sitter en B18 med enkel zenitförgasare i den), men vi lyckas inte, de finns inga nycklar till bilen så vi har borrat upp tendningslåset så det går att vrida utan nyckel, sen så var alla kablar bortkopplade från tendningslåset, men vi kika på en anna PV o kopplade in allt på samma sätt men vi får inte liv i den.
Inte ens ett försök till att tända (har bogserat den runt kvarteret ett par varv), den får soppa som den ska men ja tror inte den tender, spolen kan vara kass då de satt en nyare spole brvid originalspolen, men den nyare har ju båden en + och en - anlutning, original har bara en - anslutning och en konstig anslutning till tendningslåset.
Nån som har den blekaste om hur vi kan få liv i den ?
Alla tips motages.
mvh Erik
Dra en + till + på spolen, gärna en du kan bryta när du vill stänga av..
dra kabeln från fördelaren till - på spolen.
dra kabeln från fördelaren till - på spolen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21739
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
putsa och ställ in brytarspetsen på 0.4mm sen kollar du tändningen med en strobb lampa. (gissar på ca 18-22 grader på tomgång med borttagen vacium slang) kolla vilken instälning det ska va i en rephandbok eller i KG volvotrim katalogen som fins på nätet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
om du kollar på axeln där brytarna löper i fördelaren så finns 4st nockar, dra runt motorn tills fiberklacken på brytarna är högst upp på nån av nockarna, ställ in avståndet mellan brytarspetsarna till 0,4 mm därefter ställer du in tändläge med hjälp av strobblampa
obs brända/slitna brytare bör bytas ut
obs brända/slitna brytare bör bytas ut

jo, kom på det, lite hjärnsläpp bara, e ju samma som edm en B23A så.
gytte tändkablar, stift, fördelarlock samt rotor till nya kvalitetsdelar från biltema o den började iaf, hosta lite, hadde dock inget frächst batteri elelr startgas, med, men i morrong så ska den igång på riktigt!
nån som har en bild på hur kablarna skall sitta på fördelaren?
vet att tändföljden är 1-3-4-2 men undrar vart ettans skall sitta, nu sitter denlängst fram, alltså närmast ettans cylinder.
om nån har nån bild elelr nått så hadde det varit guld.
mvh Erik
gytte tändkablar, stift, fördelarlock samt rotor till nya kvalitetsdelar från biltema o den började iaf, hosta lite, hadde dock inget frächst batteri elelr startgas, med, men i morrong så ska den igång på riktigt!
nån som har en bild på hur kablarna skall sitta på fördelaren?
vet att tändföljden är 1-3-4-2 men undrar vart ettans skall sitta, nu sitter denlängst fram, alltså närmast ettans cylinder.
om nån har nån bild elelr nått så hadde det varit guld.
mvh Erik
så, med nya tänd delar o kablarna i rätt ordning så hoppade den igång utan problem,
lät den stå op tomgång en stund medan vi plockade i ordning lite o fyllde på vatten, men sen dog den, konstigt tänkte vi,
fick inget liv i den alls, kollade alla stiften, ingen gnista nån stans, alla var sotiga utom 3:ans som va vackert jyllenbrunt, standard? går 3:an snälare än dom andra? helt original B18 med zenitförgasare?
lyfte av fördelaren o såg att grytarens plastbläck hadde smält totalt.
fixade ny brytare o kondensator, då startade den direkt igen.
men efter ett tag dog den igen, kollade brytaren o då va den lite smällt igen, men inte licka mycke som förra gången, kunde justera om den till rätt spel.
men min undran är varför våran brytare blir så in i helvete varm att den smälter plastklacken?
har provat emd lite olika tändspolar, bla. en från en 6:a, kan det vara problemet?
stort tack för hjälpen, utan er hadden den troligtvis fortfarande inte gått
mvh Erik
lät den stå op tomgång en stund medan vi plockade i ordning lite o fyllde på vatten, men sen dog den, konstigt tänkte vi,
fick inget liv i den alls, kollade alla stiften, ingen gnista nån stans, alla var sotiga utom 3:ans som va vackert jyllenbrunt, standard? går 3:an snälare än dom andra? helt original B18 med zenitförgasare?
lyfte av fördelaren o såg att grytarens plastbläck hadde smält totalt.
fixade ny brytare o kondensator, då startade den direkt igen.
men efter ett tag dog den igen, kollade brytaren o då va den lite smällt igen, men inte licka mycke som förra gången, kunde justera om den till rätt spel.
men min undran är varför våran brytare blir så in i helvete varm att den smälter plastklacken?
har provat emd lite olika tändspolar, bla. en från en 6:a, kan det vara problemet?
stort tack för hjälpen, utan er hadden den troligtvis fortfarande inte gått
mvh Erik
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21739
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
presis, mät motståndet, ska va ca 3-5ohm och brytarlösa bruka va 1-3ohm mätt mellan + - på spolenergu skrev:ni har förmodligen entändspole från en motor med brytarlöst tändsystem
bytt till en som ska va till brytare så kommer det att funka...har sj gjort felet
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/