Fråga om KG-kolvars lämplighet till B20Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Fråga om KG-kolvars lämplighet till B20Turbo

Inlägg av C Upp »

Tjena igen. Startar ett nytt ämne. Har tänkt en massa på kolvar till min nya B20Turbo. B21et-kolvar är ju lite svårt att få tag på nuförtiden. Men jag hittade i KG-Trimnings katalog några smidda Mahle-kolvar för B20 med komphöjder på 39,6 mm och 34,5 mm. Nu vet jag inte mkt om kolvar men antar att dessa sänker kompressionen? Eller höjer dom den?
Priset är 675:- stycket och med 22mm kolvbult (vilket jag har). 2000 spänn för kolvarna känns helt okej, eller ska jag sikta på att borra upp och leta B21et-kolvar istället? Det betyder också att jag behöver få tag på en 8-bultad vev och kostnaden känns mkt större.

Så. Vad har ni att säga? Fördelar (kanske finns nån)? Nackdelar? Priset? Hållbarhet? Lämplighet?

Tackar på förhand.
//Conny
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hur bra du är på matte, det vet jag inte :P
Men dom kolvarna du talar om är smidda bubbla kolvar...
Man köper dessa kolvar billigast på vw custom speedparts.
Sök efter inlägg med bubbla-kolvar, så hittar du mer info.
Jens har såna i sin b20.
volvo b20 har 46mm komphöjd.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

hmm....trur dom kolvarne er bereknad på strokeveiv :D å LAAANGA vevstaker....152mm :-D :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

caterpillar skrev:hmm....trur dom kolvarne er bereknad på strokeveiv :D å LAAANGA vevstaker....152mm :-D :!:
Dom är beräknade till VW. Sen kan dom ju passa till annat också.. givetvis..

KG tar överpris anser jag. Sist jag ringde custom speedparts, så skulle dom ha 510kr/st

Om du inte ska sänka kompen extremt mkt, så bör man ha långa stakar, stroka eller plana block och topp.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Okej, så då sket sig den idén. Eller vad kostar långa stakar? 152mm? Vad är "bra kompa" på en B20 Turbo då? Om jag laddar, säg 1 bar? 1,5 bar?
Eller hur mkt behöver jag plana block och topp.
510kr/st låter ju ännu bättre i så fall...

Men de håller?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

C Upp skrev:Okej, så då sket sig den idén. Eller vad kostar långa stakar? 152mm? Vad är "bra kompa" på en B20 Turbo då? Om jag laddar, säg 1 bar? 1,5 bar?
Eller hur mkt behöver jag plana block och topp.
510kr/st låter ju ännu bättre i så fall...

Men de håller?
Ring till Sten Parner på Telnr. 0141-220025, och kolla, han tillverkar vevstakar med H-profil.

Det ideala måste ju vara att ha vevstakar som är 10mm längre än orginal, tillsammans med Mahlekolvarna med 34,5mm komphöjd, detta i kombination med lagom upptagna förbränningsrum borde ge ganska lagom komp (8:1-8,5:1)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vevstaksbulten passar oftast inte heller:
M-stake : 24mm
B230 : 23 mm,
Gamla B18-20 : 22 mm

VW-kolven har 22mm.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:vevstaks bulten passar offtast inte heller, Mstake24mm, B230 23mm, gamla B18-20 22) vw kolven har 22mm.
I det här fallet handlar det om 6-bultad B20, så VW-kolven med 22mm passar
Axel Wall
Lampa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 7:56 pm
Ort: Kalix

Inlägg av Lampa »

Annars finns de ju SAM:s kolvar för B21a...

KOLV SMIDD B21 Gr-A Turbo
Generation 2 plan höjd 44,0 mm, kolvbult 24 mm, (Sealed Power kolvringar, uppmätning samt justering av ringgap erfodras).


Artikel nr Beskrivning Bild Pris
95081722 Kolvsats, 92,50 2755

Var på VOLVO och hörde b21ET orginal dimension hade utgått men dom skulle ha 1000kr/st för b21ET 0,5 över dim och 500kr/st 1,0 över dim.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Lampa skrev:Annars finns de ju SAM:s kolvar för B21a...

KOLV SMIDD B21 Gr-A Turbo
Generation 2 plan höjd 44,0 mm, kolvbult 24 mm, (Sealed Power kolvringar, uppmätning samt justering av ringgap erfodras).


Artikel nr Beskrivning Bild Pris
95081722 Kolvsats, 92,50 2755

Var på VOLVO och hörde b21ET orginal dimension hade utgått men dom skulle ha 1000kr/st för b21ET 0,5 över dim och 500kr/st 1,0 över dim.
fördelen med LÅÅÅÅNGA vevstakar är ju att man får bättre vrid, och kan varva mer, men det är ju en prisfråga...

För att få i B21-kolvarna måste man ju borra upp blocket också :!:
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Gör det enklaste!
Köp smidda KS-kolvar hos KG för 675kr/st.
Då kan du köra med org. stakarna och org borr.
Jag har såna i min b30, fast jag har ombussade m-stakar och 8-bultad vev.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Fast KGs KS-kolvar är väl standardkomp? Det var det jag tänkte ändra och göra den mer "turbovänlig".
ELLER HUR ÄR DET EGENTLIGEN?
Är kompet i en standard B20 så dåligt för Turbobruk? Jag tänkte om jag faktiskt börjar bygga en finmotor (Troligen med programerbart sprut och allt) med turbo, är standardkolvar fast Smidda nåt att sikta på? Klarar motorn trycket? Eller ska man sikta på B21et 0,5 överdimention. B20n går väl att (stabilt) borra till 92,50? Eller blir det ostabilt?
KG tar 795:- styck för B21et 0,5 överdimention.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

varför skulle det va svårt o få tag på B21 et kolvar?? man får ju ett fräsch B21 et block för 1500-2000... ;) enligt en del personer är dom där kolvarna bara skit,dock vet jag inte,har aldrig testat dom,vet att folk här plockat mycket effekt med dom,det e som med allt inom trimmnig,bilda dig en egen uppfattning ;)
Kör hårt 8)
//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Bjäle:
Vilka skulle va skit?
Om du menar KS-kolavarna så har du nog fel.. Detta är samma som smidda Mahle.

Ja, det blir samma komp som du har org, men du kan ju försöka få tag på en f-topp, då får du ju 8.4:1 i komp.

Jag skulle inte borra mer än 92mm om man skall köra turbo.
Beg kolvar till b21et är inga problem att hitta..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Hm va inte riktigt nyckter i går :oops: fick för mig att det pratades om dom Bagge kolvarna som Dalhems säljer,dom ska visst inte vara nå vidare sägs det!

//Bjäle
Bild
Skriv svar