Som jag skrev i början så är Asconan vald med omsorg då den är godkänd för 150 hk & 220 Nm vilket är precis vad den svagaste BMW M30 motorn (M30B25) ger i effekt och vridmoment.
Ska bara ta bort alla överladdnings mojänger innan jag åker in till bilprovningen
Håller på att öka volymen i förbränningsrummen, original är de på 58 cc
Har svårt att öka volymen mer än 5 cc...!!
Hade önskat öka volymen minst 10 eller helst 15 cc för att komma ner mot 7.5:1 i kompressionsförhållande
Tvingas även ta bort material från upphöjningen på kolvens ovansida, har hittat ca 2-3 cc till där:
Är det någon som vet hur 535:ans förbränningsrum ser ut, de ska visst vara på 65 cc original ?
Jag är osäker på hur mycket man törs slipa bort utan att riskera att man kommer in i kylkanalerna ?
Om jag inte har helt fel så är det helt plana kolvar, så bara där så ökar man förbränningsutrymmet en hel del.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Grunddesignen skiljers sig inte mycket vad jag sett. Gissningsvis skulle jag säga att du ska välja de modernare 3.5 liters-topparna faktiskt, alltså -87 och framåt då det fanns med katalysator, de är öppnare och med tiden så blev maskinbearbetningarna bättre från fabrik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.