B36 renovering och trimning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

j björk skrev:Jag tycker det är allderles för dyrt, men det kanske bara är jag som är snål :hihi:
Jag tycker nämligen också det är lite i överkant, men en polare till mig jobbat med att tvätta och polera upp bilar på en mack och han säger att bilen är fin förutom att den är penselmålad!
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Då har man köpt sig en Amazon! Det enda stora problemet med den är ju lacken annars är den i bra bruksskick skulle jag nog kalla det!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Thunderbolt den fre aug 24, 2007 7:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

den där såg ju ut att vara i nyskick :thumbright:
hoires
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Den såg ju riktigt frisk ut :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Nyskick är lite att ta i, foto är bra på att dölja fel, men den är fin, man ser inte riktigt att lacken är dålig på fotona heller, men man måste komma ganska nära för att se det, jag är riktigt nöjd med bilen hitills.
En sak som jag måste byta dock är tätningslisten på förardörren, några tips på bra ställen att köpa sånt på?
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Örebro argenturaffär har sådant.

Örebro Agenturaffär
Slöjdg. 21, 703 63 ÖREBRO 019-12 71 26
Tfn/Fax 019-13 21 60
E-post info@agenturaffaren.se

Dom kan få fram och kan även ha hemma sådana lister. Så kolla me dom.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Då var en list beställd!
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Beställde du från Örebro Argenturaffär?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Amman såg ju allt annat än penselmålad ut :shock: Fast det är klart, bilder kan ju luras också...Tror att den blir ungefär hur frän somhelst med en B36 under huven, keep up the good work :thumbright:
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

Åh, vad kul att se ett bygge med en B36! Volvo rakt igenom.
Lycka till!!
Posta mycket bilder!
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Composth skrev:Beställde du från Örebro Argenturaffär?
Japp!

Jag har nog också bestämt mig vad jag ska använda för motorrecept, det blir ett budget bygge p.g.a lite pengar och för att se hur motor kommer passa i bilen.

Blocket: Måste troligtvis borras, om man har hur räcker det med en honing och om det borras så blir det troligtvis till B20 storlek.

Veven: Kommer få sig en översyn men förhoppningsvis kommer inga ingrepp behövas.

Vevstakar: Behåller de nuvarande i tron på att de flesta Volvostakar är rätt starka och varför skulle dessa skilja sig?

Kolvar: Vet inte riktigt vad jag ska använda, beror ju på om blocket borras eller inte, vill helst ha billiga och relativt stryktåliga, man måste ju tänka på att jag behöver dubbelt så många kolvar som vanliga Volvo-trimmare, så billiga och kolvar som är enkla att få tag på är att föredra! Förslag?

Kamaxel: Använder orginal, annars måste en custom kam slipas och jag kan tänka mig att det är riktigt dyrt! Ska dock mäta upp den, men förväntar mig ingen superkam...

Toppar: Orginal toppar som kommer att portas och om det känns befogat så kommer jag installera något större ventiler, finns det några vipparmar med högre "utväxling" till B18, skulle nog vara bra för att kompensera för kammen lite?

Insug och förgasare: Insuget blir en egen konstruktion och förgasaren blir en Holly 650cfm (tror det är en 650cfm), det får dock inte någon förhög konstruktion för jag har läst att en B36 kommer rätt högt upp i en Amazon, för jag vill inte gärna skära i huven (ska vara en sleeper i största möjliga mån).

Tändning: Ska nog satsa på en elektronisk syrd tändning mest p.g.a det blir svårt med delar till orginal, finns det system till bara tändningen?
Ska försöka bygga den så mycket som möjligt själv, mest för jag kan en del om elektronik och det blir billigare.
Det finns kanske de som kanske undrar varför jag inte bygger insprut då också och det är för jag redan har förgasaren och det blir ett mycket mer komplext system också, men kanske i framtiden

Växellåda, bakaxel: Vet inte riktigt här heller vad jag ska använda för saker... Vad jag har förstått är bakaxlen på Amazonen inte den bästa, men vill samtigt inte bygga om den mycket heller för det är en fin bil jag har och vill kunna återställa den enkelt och smidigt om jag vill...
När det gäller växellåda skulle det vara smidigt med en som får plats utan att kapa sönder torpedvägg och kardantunnel (blir då inte orginal sprängkåpa för den är jätte förstor :wink: )....

Avgassystem: Något lämplig hemmabyggt med riktigt bra dämpare, då menar jag några som dämpar ljudet riktigt bra för att öka på sleeper stilen och sedan ett par elektriska cut-out´s före dämparna när man vill åka fortare= när man vill köra ifrån BMW:n som står vid rödljuset! :twisted:

Turbo: Vet inte om jag ska ha turbo, gillar egentligen sugmotorer grymt mycket, hur som helst får turbon komma i sista hand när allt annat är färdigt, jag hoppas man inte blir utfryst bara för detta... :thumbright:

Varför köpte man en bil som man inte har hjärta att såga i? Har inte haft den en vecka ens och älskar den redan så mycket, man kanske ska bli en B18 trimmare istället? :thumbright:
Om jag skulle köpt en 142 skulle jag sågat isönder den direkt! :hihi:
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

Jag var inne på att göra ett 142 bygge med b36 för några år sedan, letade febrilt efter en hyfsat b36 i 6-7 månader. Hittade inget. De är svåra att få tag på. Har däremot ett antal reparationsmanualer och reservdelar, tyvärr är det rätt sunkiga grejjor jag fått tag på.
Nu har du en hyfsad b36, du har en hyfsad amazon. Tänk dig ett v8 bygge med volvo rakt igenom. Du kan alltid hävda att det är volvo orginal!

Så om det är nåt värt, och utan att försöka låta som en präst så önskar jag dig lycka på vägen i detta projekt - det är grymt. Tycker dessutom inte du ska slarva på vägen, bättre att det tar lite tid än att det blir fort och hafsigt klart. Jag fårstår om du vill göra det så billigt som möjligt (snyft) men fan...jag hade gått på med kulor och krut, seriös borrning, smidda kolvar, slipad kamaxel, nya delar all-over. Jaja, drömma får man.

Posta gärna fler bilder, du hade postat flera som inte gick att se.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

accobra skrev:Jag fårstår om du vill göra det så billigt som möjligt (snyft) men fan...jag hade gått på med kulor och krut, seriös borrning, smidda kolvar, slipad kamaxel, nya delar all-over. Jaja, drömma får man.

Posta gärna fler bilder, du hade postat flera som inte gick att se.
Det är så att jag har verkligen ont om pengar just nu, jag vet inte om jag ska låta projektet vila sig lite så jag kan jobba fram lite pengar först, men något jag verkligen skulle vilja hitta är en växellåda som passar bra till motorn, har funderat på en automatlåda, inte så kul men finns många billiga som th350 och th400 och de håller för lite också!

Jag vet att jag har bilder man inte kan se också, ska fixas!
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck

Inlägg av r3c »

har du sett denna annonsen?

http://www.blocket.se/vi/12655159.htm?ca=16_s

kanske bättre att börja på.
accobra
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av accobra »

ja, en sån låda håller...kanske blir lite platsbrist för bena bara..
Skriv svar