Hur mycket har ni lättat era 140:s?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Är 140 så pass tung. Min bmw 02 väger 970 kg startklar orginal :)
Men den går ändå inte lika bra som jens eller phreddes 140, lååångt i från. Men förutsättningarna finns ju där
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

när din bil har en hållbar drivlina, bur ,stor turboanläggning så väger den nog lika mycket som våra bilar! peters bmw börjar bli tung.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Min ascona A vägde 1000 kg med mig i 65kg och ca 20 liter bensin, men den är helt orginal viktmässigt i drivlina.

Tror man kan komma ner mot 850-900kg med förare om man lättar det som går?

Skulle va intressant att veta vilken effekt en 900 kilos bil behöver för att hänga med en bil på 1100 kg med 400hk ???

Finns det någon formel för sådant?
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

Morosostickan,, men jag har inte hittat den formeln nånstans :(
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Räknat enkelt skulle det väl vara 327hk?

400hk / 1100kg = ca 0,36 hk/kg

0,36 * 900kg = 327 hk.


Men det är ju bara lite enkelt tänkt, det är ju självklart mycket annat som spelar roll också. :P
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Schlorven skrev:Är 140 så pass tung. Min bmw 02 väger 970 kg startklar orginal :)
Men den går ändå inte lika bra som jens eller phreddes 140, lååångt i från. Men förutsättningarna finns ju där
Min bil har en totalvikt på 890kilo :P tomvikten ligger på 765 har jag för mig.. Men då är de ju bara en skten liten kadett med 1,2 liters stötstångare också :P hehe
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

dezzan skrev:
Skulle va intressant att veta vilken effekt en 900 kilos bil behöver för att hänga med en bil på 1100 kg med 400hk ???

Finns det någon formel för sådant?
http://www.norberg-racing.com/
Gå till kalkylator.. Rätt bra att ha som bokmärke...
Bild
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

hehe, och en själv ligger på stadiga 1320kg i papprena.. "10 kg med turbo och grenrör.."
ett gjutjärnsgrenrör väger en hel del, å en turbo kan ju lätt väga mer än 10kg bara den. Har haft en turbo på visit i lägenheten som vägde 18kg plus eventuell wg och grenrör på de sen..... skulle ha blivit endel
┌∩┐(_)┌∩┐
Robust
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 27, 2007 2:35 pm

Inlägg av Robust »

I fall man nu vill lätta sin 240 grus is / bil vart kan man ta kilorna ifrån plåtmässigt? vi säger att jag redan har plast skärmar, huv, skuff, och en passagerardörr

Where? tips mottages
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

kofångarna väger väl ca: 15kg styck så där finns ca: 30kg

rutorna är tunga skaffa lexan rutor

hål borra allt som inte är bärande sen kan man byta bakskärmarna till plat oxå

ta bort allt onödigt som tex: servo ac stereo osv. töm bagagen på typ: reserv hjul verktygslåda reserv dunk osv.

men som sagt få en 240 under 1100kg blir ganska jobbigt men det går säkert

Mvh

Robban
Skriv svar