Ascona A, första provturen efter motorbytet

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Om du vill ha bilen mattsvart fort/billigt/bra så kan du ju alltid puttra ner till Stigtomta Bil o Traktor och tjacka lite John Deere Blitz Black, klassisk gammal hotrodfärg som du kan slipa ner sen om du vill lacka om. Finns lite att läsa om den här: http://blitzblack.com/
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Glufsen skrev:Om du vill ha bilen mattsvart fort/billigt/bra så kan du ju alltid puttra ner till Stigtomta Bil o Traktor och tjacka lite John Deere Blitz Black, klassisk gammal hotrodfärg som du kan slipa ner sen om du vill lacka om. Finns lite att läsa om den här: http://blitzblack.com/

Bra tips :thumbright:
Men jag vill hellre lacka den Blank 8)
Men det blir till nästa sommar det.

Det var ett tag sen jag uppdaterade men det kommer senast på torsdag kväll.
Det kommer bli både BRA och mindre roliga nyheter då.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Japp då har det blivit en turbo underhuven på asconan :twisted:

Först har jag kappat upp bra mycket plåt och flyttat om ramsnokarna för att få plats med volvo 850 kylare och intercooler.
Sen fick det bli ett adapter rör från ett orginal gjutgrenrör för att göra det så enkelt som möjligt, var inte direkt det ändå. Adaptern var tvungen att gå under motorfästet så det är bra trångt men det går att ta upp och ner adapern uppifrån så länge motorfästet är borttaget.
Kommer tyvärr inte bli så optimalt med röret mellan intercoolern och spjället så det är lite synd men ska byta insug till ett 2.0a för det verkar vara mer flyttat bakåt sen är också spjället inte lika långt. Så då blir det förhoppningsvis inte lika skapa böjar som det kommer bli nu.

Det tråkiga som hänt är att högerdrivaxel har gått av och vänster har splinsen blivit vridna sen har alla svetsar i diffen spruckit så diffdreven kan glappa. Men det är snart fixat :thumbright:

Det som är kvar nu är olja till turbon ska åka till en firma imorgon och få ett tryckslag tillverkad sen lite rör mellan alla anslutningar sen lite avgas rör och bygga fästa för wastegatevakuum klockan
Här är lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
stubben
För mycket laddtryck

Inlägg av stubben »

ser bra ut forstätt uppdatera!!:D
205 GTI med 405 mi16 motor tillsalu pris 2000kr
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Gött att du äntligen fått dit en turbo, ser skitbra ut! Hoppas att allt lirar sen vid uppstart :thumbright: Sen blir det väl svartlackering av närliggande asfalt hoppas jag :lakrits:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Glufsen skrev:Gött att du äntligen fått dit en turbo, ser skitbra ut! Hoppas att allt lirar sen vid uppstart :thumbright: Sen blir det väl svartlackering av närliggande asfalt hoppas jag :lakrits:
Garanterat :twisted:
Måste bara få tag på drivaxler och diffklump till Asc/Man A eller B
Sen kommer det komma en film så fort jag har fått ihop allt och då kan jag avslöja att det blir rondell driftning. Ska försöka knäcka mitt rekord som är i björshjults rondellen. Då det vart några varv tänkte inte på att räkna men runt 8-10 varv vart tag minst
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Japp då var den startad.
Passade på att byta insug,fuelrail för vanliga spridare och spjäll från sierra med EFI upptäckte att det passar bult-on på insuget.
Lite problem med gas wiren, spjällläges givaren mm. men det fixar sig eftersom ville bara kunna starta den iallafall som man blir lite sugen att meka mer :wink:

Sjället hamnade mycket längre bak nu iallafall. Sen så är insuget från cih 2.0a och fuelrailet från cih 2.4
Bild

Bild

Bild

Återstår en hel del jobb. Som att städa upp bland kablar och sånt.
Lite andra slangar här o där, lite mera värmeskydd ska också fixas.
Sen ska det byggas dit extrasprut som består av fyra orginal spridare som aktiveras av saab tryckvakter i två steg, blir mycket grejor mellan intercooler och spjäll :twisted:
Och när det är fixat så ska jag försöka mig på ett vattensprut.

Gick inte helt optimalt vid uppstart men det kan nog bero på sjället och det runt omkring det med vakum, givare och sånt.
Motor saknade tomgång och man är tvungen att hålla lite på gasen för att den ska gå igång. Men som sakt inget är justerat på spjället och spjällläges givaren sitter fast med buntband :roll:
En test tryckning av hela systemet och lite tuning så ska nog motor gå bra igen utan laddtryck
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Ja vad säger man, snyggt jobbat :thumbright: Vore skoj ifall man lyckas se (höra) den i action sen när det blir dags att röklägga Nyköping :D !
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

upp(hur tar man bort det här inlägget?)
Senast redigerad av K.jonsson den fre sep 28, 2007 5:21 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Dags för en uppdatering kanske
Har inte hänt så mycket men jag har byt bakaxel till en Manta gsi axel,
Byggt avgasrör och fixat med extrasprutet m.m

Spridarnas placering
Bild

Alla kablar fixade för test körning, skjöt oljestickan när jag vart ute och test första gången så det vart lite oljeligt :roll:
Nu återstår bara lite justering av tryckvakterna och krympslang
Bild

Blåste topp packningen så jag har börjat att slipa lite på en 2.4 topp som kommer vara lite mer kompsänkt en orginal toppen jag hade nu.
Bild

Bild

Manta gsi bakaxel som har legat ute ett halvår, var myrbo i högra bromstrumman. Men annars så är bromsgrejorna fräsha så jag smöjde bara upp bromscylindrarna lite som satt fast i ena änden och slipa till trummorna invändigt lite snabbt sen funka det fint
Bild

Diffen
Bild

Han köra lite innan topp packningen gick och då gick den helt klart bättre än innan. Ladd ungifär 0.2 bar utan extrasoppa spicka inte iallafall.
Så varför packningen gick vet jag ej, var kanske sliten. Jag byte inte och den var nog inte byt på flera år innan jag köpte den :roll:
Eller så kanske min laddtrycks mätare inte riktigt stämmer, ska ta och test trycka den och kolla nästa vecka.

Så nu tänkte jag bygga en topp med lätt portade kanaler och kompsänkta förbrännings rum. Sen blir det också en moddning av ventilerna med denna
Bild

Och handfrästa ventilsäten.
Vad rekomenderar ni för vinklar på säterna och ventilerna?
45% och 30% på ventilerna och 60%, 45% och 30% på säterna?

Och va tror ni om alla mina t-kopplingar på vakum slangarna, kan det ge tryck fall till ex laddmätaren och tryckvakterna?Man ska kanske sätta nipplar i insuget och ha en slang till varje grej.

Här är ett par volvo b230 ventiler jag test slipade nydligen.
45% och 30% på insug och 45% och 20% på avgas, bara en avgasventil och insugsventil är klar på bilden.
Bild
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Det vissade sig att en kolv smällt, och jag vill köra mer med bilen i år så jag åkte och hämta en 2.0E botten på skroten i onsdags och slipade klart 2,4 toppen i veckan.
Tvättade och måla lite i går efter jag hämtat den. Slängde ur gamla 2,2an i kväll och fick ner 2.0an så nu är det bara lite slangar och kablar kvar till uppstart igen.

Här kommer lite bilder:

1ans cyl smällt
Bild

Hmm kolvringen ser ut att ha det bra där nere
Bild

Packningen höll på cyl 1 iallafall
Bild

Lite kompsänkt och frästa ventilsäten och ventiler
Bild

Påbörjat överflyttning vart lite fräshare med lite thinner tvätt iallafall.
Bild

Kommentera gärna
/K
Senast redigerad av K.jonsson den tor okt 11, 2007 10:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Björn/242power
För mycket laddtryck

Inlägg av Björn/242power »

ser bra ut :thumbright: ös på me bilder nu å skriv lite om hur den går efter du har fått starta upp den :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jobbigt med rasade kolvar, toppackningar :(

vad är det för kompa?

vad har du för tändning på full gas?

lamda?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

farlig placering av boxen till insprutningen om du kör när det regnar :P
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Jens Gustavsson skrev:jobbigt med rasade kolvar, toppackningar :(

vad är det för kompa?

vad har du för tändning på full gas?

lamda?

Kompen är orginal runt 9:0 men nu har jag slippat lite i förbränningsrummen så nu är det lite mindre.
Vet ej vad tändningen var och vet inte riktigt hur jag ska göra med det heller.
Funderar på att stumsvetsa den, lambda har jag inte hunnit fixa än.
Det spika ganska mycket så det var garanterat det som vart fel.
Skriv svar