Fråga om KG-kolvars lämplighet till B20Turbo
Fråga om KG-kolvars lämplighet till B20Turbo
Tjena igen. Startar ett nytt ämne. Har tänkt en massa på kolvar till min nya B20Turbo. B21et-kolvar är ju lite svårt att få tag på nuförtiden. Men jag hittade i KG-Trimnings katalog några smidda Mahle-kolvar för B20 med komphöjder på 39,6 mm och 34,5 mm. Nu vet jag inte mkt om kolvar men antar att dessa sänker kompressionen? Eller höjer dom den?
Priset är 675:- stycket och med 22mm kolvbult (vilket jag har). 2000 spänn för kolvarna känns helt okej, eller ska jag sikta på att borra upp och leta B21et-kolvar istället? Det betyder också att jag behöver få tag på en 8-bultad vev och kostnaden känns mkt större.
Så. Vad har ni att säga? Fördelar (kanske finns nån)? Nackdelar? Priset? Hållbarhet? Lämplighet?
Tackar på förhand.
//Conny
Priset är 675:- stycket och med 22mm kolvbult (vilket jag har). 2000 spänn för kolvarna känns helt okej, eller ska jag sikta på att borra upp och leta B21et-kolvar istället? Det betyder också att jag behöver få tag på en 8-bultad vev och kostnaden känns mkt större.
Så. Vad har ni att säga? Fördelar (kanske finns nån)? Nackdelar? Priset? Hållbarhet? Lämplighet?
Tackar på förhand.
//Conny
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Hur bra du är på matte, det vet jag inte 
Men dom kolvarna du talar om är smidda bubbla kolvar...
Man köper dessa kolvar billigast på vw custom speedparts.
Sök efter inlägg med bubbla-kolvar, så hittar du mer info.
Jens har såna i sin b20.
volvo b20 har 46mm komphöjd.

Men dom kolvarna du talar om är smidda bubbla kolvar...
Man köper dessa kolvar billigast på vw custom speedparts.
Sök efter inlägg med bubbla-kolvar, så hittar du mer info.
Jens har såna i sin b20.
volvo b20 har 46mm komphöjd.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Dom är beräknade till VW. Sen kan dom ju passa till annat också.. givetvis..caterpillar skrev:hmm....trur dom kolvarne er bereknad på strokeveivå LAAANGA vevstaker....152mm
![]()
KG tar överpris anser jag. Sist jag ringde custom speedparts, så skulle dom ha 510kr/st
Om du inte ska sänka kompen extremt mkt, så bör man ha långa stakar, stroka eller plana block och topp.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Ring till Sten Parner på Telnr. 0141-220025, och kolla, han tillverkar vevstakar med H-profil.C Upp skrev:Okej, så då sket sig den idén. Eller vad kostar långa stakar? 152mm? Vad är "bra kompa" på en B20 Turbo då? Om jag laddar, säg 1 bar? 1,5 bar?
Eller hur mkt behöver jag plana block och topp.
510kr/st låter ju ännu bättre i så fall...
Men de håller?
Det ideala måste ju vara att ha vevstakar som är 10mm längre än orginal, tillsammans med Mahlekolvarna med 34,5mm komphöjd, detta i kombination med lagom upptagna förbränningsrum borde ge ganska lagom komp (8:1-8,5:1)
Axel Wall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Vevstaksbulten passar oftast inte heller:
M-stake : 24mm
B230 : 23 mm,
Gamla B18-20 : 22 mm
VW-kolven har 22mm.
M-stake : 24mm
B230 : 23 mm,
Gamla B18-20 : 22 mm
VW-kolven har 22mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Annars finns de ju SAM:s kolvar för B21a...
KOLV SMIDD B21 Gr-A Turbo
Generation 2 plan höjd 44,0 mm, kolvbult 24 mm, (Sealed Power kolvringar, uppmätning samt justering av ringgap erfodras).
Artikel nr Beskrivning Bild Pris
95081722 Kolvsats, 92,50 2755
Var på VOLVO och hörde b21ET orginal dimension hade utgått men dom skulle ha 1000kr/st för b21ET 0,5 över dim och 500kr/st 1,0 över dim.
KOLV SMIDD B21 Gr-A Turbo
Generation 2 plan höjd 44,0 mm, kolvbult 24 mm, (Sealed Power kolvringar, uppmätning samt justering av ringgap erfodras).
Artikel nr Beskrivning Bild Pris
95081722 Kolvsats, 92,50 2755
Var på VOLVO och hörde b21ET orginal dimension hade utgått men dom skulle ha 1000kr/st för b21ET 0,5 över dim och 500kr/st 1,0 över dim.
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
fördelen med LÅÅÅÅNGA vevstakar är ju att man får bättre vrid, och kan varva mer, men det är ju en prisfråga...Lampa skrev:Annars finns de ju SAM:s kolvar för B21a...
KOLV SMIDD B21 Gr-A Turbo
Generation 2 plan höjd 44,0 mm, kolvbult 24 mm, (Sealed Power kolvringar, uppmätning samt justering av ringgap erfodras).
Artikel nr Beskrivning Bild Pris
95081722 Kolvsats, 92,50 2755
Var på VOLVO och hörde b21ET orginal dimension hade utgått men dom skulle ha 1000kr/st för b21ET 0,5 över dim och 500kr/st 1,0 över dim.
För att få i B21-kolvarna måste man ju borra upp blocket också

Axel Wall
Fast KGs KS-kolvar är väl standardkomp? Det var det jag tänkte ändra och göra den mer "turbovänlig".
ELLER HUR ÄR DET EGENTLIGEN?
Är kompet i en standard B20 så dåligt för Turbobruk? Jag tänkte om jag faktiskt börjar bygga en finmotor (Troligen med programerbart sprut och allt) med turbo, är standardkolvar fast Smidda nåt att sikta på? Klarar motorn trycket? Eller ska man sikta på B21et 0,5 överdimention. B20n går väl att (stabilt) borra till 92,50? Eller blir det ostabilt?
KG tar 795:- styck för B21et 0,5 överdimention.
ELLER HUR ÄR DET EGENTLIGEN?
Är kompet i en standard B20 så dåligt för Turbobruk? Jag tänkte om jag faktiskt börjar bygga en finmotor (Troligen med programerbart sprut och allt) med turbo, är standardkolvar fast Smidda nåt att sikta på? Klarar motorn trycket? Eller ska man sikta på B21et 0,5 överdimention. B20n går väl att (stabilt) borra till 92,50? Eller blir det ostabilt?
KG tar 795:- styck för B21et 0,5 överdimention.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
varför skulle det va svårt o få tag på B21 et kolvar?? man får ju ett fräsch B21 et block för 1500-2000...
enligt en del personer är dom där kolvarna bara skit,dock vet jag inte,har aldrig testat dom,vet att folk här plockat mycket effekt med dom,det e som med allt inom trimmnig,bilda dig en egen uppfattning
Kör hårt
//Bjäle


Kör hårt

//Bjäle

- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Bjäle:
Vilka skulle va skit?
Om du menar KS-kolavarna så har du nog fel.. Detta är samma som smidda Mahle.
Ja, det blir samma komp som du har org, men du kan ju försöka få tag på en f-topp, då får du ju 8.4:1 i komp.
Jag skulle inte borra mer än 92mm om man skall köra turbo.
Beg kolvar till b21et är inga problem att hitta..
Vilka skulle va skit?
Om du menar KS-kolavarna så har du nog fel.. Detta är samma som smidda Mahle.
Ja, det blir samma komp som du har org, men du kan ju försöka få tag på en f-topp, då får du ju 8.4:1 i komp.
Jag skulle inte borra mer än 92mm om man skall köra turbo.
Beg kolvar till b21et är inga problem att hitta..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt: