Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.
Volvo 2.7L 16V
Det ser bra ut.
Med endast tändning justerad och motorn
körd upp till 5500rpm. Effekt 270hk 330nm.
Högre varvtal kommer köras och sedan tillkommer
bestyckning av Weber 55:orna.
Det är också kvar att justera kollectorlängd och övriga längder
till dämpare ett och två.
Till sist efter slutjustering ska väl motorn till lillhemsken vara klar,
och förhoppningsvis ska det hittas ytterligare hästar.
Återigen, det ser bra ut.
/Nicke
Det ser bra ut.
Med endast tändning justerad och motorn
körd upp till 5500rpm. Effekt 270hk 330nm.
Högre varvtal kommer köras och sedan tillkommer
bestyckning av Weber 55:orna.
Det är också kvar att justera kollectorlängd och övriga längder
till dämpare ett och två.
Till sist efter slutjustering ska väl motorn till lillhemsken vara klar,
och förhoppningsvis ska det hittas ytterligare hästar.
Återigen, det ser bra ut.
/Nicke
Senast redigerad av Nicke Lindgren den tor mar 12, 2015 4:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ser ju låvande ut! 270hk vid 5500rpm är ju grymt!
pikade vridet där eller ökade det fortfarande?
pikade vridet där eller ökade det fortfarande?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Motorn klar.
MAX effekt är vid 6500rpm och motorn ger då 285HK.
MAX vridmoment ligger på 6000rpm och är otroliga 340NM.
Karaktären på motorn, låg och mellanregister är det som är
valt att vara viktigast. Det finns saker att förbättra (?) om man
vill höja toppeffekt. (>300HK) Men då kanske vridmomentet i
motorn får lida i nedre registret.
I nuläget är jag nöjd. Med motorn i bil kanske siffrorna ovan räcker
till för många år framöver. Det är ju en gatbil.
/Nicke
MAX effekt är vid 6500rpm och motorn ger då 285HK.
MAX vridmoment ligger på 6000rpm och är otroliga 340NM.
Karaktären på motorn, låg och mellanregister är det som är
valt att vara viktigast. Det finns saker att förbättra (?) om man
vill höja toppeffekt. (>300HK) Men då kanske vridmomentet i
motorn får lida i nedre registret.
I nuläget är jag nöjd. Med motorn i bil kanske siffrorna ovan räcker
till för många år framöver. Det är ju en gatbil.
/Nicke
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det blir nog en kul motor! har du pv hyfsat klar eller? har du nå bra bakdäck?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Re: 2,7
Stålvev: ~16000:- Beg.PVPower skrev:Hej!
Vad för vev, kolvar och stakar kör du?
Borr?
Stakar: Verdi ~4000:- Beg.
Kolvar: Ross 97mm 8000:- +moms. Nya.
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 21
- Blev medlem: tis feb 13, 2007 12:54 pm
- Ort: Brønnøysund
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Senast redigerad av Nicke Lindgren den tor apr 16, 2009 10:40 am, redigerad totalt 1 gånger.