1031:a på 142

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

1031:a på 142

Inlägg av Bjoern_ »

Hejsan jag hittade en tråd förut om 1031:a på 140 men hittar den inte längre... Aja nu frågar jag; Vad krävs för att kunna montera en 1031:a på en volvo 142 `?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en 164 axel, den passar typ rakt av vad jag vet.

plockar man de från en 240-740 måste fästerna svetsas över från 142.
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

plockar man de från en 240-740 måste fästerna svetsas över från 142.
Om man tar den från en 240 har jag för mig att det räcker med att förlänga de övre stagen de undre är nog samma som 140. Sitter inte panhardstaget lite olika på 140 å 240 också?

///Jerry Lundgren
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

ok... så det är inte jättesvårt å sätta in en sån ... nu när jag liks är igång :D vad krävs för att montera 240 TIC bromsar på 142 fram? (bak lär det ju passa rakt av då 1031 från 240 ska dit)
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Bjoern_ skrev:ok... så det är inte jättesvårt å sätta in en sån ... nu när jag liks är igång :D vad krävs för att montera 240 TIC bromsar på 142 fram? (bak lär det ju passa rakt av då 1031 från 240 ska dit)
Skulle jag vara du skulle jag leta upp Bromsok från en 164 fram och sätta dit med 164:ans skivor.
Jag kommer stoppa 1031:axel på min 142 så det blir ju 240 bromsar bak och 164 fram. Ska nog gå att stanna ganska bra då:P
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

DanneICE skrev:
Bjoern_ skrev:ok... så det är inte jättesvårt å sätta in en sån ... nu när jag liks är igång :D vad krävs för att montera 240 TIC bromsar på 142 fram? (bak lär det ju passa rakt av då 1031 från 240 ska dit)
Skulle jag vara du skulle jag leta upp Bromsok från en 164 fram och sätta dit med 164:ans skivor.
Jag kommer stoppa 1031:axel på min 142 så det blir ju 240 bromsar bak och 164 fram. Ska nog gå att stanna ganska bra då:P
Håller inte tillgången på skivor och ok till 164an att tryta :?: därför väljer man 240 varianten :wink: Ska visst nästan passa rakt av med några distansbrickor vid oken (Hörsägen)
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DanneICE
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 30, 2006 8:53 pm
Ort: Kalix

Inlägg av DanneICE »

Whiplash skrev:
DanneICE skrev: Skulle jag vara du skulle jag leta upp Bromsok från en 164 fram och sätta dit med 164:ans skivor.
Jag kommer stoppa 1031:axel på min 142 så det blir ju 240 bromsar bak och 164 fram. Ska nog gå att stanna ganska bra då:P
Håller inte tillgången på skivor och ok till 164an att tryta :?: därför väljer man 240 varianten :wink: Ska visst nästan passa rakt av med några distansbrickor vid oken (Hörsägen)
Har man tur så kan man hitta Ok på nån skrot eller hos någon privatperson.
johanpe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 20, 2007 6:54 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av johanpe »

Jerry Lundgren skrev:
plockar man de från en 240-740 måste fästerna svetsas över från 142.
Om man tar den från en 240 har jag för mig att det räcker med att förlänga de övre stagen de undre är nog samma som 140. Sitter inte panhardstaget lite olika på 140 å 240 också?

///Jerry Lundgren

kan någon med säkerhet styrka detta!?
är ute efter "bättre" axel än org. på 142:an & 1031:an vore ju guld om det skulle vara så simpelt.

mvh johan
vita 142:or går fortast
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Kanon :)
Visste att ja hade sett bilder på stagen nånstans :)
Patrik Lindgren
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

För att sätta 240 bromsar på 140 får du fräsa av lite på oken (eller spindlarna) På anläggningsytan mellan ok och spindel så att säga.
Annars hamnar inte skivan i mitten.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: j bjørk@ jøres dette etter oppskrifta på lænk: trenges det KUN å kone om bromsrørene fra reg ventiler( må glødes først) å sette handbromsfæste fra 240 i 140/ eller fæstebolt for sætebelter er felles, resten gir selv.
bonus: krænghammer fra 240 passer rakt av= justering av kjøregenskaper på bilen :thumbright: :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

caterpillar, jag förstår inte riktigt tyvärr, men det verkar som om du pratar om bakbromsar?

Jag pratar om fram.
De passar som sagt efter lite avfräsning, oken hamnar lite långt ut på skivan, men inte så farligt.
Men lite större skivor hade inte gjort något :thumbright:

Jag vet inte hur slangarna stämmer, jag körde inte med org.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

er en anna storry fram ja :roll: , men det kom inte fram av innlegget tyværr :(
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar