O-ring/fire-ring i Sverige?
borlänge
borlänge motor renovering tror jag kan fixa det!
det är bara å ringa!
annars om dom inte kan så har jag nog en annan med som har jobbat där innan!
RW
det är bara å ringa!
annars om dom inte kan så har jag nog en annan med som har jobbat där innan!
RW
Gasa te de rasar!!!!!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons jun 20, 2007 11:40 pm
- Ort: Stockholm
Jag orkar liksom inte skriva ner allt jag har lärt mig genom att plöja ett antal jänkedieselforum i 3-4 år för att bevisa för dig (Jens) att jag tänkt igenom det hela eller inte. Jag är teoretiker och nybörjare, som noggrant och försiktigt försöker hitta grejor som funkar. Och är det några som vet vad som funkar så är det killarna som kört Cummins på Strippen och på Pullingbanan i en del år nu. Och vad gäller fakta och erfarenhet så frågar jag nog dem om detta...
Det är säkert inget illa ment, men för att inte vara ngn dieselexpert så verkar du kunna en hel del om Cumminsdieslar och deras turbos.. osv....
Men det stämmer att det hänger på cylindertryck och inte på laddtryck, men då man inte behöver bry sig om bränsleblandning när man trimmar diesel, så antar jag att det är ett bra utgångsläge att börja ifrån, eftersom inte så många åker omkring med cylindertrycksmätare hela tiden.
Man pratar om vad packningen håller för på enbart Diesel... men om man ska köra vatten/mett eller N2O så åker cylindertrycken i vädret. Vi som svartryker matar ju bara in N2O och ingen extra soppa. Antar att det är som ngn slags referens man använder laddtrycksangivelsen till.
Jag tänker inte låta "någon" som har fräs göra några repor i min topp, med mått som någon gissat sig till för att de tror att samma regler gäller för ett litet aluminiumblock för bensinare...
Om det är siffror ang. ringdiameter och ringdjup osv som behövs, så kan jag nog fixa det av ngn som vet istället.
Vad jag behöver är en bra välrenomerad firma som gör pålitliga motorarbeten, som har lust att göra ngt som de inte gjort förut.
Jag är beredd at betala rimliga pengar för att få det gjort ordentligt, men om ingen kan så får jag väl beställa en färdigpreppad topp från US.
Jag tänkte bara att pengarna skulle stanna i Sverige istället för att gå till UPS eller Fedex...
Clear as mud??
Det är säkert inget illa ment, men för att inte vara ngn dieselexpert så verkar du kunna en hel del om Cumminsdieslar och deras turbos.. osv....
Men det stämmer att det hänger på cylindertryck och inte på laddtryck, men då man inte behöver bry sig om bränsleblandning när man trimmar diesel, så antar jag att det är ett bra utgångsläge att börja ifrån, eftersom inte så många åker omkring med cylindertrycksmätare hela tiden.
Man pratar om vad packningen håller för på enbart Diesel... men om man ska köra vatten/mett eller N2O så åker cylindertrycken i vädret. Vi som svartryker matar ju bara in N2O och ingen extra soppa. Antar att det är som ngn slags referens man använder laddtrycksangivelsen till.
Jag tänker inte låta "någon" som har fräs göra några repor i min topp, med mått som någon gissat sig till för att de tror att samma regler gäller för ett litet aluminiumblock för bensinare...
Om det är siffror ang. ringdiameter och ringdjup osv som behövs, så kan jag nog fixa det av ngn som vet istället.
Vad jag behöver är en bra välrenomerad firma som gör pålitliga motorarbeten, som har lust att göra ngt som de inte gjort förut.
Jag är beredd at betala rimliga pengar för att få det gjort ordentligt, men om ingen kan så får jag väl beställa en färdigpreppad topp från US.
Jag tänkte bara att pengarna skulle stanna i Sverige istället för att gå till UPS eller Fedex...
Clear as mud??
Dodge Ram 2500 02 CTD
S300+spridare och HTSlåda typ
S300+spridare och HTSlåda typ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Cummins24V skrev:Jag orkar liksom inte skriva ner allt jag har lärt mig genom att plöja ett antal jänkedieselforum i 3-4 år för att bevisa för dig (Jens) att jag tänkt igenom det hela eller inte. Jag är teoretiker och nybörjare, som noggrant och försiktigt försöker hitta grejor som funkar. Och är det några som vet vad som funkar så är det killarna som kört Cummins på Strippen och på Pullingbanan i en del år nu. Och vad gäller fakta och erfarenhet så frågar jag nog dem om detta...
Det är säkert inget illa ment, men för att inte vara ngn dieselexpert så verkar du kunna en hel del om Cumminsdieslar och deras turbos.. osv....
Men det stämmer att det hänger på cylindertryck och inte på laddtryck, men då man inte behöver bry sig om bränsleblandning när man trimmar diesel, så antar jag att det är ett bra utgångsläge att börja ifrån, eftersom inte så många åker omkring med cylindertrycksmätare hela tiden.
Man pratar om vad packningen håller för på enbart Diesel... men om man ska köra vatten/mett eller N2O så åker cylindertrycken i vädret. Vi som svartryker matar ju bara in N2O och ingen extra soppa. Antar att det är som ngn slags referens man använder laddtrycksangivelsen till.
Jag tänker inte låta "någon" som har fräs göra några repor i min topp, med mått som någon gissat sig till för att de tror att samma regler gäller för ett litet aluminiumblock för bensinare...
Om det är siffror ang. ringdiameter och ringdjup osv som behövs, så kan jag nog fixa det av ngn som vet istället.
Vad jag behöver är en bra välrenomerad firma som gör pålitliga motorarbeten, som har lust att göra ngt som de inte gjort förut.
Jag är beredd at betala rimliga pengar för att få det gjort ordentligt, men om ingen kan så får jag väl beställa en färdigpreppad topp från US.
Jag tänkte bara att pengarna skulle stanna i Sverige istället för att gå till UPS eller Fedex...
Clear as mud??
Varför frågar du inte på dina "jänkedieselforum" hur man exakt oringar en topp/block..
En sak som du skriver är ju att du inte vill att någon som har en fräs skall repa din topp utan att veta vad den gör.
Varför skall du då lämna toppen till en motortrimningsverkstad som inte gjort detta förut?
Eller som du skriver "som har lust att göra ngt som de inte gjort förut"
Tror du deras fräsar och människor kan trolla med sakerna för att dom står i en lokal där det står "motortrimningsverkstad" på en skyllt utanför?
Antagligen är det vanliga människor som står där med.
Sen har oftast folk som har tillgång till fräs på jobb eller en mekanisk verkstad oftast mer koll på att göra "nya" saker än en motor trimningsverkstad.
Skulle ju inte anse att oringa ett diesel block är något mer avancerat än att oringa ett vanligt volvo block.
Förlåt att vi som inte kör diesel lägger oss i detta och vill ha mer grundligt vad det är för tankar med motorn och vad den är byggd av..
Du har ju iaf fått tips på vart du gör din oringning.
Är det bara jag som tyckte "Cummins24v" inlägg var av en otrevlig ton?
Blev sne när jag läste de, sådana inlägg behövs inte på detta forumet..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Håller med dig 140 turbo, och man behöver inte kunna allt om en viss motor för att kunna ge allmäna råd, samma grundprincip gäller ju i alla fall.
Det kan ju dessutom vara ganska intressant att veta när man ska fundera över cyl. tryck etc. vad det är för insprutningssystem och modifikationsmöjligheter på detta.
Kan du inte ge mer bränsle kan du ju ladda till fan tar hem dig, det blir inte mer effekt för det.
Insprutningstidpunkt kan ju också vara intressant, det är ju inte bara packningen som kan gå sönder.
Sedan att du tydligen vet allt redan är ju inte så jäkla lätt att veta, det lät defenitivt inte så i dina första inlägg.
Det kan ju dessutom vara ganska intressant att veta när man ska fundera över cyl. tryck etc. vad det är för insprutningssystem och modifikationsmöjligheter på detta.
Kan du inte ge mer bränsle kan du ju ladda till fan tar hem dig, det blir inte mer effekt för det.
Insprutningstidpunkt kan ju också vara intressant, det är ju inte bara packningen som kan gå sönder.
Sedan att du tydligen vet allt redan är ju inte så jäkla lätt att veta, det lät defenitivt inte så i dina första inlägg.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons jun 20, 2007 11:40 pm
- Ort: Stockholm
Nej jag vet verkligen inte allt, och det var ingen otrevlig ton i det hela, iaf var det inte menat så. Förlåt, om det var ngn som tog illa upp! Å andra sidan så var jag kanske lite "sne" på att någon inte läste hela frågan från början och generaliserade lite väl mycket.
Om det står motortrimmningsfirma eller mekanisk verkstad på skylten spelar verkligen ingen roll, men jag uppfattade det hela som att "vemsomhelst" med en fräs kunde göra det hela, och t o m jag skulle nog kunna styra ner en fräs i toppen, men då skulle nog både topp och skärstål dra nånstans till h*****
Men någon som gjort bra jobb förut skulle nog kunna fixa det, om än med hjälp av lite detektivarbete ang. mått och vad man nu kan behöva veta. Och det detektivarbetet kanske jag kan hjälpa till med... men det är sanerligen ingen lätt uppgift att lära sig ngt på ett annat språk, och sedan försöka översätta det till Svenska facktermer.
Därför ställde jag frågan här, för ni kanske skulle kunna rekomendera ngn som är Kunnig och "hungrig" på att göra ngt "ovanligt". Men det kanske är lika Kul/tråkigt att oringa en B20 som en dieselsexa...
Jag kan i af tycka att det är lite roligt att ge mig in i ngt som jag har kunskapen för, men aldrig har gjort förut, i mitt yrkesutövande.
Insprutningssystemet är den första elektroniska på dessa motorer, och tyvärr också det känsligaste och minst flödesbenägna. Pumpen klarar av att leverera soppa ca 6-700 hp(utan lustgas) och man kan på elektronisk väg eliminera varvtalsstoppet upp till och strax ovanför 4000rpm, men den faller tydligen platt ovanför 3400 iaf... De gamla mekaniska radpumparna kan leverera betydligt mycket mera.
Timingen(insprutningstidpunkt el. tändförställning) är dynamisk och ej justerbar av gemene man, det finns dock boxar som "lurar" pumpen. Finns oxå en Italienare som "knäckt" koden till ECM och gjort en downloader(OBDtrim?) som mappar om ECM med ändrad dynamisk timing som följd. Den eliminerar oxå TorqueManagement, så att man kan mata in en massa bränsle innan turbotrycket kommer, vilket är den enda boxen som gör detta. ECMen jobbar bara med den första insprutningspulsen, men man kan "aktivera" den andra pulsen genom en extern box som måste "fulkopplas" in till pumpen och div. sensorer.
De mekaniska pumparna kan justera timingen så hårt att det börjar bli "farligt", medans jag inte hört om ngt problem som kan härledas till för mycket timing med dessa pumpar.
Med de bränslemodifieringar jag har, så ska jag kunna torrlägga min pump..
Jag har dock inte kopplat in den externa boxen ännu, för då ryker nog topplockspackningen all världens väg. Därav behov av oringning.
Som jag poängterade redan i förra inlägget, så är jag (ngt händig) teoretiker som försöker lära mig en del, försiktigt, noggrant och så fort plånboken tillåter. Betalar hellre en slant i förväg, istället för att betala mer när det rasar. R & D kan ngn annan få hålla på med. Jag lär nog få mitt av ras så småningom iaf.
Man kan ju iaf utgå från att ngn tänkt igenom det hela innan man börjar ifrågasätta det hela. Jag kan iofs förstå om ngn tycker att det verkar knasigt att ladda så mycket.
Den vetenskapliga delen av det hela, siffror och flöden och formler och sådant, verkar det vara proffsen som kan, och då blir det för krånglig engelska och för krånglig teori för att jag ska hänga med än så länge.
Jag ville ju bara ha lite rekomendationer på bra firmor
Tack och förlåt, som vi säger i min bransch!
Om det står motortrimmningsfirma eller mekanisk verkstad på skylten spelar verkligen ingen roll, men jag uppfattade det hela som att "vemsomhelst" med en fräs kunde göra det hela, och t o m jag skulle nog kunna styra ner en fräs i toppen, men då skulle nog både topp och skärstål dra nånstans till h*****
Men någon som gjort bra jobb förut skulle nog kunna fixa det, om än med hjälp av lite detektivarbete ang. mått och vad man nu kan behöva veta. Och det detektivarbetet kanske jag kan hjälpa till med... men det är sanerligen ingen lätt uppgift att lära sig ngt på ett annat språk, och sedan försöka översätta det till Svenska facktermer.
Därför ställde jag frågan här, för ni kanske skulle kunna rekomendera ngn som är Kunnig och "hungrig" på att göra ngt "ovanligt". Men det kanske är lika Kul/tråkigt att oringa en B20 som en dieselsexa...
Jag kan i af tycka att det är lite roligt att ge mig in i ngt som jag har kunskapen för, men aldrig har gjort förut, i mitt yrkesutövande.
Insprutningssystemet är den första elektroniska på dessa motorer, och tyvärr också det känsligaste och minst flödesbenägna. Pumpen klarar av att leverera soppa ca 6-700 hp(utan lustgas) och man kan på elektronisk väg eliminera varvtalsstoppet upp till och strax ovanför 4000rpm, men den faller tydligen platt ovanför 3400 iaf... De gamla mekaniska radpumparna kan leverera betydligt mycket mera.
Timingen(insprutningstidpunkt el. tändförställning) är dynamisk och ej justerbar av gemene man, det finns dock boxar som "lurar" pumpen. Finns oxå en Italienare som "knäckt" koden till ECM och gjort en downloader(OBDtrim?) som mappar om ECM med ändrad dynamisk timing som följd. Den eliminerar oxå TorqueManagement, så att man kan mata in en massa bränsle innan turbotrycket kommer, vilket är den enda boxen som gör detta. ECMen jobbar bara med den första insprutningspulsen, men man kan "aktivera" den andra pulsen genom en extern box som måste "fulkopplas" in till pumpen och div. sensorer.
De mekaniska pumparna kan justera timingen så hårt att det börjar bli "farligt", medans jag inte hört om ngt problem som kan härledas till för mycket timing med dessa pumpar.
Med de bränslemodifieringar jag har, så ska jag kunna torrlägga min pump..

Som jag poängterade redan i förra inlägget, så är jag (ngt händig) teoretiker som försöker lära mig en del, försiktigt, noggrant och så fort plånboken tillåter. Betalar hellre en slant i förväg, istället för att betala mer när det rasar. R & D kan ngn annan få hålla på med. Jag lär nog få mitt av ras så småningom iaf.

Man kan ju iaf utgå från att ngn tänkt igenom det hela innan man börjar ifrågasätta det hela. Jag kan iofs förstå om ngn tycker att det verkar knasigt att ladda så mycket.
Den vetenskapliga delen av det hela, siffror och flöden och formler och sådant, verkar det vara proffsen som kan, och då blir det för krånglig engelska och för krånglig teori för att jag ska hänga med än så länge.
Jag ville ju bara ha lite rekomendationer på bra firmor

Tack och förlåt, som vi säger i min bransch!

Dodge Ram 2500 02 CTD
S300+spridare och HTSlåda typ
S300+spridare och HTSlåda typ
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons jun 20, 2007 11:40 pm
- Ort: Stockholm
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Tonen i ditt inlägg går ju faktiskt att disskutera. Tror inte Jens frågar för att vara dryg eller spydig.. Fanns nog en tanke bakom det hela.
Nog om det.
Om jag tolkar din fråga rätt så vill du ju hitta någon som kan Hjälpa dig o-ringa / pyramid ringa ditt block.
Och som tidigare nämts så kan faktiskt nästan vilken mekanisk verkstad med en fräs göra ett bra jobb.
Det kräver ju ingen direkt högskole utbildning, det du måste veta är ju diametern på cylinderloppen, sedan knycka åt sig en packning och kolla hur långt ut du kan flytta o-ringarna i förhållande till diametern på loppen samt så ringarna hammnar rätt på packningen.
Det löser dom på mek. verkstaden åt dig. Efter det så gäller det ju att forska reda på vilket uppstick av tråden man vill ha, som tidigare sagts så är det rätt avgörande och det uppsticket lär ju variera beroende på toppackningens tjocklek?
Om o-ringar nu känns krånligt eller som en "osäker" lösning ( vilket det igentligen inte är ) så kan du ju göra pyramid ringar.
Nu är väll toppen kanske inte alu i dessa maskiner? Men det går ju att göra en liknande lösning som pyramidisar. Detta har också nämts i tråden.
Då jag o-ringade mitt block så knallade jag in till läraren på Lernia här, berättade vad jag hade tänkt mig och vi lämmnade över ett stål för att radie fräsa det.
Han ritade sedan upp ett program till CNC'n och kastade in blocket, var klart att hämtas några dagar senare.
Det är inte så komplicerat som det låter, tror att idag kan nog dom flesta motorfirmor här i Sverige hjälpa dig med ringar av någon typ. Om inte så lär dom kunna rekommendera någon som kan.
Visst tror jag att vi kan slänga upp ett par namn på firmor som klarar av det, det var väll det som din huvudfråga gick ut på?
Men om du frågar mig så blir det bara firmor i Umeå isf, kanske inte så aktuellt.
Mvh.
EDIT: Att det skulle vara något av ett custom jobb här på våran sida pölen håller jag inte riktigt med om. Här har vi nog 50 ggr så mycket balla bilar / stad som i något annat lad.
USA har väll inte direkt varit i spettsen på överladdade fronten någonsin om du frågar mig. Men det är ju bara min allmänna uppfattning
Nog om det.
Om jag tolkar din fråga rätt så vill du ju hitta någon som kan Hjälpa dig o-ringa / pyramid ringa ditt block.
Och som tidigare nämts så kan faktiskt nästan vilken mekanisk verkstad med en fräs göra ett bra jobb.
Det kräver ju ingen direkt högskole utbildning, det du måste veta är ju diametern på cylinderloppen, sedan knycka åt sig en packning och kolla hur långt ut du kan flytta o-ringarna i förhållande till diametern på loppen samt så ringarna hammnar rätt på packningen.
Det löser dom på mek. verkstaden åt dig. Efter det så gäller det ju att forska reda på vilket uppstick av tråden man vill ha, som tidigare sagts så är det rätt avgörande och det uppsticket lär ju variera beroende på toppackningens tjocklek?
Om o-ringar nu känns krånligt eller som en "osäker" lösning ( vilket det igentligen inte är ) så kan du ju göra pyramid ringar.
Nu är väll toppen kanske inte alu i dessa maskiner? Men det går ju att göra en liknande lösning som pyramidisar. Detta har också nämts i tråden.
Då jag o-ringade mitt block så knallade jag in till läraren på Lernia här, berättade vad jag hade tänkt mig och vi lämmnade över ett stål för att radie fräsa det.
Han ritade sedan upp ett program till CNC'n och kastade in blocket, var klart att hämtas några dagar senare.
Det är inte så komplicerat som det låter, tror att idag kan nog dom flesta motorfirmor här i Sverige hjälpa dig med ringar av någon typ. Om inte så lär dom kunna rekommendera någon som kan.
Visst tror jag att vi kan slänga upp ett par namn på firmor som klarar av det, det var väll det som din huvudfråga gick ut på?
Men om du frågar mig så blir det bara firmor i Umeå isf, kanske inte så aktuellt.
Mvh.
EDIT: Att det skulle vara något av ett custom jobb här på våran sida pölen håller jag inte riktigt med om. Här har vi nog 50 ggr så mycket balla bilar / stad som i något annat lad.
USA har väll inte direkt varit i spettsen på överladdade fronten någonsin om du frågar mig. Men det är ju bara min allmänna uppfattning

- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Här är pyramid ringar på en BMW maskin. Tror det är det du kallar fire ring?

Kass bild på hur det ser ut utan ringarna i.

Med dessa så fräses ju stålkanten på orginal packningen bort, som också tidigare nämts i tråden.
Eftersom dessa maskiner har ALU topp så är dom formade som en pyramid upp till, man låter dessa ringar helt sonika skära in i toppen.
Problemet med din maskin är väll att det blir svårt att göra ringar som skär in, men man borde istället kunna fräsa spår i topp och block och skicka ned en ring som saknar den vassa kanten som man istället bara drar dikt om topp och block?
Bara en tanke, MVH.

Kass bild på hur det ser ut utan ringarna i.
Med dessa så fräses ju stålkanten på orginal packningen bort, som också tidigare nämts i tråden.
Eftersom dessa maskiner har ALU topp så är dom formade som en pyramid upp till, man låter dessa ringar helt sonika skära in i toppen.
Problemet med din maskin är väll att det blir svårt att göra ringar som skär in, men man borde istället kunna fräsa spår i topp och block och skicka ned en ring som saknar den vassa kanten som man istället bara drar dikt om topp och block?
Bara en tanke, MVH.
Som jag nämde så har marmander här på forumet pyramidringar i toppen på sin B30, alltså gjutjärn.
Jag vet att göran andersson motorfirma (eller något sådant) i Linköping kan fräsa både för pianotråd och för pyramidringar på volvoblock i alla fall.
Jag vet att göran andersson motorfirma (eller något sådant) i Linköping kan fräsa både för pianotråd och för pyramidringar på volvoblock i alla fall.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 17
- Blev medlem: ons jun 20, 2007 11:40 pm
- Ort: Stockholm



Tackar tackar..
Customjobb och customjobb, jag tänkte nog inte själva fräsningen i sig var customjobb utan att det inte var en B20 eller ngn annan vanlig variant.
Jag får nog kolla lite nogrannare vem som skriver, då det visst fanns 2 st gula 140or...

Har försökt googla på detta ämne inom sverige och hittat ungefär ingenting, och ingen annonserar direkt att de gör sådannt, så nog trodde jag att det var lite ovanligt... även om det finns lite mer överladd på den här sidan pölen...
Men nu har jag lite att gå på iaf.. tack!
Dodge Ram 2500 02 CTD
S300+spridare och HTSlåda typ
S300+spridare och HTSlåda typ
Ett litet tips i sammanhanget.
Försök ragga fram en man som heter Jörgen "julle" Bengtsson ifrån alingsås/vårgårda.
Han drev tidigare AMR(alingsås motor renovering),å jag VET att han moddade en del dieslar för MYCKET höga effektuttag för en del av pullingpojkarna.Hade väl dessutom rykte om sig att göra ngr av sveriges finaste borrjobb.
AMR har han lämnat,men har för mig att han arbetar som förman på ngt lastbilsföretag sedan ngr år tebax i trakten.
Sitter mig veterligen fortfarande med i styrelsen för SHRA gbg åxå,å e mkt mkt gammal inom svensk dragracing.
Försök ragga fram en man som heter Jörgen "julle" Bengtsson ifrån alingsås/vårgårda.
Han drev tidigare AMR(alingsås motor renovering),å jag VET att han moddade en del dieslar för MYCKET höga effektuttag för en del av pullingpojkarna.Hade väl dessutom rykte om sig att göra ngr av sveriges finaste borrjobb.
AMR har han lämnat,men har för mig att han arbetar som förman på ngt lastbilsföretag sedan ngr år tebax i trakten.
Sitter mig veterligen fortfarande med i styrelsen för SHRA gbg åxå,å e mkt mkt gammal inom svensk dragracing.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
därför jag vill veta så mycket som möjligt är för att jag vet att det väldigt ofta blir problem med olika såkallade förstärkningar för toppackningen, därför skulle jag bara rekomendera sånna åtgärder om det apsolut är nödvändigt och som sista utväg. (inte så lätt som man tror och olika metoder beroende på toppbultar, toppacknings matreal mm)Cummins24V skrev:Jag orkar liksom inte skriva ner allt jag har lärt mig genom att plöja ett antal jänkedieselforum i 3-4 år för att bevisa för dig (Jens) att jag tänkt igenom det hela eller inte. Jag är teoretiker och nybörjare, som noggrant och försiktigt försöker hitta grejor som funkar. Och är det några som vet vad som funkar så är det killarna som kört Cummins på Strippen och på Pullingbanan i en del år nu. Och vad gäller fakta och erfarenhet så frågar jag nog dem om detta...
Det är säkert inget illa ment, men för att inte vara ngn dieselexpert så verkar du kunna en hel del om Cumminsdieslar och deras turbos.. osv....
Men det stämmer att det hänger på cylindertryck och inte på laddtryck, men då man inte behöver bry sig om bränsleblandning när man trimmar diesel, så antar jag att det är ett bra utgångsläge att börja ifrån, eftersom inte så många åker omkring med cylindertrycksmätare hela tiden.
Man pratar om vad packningen håller för på enbart Diesel... men om man ska köra vatten/mett eller N2O så åker cylindertrycken i vädret. Vi som svartryker matar ju bara in N2O och ingen extra soppa. Antar att det är som ngn slags referens man använder laddtrycksangivelsen till.
Jag tänker inte låta "någon" som har fräs göra några repor i min topp, med mått som någon gissat sig till för att de tror att samma regler gäller för ett litet aluminiumblock för bensinare...
Om det är siffror ang. ringdiameter och ringdjup osv som behövs, så kan jag nog fixa det av ngn som vet istället.
Vad jag behöver är en bra välrenomerad firma som gör pålitliga motorarbeten, som har lust att göra ngt som de inte gjort förut.
Jag är beredd at betala rimliga pengar för att få det gjort ordentligt, men om ingen kan så får jag väl beställa en färdigpreppad topp från US.
Jag tänkte bara att pengarna skulle stanna i Sverige istället för att gå till UPS eller Fedex...
Clear as mud??
att lyfta på en 90 kg topp 4-5 gg innan det fungerar som det ska är ju inte så roligt

jag vet också att det i bensinmotorsforumsvärden (långt ord) så är det mycket snack om liknande saker (felet brukar inte va toppackningen när den går sönder) men 99% av de som håller på med sånt behöver inte igenteligen hålla på med det och jag skulle inte bli förvånad om det var så i ditt fall också, därför ville jag veta mer om hur förtändningar mm, men som sakt var så är jag ingen disel expert.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Kolla med Åhmans motorslip i Falun, gör och har gjort mycket avancerade arbeten på fräna motorer typ prostock.. promod osv. En av mkt få verkstäder som får göra motorjobb på MTU-motorer(ubåtar o sånt). Bror Engvall som äger firman är dessutom en trevlig prick. Har oerhört lång erfarenhet i branchen.