Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck

Inlägg av Mokko »

Det låter ju bra att du har kommit igång med rostlagning och sånt riktigt, lite tråkigt bara att det är svårsvetsat.

Har varit ute och kört med min idag, tänkte komma ner imöra och svetsa diffen om det går bra? :D
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Det är bara att komma förbi det 8) Lite grejer som skräpar överallt men det är ingen fara. Har vart ner och lacka lite saker i kväll så vi får se hur dom ser ut i morgon :)
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck

Inlägg av Mokko »

Börjar bli dags för en uppdatering här nu tycker jag, jag vet ju att det har hänt lite i garaget i alla fall :D
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja det har ju hänt en del :D Men tyvärr så är kameran ut lånad så inga bilder. men jag har en bild på toppen som jag funderar på att använda :? Vet ej hur jag ska forma förbränningsrummen bara, så snälla om nån har några fina tipps på hur jag "borde"gå till väga för kompsänkningen så skulle det vara välkommet. Ska åka upp och knäppa lite kort senare och göra en uppdate i kväll.

Ja så här ser dom ut förbränningsrummen. lite svårt att veta vart man ska börja bara,Eller ska jag bara börja karava så mycket jag orkar?? Vill ju kanske inte göra stackarn mer spikbenägen än nödvändigt. ja jag vet inte så alla tipps är varmt välkomna..

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ser ju ut att kunna gå att ha nå tändstift med väldigt lång fot så dom sticker in långt mot mitten av förbränningsrummet, förutsatt att inte ventiler eller kolv tar i dom vill säga.. då kan det nog bli bättre förbränning vet inte hur det är orginal
kanske går öppna upp lite runt om ventilerna, inte utåt utanför cylindern men åt sidorna möjligen?
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Jag ska ta några fler närbilder på förbränningsrummen när kameran dyker upp. Men kolven borde inte slå i om man skaffar andra tändstift med längre fot, har typ samma försänkning i kolven motsvarande förbränningsrummet om ni fattar :) Jag kan nog lyckas ta nått foto på det oxå . Ventilerna är jag lite mer osäker på hur det blir med plats :?
Ja jag hadde tänkt tagit lite runt ventilerna och så men det kommer lite mer bilder på förb-rummen innan jag börjar karva loss. Upptäckte att det inte gick att förstora bilden jag lade in tidigare. så lite sernare kommer mer bilder. Tack för svaret :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Bild
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Tackar för närbilden :D Jag har i alla fall tänkt karva runt ventilsätena (så mycket jag vågar) Och kanske fina på väggarna runt om lite. Då jag hittade lite ojämnheter och flera gjutkanter där. Sen vet jag inte riktigt hur mycket mer jag vågar göra. Det går ju att ta lite mitt emot tändstiftet genom att slipa ner kanten lite där,för det ser inte ut att harmonera 100% emot ur gröpningen på kolven(om det gör nån större skillnad) Men annars vet jag inte riktigt mer vad jag kan göra. Brukar inte vara och gröpa runt så ofta i toppar :lol: Så jag har lite halv taskig koll. Vart inge bilder i dag tyvärr ska försöka hinna ta lite foton i morron.
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Jaha tänkte bryta topp funderingarna en liten stund och visa lite bilder på mysig rostlagning :) Nu när det är en fiat i fråga som oftast rostar ganska duktigt så måste jag säga att den ser riktigt fin ut. Snubblade på rost under vänste innerskärm och lite i fronten,men det måstade ändå bort en massa plåt där för att lyckas krama in den lite större ic,n. Men jag börjar med kort framifrån. Urkapat och klart.

Bild

Där börjar rostlagningen typ. Dock var den rätt lätt fixad efter som plåten som satt där ändå skulle bort pga ic. Sen fortsatte jag sakta bakåt. Runt lyset var det ju lite brunt och kexigt. Och bakom innerskärmen fattades lite Som jag har vart där och "skyndat ihop".

Bild

Jag ska fortsätta med en rimpa till rakt ner under bef lagning då det var rätt mossigt där oxå. Jag hadde hoppas på att det skulle gå att slipa bort och att det bara var ytligt där,men fiat plåten är inte tjock och snabbt kunde jag konstatera att det bara är att fortsätta en bit till.

Bild

Inget super jobb men drygt är det ju alltid med rost,Då ser det betydligt tråkigare ut lite längre bak under skärmen. Upp under gångjärnen till huven. Där var det super sunkigt.Så när jag åker till garaget nästa gång så väntar detta juvliga kap och svetsarbetet framför mej :wink:

Bild

Mer bilder kommer. Har haft en lite dålig kamera så dom flesta bilder var inget att ha tyvärr.
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Jaaaa äntligen så har jag startat Uno :D Har vart lite strul med allt möjligt som kan krångla. Men nu e den klar snart.
Så som det blev motormässigt så är det ungefär,(jag har inte allt i huvet)
Ny kam 8,8 lyft mot 8,0 original.
Ett litet extra sprut (Power-link)
Malpassi Btr
Begåvades med 4st 240cc spridare och 4st original 170cc.
Rostfri fuelrail till extraspridarna
Garret xxx turbo som bytes snart mot en td04.
Portad topp.
Komsänkt
Portat insug.
Omp sinterlamell.
Omp tryckplatta.
Msd tändspole(kommer ett helt msd system)

Kommer upp lite bilder på härken senare i dag.
Men nu ska jag åka och ta en test tur med den och kolla att allt lirar på ett ungefär. Hadde tänkt dra ut avgassystemet framför bakhjulet men vad tycker besiknings gubbarna om det??? Nån som har nån erfarenhet av det?
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Moufasa skrev:Jaaaa äntligen så har jag startat Uno :D Har vart lite strul med allt möjligt som kan krångla. Men nu e den klar snart.
Så som det blev motormässigt så är det ungefär,(jag har inte allt i huvet)
Ny kam 8,8 lyft mot 8,0 original.
Ett litet extra sprut (Power-link)
Malpassi Btr
Begåvades med 4st 240cc spridare och 4st original 170cc.
Rostfri fuelrail till extraspridarna
Garret xxx turbo som bytes snart mot en td04.
Portad topp.
Komsänkt
Portat insug.
Omp sinterlamell.
Omp tryckplatta.
Msd tändspole(kommer ett helt msd system)

Kommer upp lite bilder på härken senare i dag.
Men nu ska jag åka och ta en test tur med den och kolla att allt lirar på ett ungefär. Hadde tänkt dra ut avgassystemet framför bakhjulet men vad tycker besiknings gubbarna om det??? Nån som har nån erfarenhet av det?
Kul att du fått igång den!
Ang. avgassystem så får de sticka ut på sidan så länge de är bakom den sista öppningsbara rutan.
Har så på volvon och det är väl förklaring vi fick av besiktningsgubben då.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
SRD
För mycket laddtryck

Inlägg av SRD »

hej kul bil du har
jag är skapare till den gamla TBR motorsports unon

bilder och ider kan du få om du vill

bilder finns på
www.tbr-motorsport.se
under rubriken galleri

Ps lycka till med bygget
Jimmy Bronwaller
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ja man får tacka så mycket :) Här kommer lite bilder,Tänk på att den inte är helt hundra klar så det fattas huv och lite annat smått och gott.
Och upphängningen till icn är inte färdig. Och fuelrailen är inte dit opererad pga att y blocket inte är helt klart till soppan.

Bild

Fälgarna fick inte plats pga bromsarna fram. Så det sitter lite taniga fälgar där. Men det ska sitta samma fälgar som det sitter bak.

Bild

Lillebror sliter i bakgrunden med sin epa som ska lackas. ni får försöka radera dom ur synfältet.Nu kommer en lite bild bakifrån.

Bild

Inne i bilen har det inte hunnit hänt sådär jätte mycket men det kommer d oxå. Sliter med kabeldragning och lite annat små pill här.

Bild

Avgassystem ska byggas på onsdag och då kopplas även sista elen.
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Ok då står man och river ner fiaten igen :? Tänkte smacka dit det "lite" större spjället jag har liggandes. Hanns inte med förra gången så jag tänkte få dit det nu. Har även inhandlat en Td04 15g (Funkar nog på lill motorn) Så det ska oxå dit. Håller på och letar en styrbox och lmm från opel 2,2i 85- men skrotarna här hemma har inte det så jag får nog leta ett tag till :doh:. Men det tar emot lite att riva ner den när den bara vart igång tio minuter sammanlagt.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är bara å kämpa på, det här projektet gillar jag. Hoppas det blir lite film eller att man får se den 'live' nån gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar