Kamaxel val Portad B230???

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Kamaxel val Portad B230???

Inlägg av Amazon_Sleper »

Funderar på vilken kam som skulle kunna passa i denna motor??

Motor är en B230F men orginal botten Toppen är en 398a som e Planad 1mm annan form på förbränings rum portad både insug å avgas ganska rejält :P Extraktor grenrör model grovt å bra gjort 2,5"hela vägen!(motorn e en 90 så är dom kraftigare stakarna i den)

Sitter en Reijo kam i den nu med 280 duration 108 nock å 11,67lyft Å den funkar inge vidare :( Funderar på endera en Kg003 eller Kg7 Men undrar som hur dom är som i tempramentet?? Eller om de finns någon anna kam å rekomendera??? Kanske ska nämna att de är en bruksbil/gatbil som används varje dag sommar som vinter!!! Siktar på runt en 160-180hk i denna!!
Ska självklart mappas sen!!!!
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Finns de ingen som vet något om dessa kammar???

Ingen som kan rekomendera en annan kam heller???
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Varför tror du kamaxeln du har nu fungerar så dåligt?
Har du full koll på vilken förtändning och bränsle den får?
Är all elektronik i ordning?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kolla in på tex catcams hemsida och titta på deras snällare kammar. säljs via motornort i sverge
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

mattias skrev:Varför tror du kamaxeln du har nu fungerar så dåligt?
Har du full koll på vilken förtändning och bränsle den får?
Är all elektronik i ordning?
NJa e mera som så att ringde åt gubben som slipa de å de jag fick till svar var mycketbra kam på skrövlig finlandssvensk :? Så vet som inte hur haj han e på de han gör?? Å kammen som sitter i nu fick jag grymt orolig tom gång på å den var klockren innan bute av topp å kam!! Så vist de hänge ihop å kan jag leva med men känns ändå knepigt att den ska börja dra vid 80 på 2an å man måste växla vid hundra för å få ork på 3an :( Allra helst med en så "snäll" kam Men bilen ska in å mappas så de visar sig väl då!! Inga förslag till någon bra kam??

Sen så är de ju en F motor elektronisk tändnig å insprut!! Går inte å ställa tändningen utan å mappa den men tänkte jag inte på när jag börja pilla :doh:
Men mappas ska den göra vill bara ha en pigg bruksbil!! Går ju hyfsat nu med för en 245a 0-100 8-9 sek men känns att de där riktiga klippe kommer allri till orkar inte dra å varva som den borde :(
Senast redigerad av Amazon_Sleper den tor jun 14, 2007 10:45 am, redigerad totalt 1 gånger.
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Jens Gustavsson skrev:kolla in på tex catcams hemsida och titta på deras snällare kammar. säljs via motornord i sverge
Ja ska göra de!! Men ska kolla upp med en kille som heter Patrik Sjöberg om han har några tipps sägs vara duktig :lol:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Kg 8 kammen då sägs ju funka bra till rally gatmotorer?? Ska ju ge bra vridmomentskurva??
Ja e int bitter!!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ska du köra bilen flera tusen mil problem fritt så håll dig till nån volvo org kam eller tex kg 001-004. sen för att de värre kamar du föraslår ska komma till sin rätt så krävs en hel del från topp mm.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

mhr144 skrev:ska du köra bilen flera tusen mil problem fritt så håll dig till nån volvo org kam eller tex kg 001-004. sen för att de värre kamar du föraslår ska komma till sin rätt så krävs en hel del från topp mm.
Tackar för de svaret Men 003 an sägs de ju bli dålig botten med?? Har en ny vx kam men har inte den blekast om den är bra eller inte?? Å volvos orginal kammar eju ganska så tråkiga ska var H kammen då men sägs ju vara dålig botten å lätt för å sura!!

Ja men toppen ska nog palla med om bara kamen å mappningen blir bra!!! MEn vill inte ha någon kam med bara varv vill varva upp til max 7000!!!! Gör 0-100 nu på en 8-9sek så borde finns å hämta med tanke på att den inte går riktigt hundra!!

För känns att de finns mer å ge men tror både kammen å soppan sätter stopp nu!!

Hur är enems kammar som?? Å tror du Gt6 an är någe å stoppa dit??
Ja e int bitter!!
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

borde väll kunna ringa till ex. enem och kolla vad dom rekomenderar för pinne. bör ju veta ungefär vad som ska funka iaf.

kanske ringa runt till andra och jämföra de olika värdena på de olika kammarna de rekomenderar och varför de tycker så. Kanske blir lättare att välja då?
johan freiman
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja lutar nog att man får ta sig till å ringa runt lite för går fan inte å ha bilen som den är du visserligen ska den ju mappas men känns som att de finns mer å göra innan de är någon ide!!!
Ja e int bitter!!
Renegade
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

annars så har du ju ett prisvärt alternativ i en månen 7:a
http://folkraceshop.se/webshop/products ... gory_id=70
Sällan studsar en termos
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Renegade skrev:annars så har du ju ett prisvärt alternativ i en månen 7:a
http://folkraceshop.se/webshop/products ... gory_id=70
Nja någon folkrace kam tror jag inte på som är ohärdad ska som gå utan bekymmer flera tusen mil om året!! Men annar så har jag hört att dom kammarna ska ge bra efekt å temprament!! :D
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Problemet sitter i sprutet det funkar inte med elektroniskt sprut tillsammans med vassare kammar. Så det bästa vore att skaffa en H-kam den funkar
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Gren skrev:Problemet sitter i sprutet det funkar inte med elektroniskt sprut tillsammans med vassare kammar. Så det bästa vore att skaffa en H-kam den funkar
Å varför inte då??? Den Ska ju mappas å i värsta fall får jag väl byta spridare å själhus med!! Å när den mappas så ändrar dom både bränslamängt, tändning å varvstopp så tror inte sprutet är någon större problem vore väl skillnad om man skulle över 200hk men eju samma insug på denna som ft motorn å dom går de ju å plocka styft 200ur så tvivlar på att sprutet säger ifrån!!!!
Ja e int bitter!!
Skriv svar