Bygga eget extraktor B23

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Robust
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 27, 2007 2:35 pm

Bygga eget extraktor B23

Inlägg av Robust »

Tjena jag vill bygga ett extraktor till min motor om en snar framtid...

Receptet kommer se ut ungefär så här....

Portad - planad 405 med H kam... standard ventiler
sjusterbart kamdrev

Weber 45 eller 48.... letar febrilt nån som har?

Och underdelen blir väl orginal

Motorn kommer användas till grus race och is till vintern


Frågan är ju då hur ska jag bygga mitt extraktor för bästa prestanda?
Robust
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön maj 27, 2007 2:35 pm

Inlägg av Robust »

Ingen som kan ge tips på tex hur långa varje rör ska vara eller i fall det ska var 4-2-1 eller 4-1?????
Dimenson på rören?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

www. kgtrimning.se( com).. har bra bilder... ja produserade mitt grenrør i 2" rørbsvenger fra en byggsats... sen gikk den åver til 3" kollektor...
tilpassing, tilpassing, tilpassing= svetsresultat.... :thumbright: 313kroner :arrow: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ring till Kent Karlsson å hör för de tänker jag göra när jag ska bygga mitt!!! Han håller ju på å bygger motor för både rally å rallycross!!!
Ja e int bitter!!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Amazon_Sleper skrev: Han håller ju på å bygger motor för både rally å rallycross!!!
och köper grenrör av timo som alla andra
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Utan att ha räknat på det (då data saknas) så bör detta fungera :
Primärrör ca 40 mm invändigt, ca 350-400 mm långa.
Sekundärrör tvåtums rör.
Total längd primär + sekundär ca 800 mm.
Kollektor ca 150-180 mm lång, övergår till 2,5 tum.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

mhr144 skrev:
Amazon_Sleper skrev: Han håller ju på å bygger motor för både rally å rallycross!!!
och köper grenrör av timo som alla andra
Jasså inte enlig han jag prata med i alla fal?? Han sa att han beräkna å byggger dom utifrån motorerna han bygger??
Ja e int bitter!!
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

mhr144 skrev:
Amazon_Sleper skrev: Han håller ju på å bygger motor för både rally å rallycross!!!
och köper grenrör av timo som alla andra
Nej... det gör han inte.

/Martin
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

igmab skrev:
mhr144 skrev: och köper grenrör av timo som alla andra
Nej... det gör han inte.

/Martin
ok
tänker inte svartmåla han som sa det. men det känns lite dumt att köra 3liter evo`s med 4:2:1 rör.
Skriv svar