En till 242 turbo -75 :) Besiktnings bromsning!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Ja det ska nog bli kul med lite riktig tändning, och fäste i transmision..

Tack för mappnings hjälpen Johan!
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Ja då var det ett tag sen det vart nån uppdate igen då....


Lägger in lite bilder...

Som det ser ut nu.. ska försöka fixa en trigger så jag kan sätta på biltema spolarna och köra wastefire,
Bild


Bild


Bild


8st 740t spridare, 4 st 300cc och 4st 336. 636cc/cyl dutyn visar 100% vid fulgas, 1 bar och 5500rpm.
Bild


Tändkablarna blev lite utsatta, värme-strumpa från motornord verkar funka bra!
Bild


Utblås och mottrycks mätning....
Bild


Finn ett fel :lol: på högkvalitets mätarna :lol: :doh: laddtryck och mottryck.
Bild


Är ute på jobb nu, blir kul att komma hem så man får mecka lite med grejjerna.

goodkwell 8)
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

ser ju riktigt fint ut måste jag säga! :)

Vad kör du för soppapump?

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

backeliten skrev:ser ju riktigt fint ut måste jag säga! :)

Vad kör du för soppapump?

/Jonas
Har en k-jet pump nu, från b23e.
Ska byta till två parallel kopplade pumpar och se om det blir någon skillnad, har gjort dubbla uttag från catchen när jag bygde den, så det går ju lätt att fixa.

Ska ta och fixa en trigger nu med, en honyewell 1gt101 verkar ju vara populära... och ta ett 36 kuggars moppe drev...kollade specen på givaren, ett moppe drev borde ju uppfylla kraven bra.. funkar det tror du?

Inte har du några Vb921or till övers :wink:
har ju råkat elda dom som du satte i från början :hihi:

//Daniel
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

om du kan svarva ner drevet lite borde de funka..
de som är kritiskt med gt1:an är hur snabbt förändringen av metallen sker.. står i databladet, så får du räkna lite vad perferihastigheten blir o om den uppfyller minimum tiden.

Inga hemma just nu, men några på väg ifrån USA..
Får se hur långt de räcker! :)

/Jonas
Daniel Bälter skrev:
backeliten skrev:ser ju riktigt fint ut måste jag säga! :)

Vad kör du för soppapump?

/Jonas
Har en k-jet pump nu, från b23e.
Ska byta till två parallel kopplade pumpar och se om det blir någon skillnad, har gjort dubbla uttag från catchen när jag bygde den, så det går ju lätt att fixa.

Ska ta och fixa en trigger nu med, en honyewell 1gt101 verkar ju vara populära... och ta ett 36 kuggars moppe drev...kollade specen på givaren, ett moppe drev borde ju uppfylla kraven bra.. funkar det tror du?

Inte har du några Vb921or till övers :wink:
har ju råkat elda dom som du satte i från början :hihi:

//Daniel
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Hmm då var det dags för besiktning.... Reg bes vore nog bäst, men det blir ju drygt :?
Kanske går om man fixar ett seriöst papper från någon rullande landsväg.

Eller..
Sätta på org turbo och hävda att det är en et/ft... :!:
Men det finns ju inga nr på motorn som bevisar det heller...

drygt värre...
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Enklast vid reggning är nog att åka och bromsa motorn. :?
Kommer att åka på samma sak när ja fått igång min.
Har hört att endel har lyckats med att skiva ett eget intyg mm. men vet inte om det stämmer.
Sen blire ju extra jobbigt om det inte står b23ET instansat i blocket.. :scratch:
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Daniel Bälter skrev:Hmm då var det dags för besiktning.... Reg bes vore nog bäst, men det blir ju drygt :?
Kanske går om man fixar ett seriöst papper från någon rullande landsväg.

Eller..
Sätta på org turbo och hävda att det är en et/ft... :!:
Men det finns ju inga nr på motorn som bevisar det heller...

drygt värre...
äh va inte så negativ.. ska man åka fint får man lida pin :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

Har pratat med bilprovingen tekniska och motornord,

Det vore ganska enkelt att åka till Sundsvall och göra en "besiktnings bromsning"... Får ha 200 hk, 275nm nu utan 1031 bakaxel, så det borde gå bra att få till ett bra effekt intyg.

Har en 1031 liggandes hemma, men en skillnad på 20 häst orkar man ju inte byta axel för :wink:

Ställa laddtrycket så man får en bra effekt :wink:

Det vore fint att fixa en reggning nu i höst, så kan jag mecka i vinter och fixa till alla barnsjukdommar.. :D
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

Inlägg av Daniel Bälter »

backeliten skrev:om du kan svarva ner drevet lite borde de funka..
de som är kritiskt med gt1:an är hur snabbt förändringen av metallen sker.. står i databladet, så får du räkna lite vad perferihastigheten blir o om den uppfyller minimum tiden.

Inga hemma just nu, men några på väg ifrån USA..
Får se hur långt de räcker! :)

/Jonas
Daniel Bälter skrev: Har en k-jet pump nu, från b23e.
Ska byta till två parallel kopplade pumpar och se om det blir någon skillnad, har gjort dubbla uttag från catchen när jag bygde den, så det går ju lätt att fixa.

Ska ta och fixa en trigger nu med, en honyewell 1gt101 verkar ju vara populära... och ta ett 36 kuggars moppe drev...kollade specen på givaren, ett moppe drev borde ju uppfylla kraven bra.. funkar det tror du?

Inte har du några Vb921or till övers :wink:
har ju råkat elda dom som du satte i från början :hihi:

//Daniel

gt1:an klarade 100kHz, och med 36 tandshjul blir det 4,2kHz tand-frekvens vid 7000rpm.

Så det är nog lungt :)
Användarvisningsbild
black_sirpa
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
Ort: junosuando

Inlägg av black_sirpa »

riktigt fint de dära.! den motorn skulle man ju vilja slänga ner i pv:n också.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Sanning med modifikation.. titta istället på exemplet i databladet så förstår du att alla triggerhjul inte riktigt fungerar.

För det första är den beräknad på en 1:2 förhållande, dvs dubbelt så brett kap som tand. Sen måste du uppfylla minimal bredd o djup på tanden ocskå.. Så stirra dig inte blind på frekvensen, den säger ingenting i det här sammahanget.

/Jonas
gt1:an klarade 100kHz, och med 36 tandshjul blir det 4,2kHz tand-frekvens vid 7000rpm.

Så det är nog lungt :)
[/quote]
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
Ort: Mora

242t 75, Besiktnings bromsning

Inlägg av Daniel Bälter »

Dags för en uppdate då!

Har bytt ic, monterat avgastemp, köpt sinter och tryckplatta, satt i dubbla pumpar och varit till Motornord och bromsat.

Det blev en tur till motornord i sundsvall fredagen den 12 oktober.
Behövde ett effekt papper för reg. bes.
Pratade med Bilprovningen tekniska, dom sa jag fick ha 200 motor hk och 275Nm i vrid.
Detta med vent. skivor fram, men utan 1031 bakaxel.

Det blev bra skillnad men den nya ic:n, jämfört med v70 ic:n som jag hade förr, insugstempen sjönk med nästan 20 grader. vid full mutter :)


Blev en ic från Kl racing, största modellen med mitten-anslutningar, 4" tjock och 3" anslutningar.
Bild




Bra med plats i alla fall, sitter i 4 gummikuddar.
Bild



Sinter från Kl, blir saab tryckplatta och b21 svänghjul.
Bild




Bytte pumpar och filter i pumpstationen också, racetema pumpar :D
Bild




Borrade i en temp prob i ettans rör, vart bra med Sävar fäste :)
Hoppas givaren går att lita på bara. Ger då skapliga värden iaf.
Köpt hos Kjell och Co.
Bild



Ska bygga ett fäste ut en bit på givaren också, så den blir stabilare. Bild



Maskineriet
Bild



Upp till bevis :)
Bild



Besiktnings effekt, 167 Bakhjulshästar
och 273Nm, får ha 275Nm.
Ställde ner laddet allt som gick, 0,65-0,7 bar. fick stumma tändningen på 10 grader också, annars blev det för mycket effekt.
Bild




Sedan provade vi med att höjja laddet och köra tändkurva igen, men den gick jävligt fett från 1bar och uppåt, fick minska soppan mycket där.

Men vid 1,2-1,3 bar så började den missa på tändningen, skulle ha knackat ihop stiften lite, men det hans inte med, då det är jäkligt trångt att få ur stiften, måste ta bort downpipen :lol:
Det blev lite ryckig kurva på slutet :wink:
272 bakhjulshästar och 404 Nm under 5000rpm :thumbright:
Blev fränt ljud i maskin iaf :)
Det var kul att se hur tändnings ändring påverkade effekten,
Vore intressant att ladda mappsensorn ut :D Utan tändmissar.. 1,5bar

Hade dock ett jävulskt mottryck, gick linjärt med laddtrycket... :evil:
Har provtryckt systemet och fixat innan bromsningen, hade lite läcka vid spjällaxeln, men det var inte mycket...vid 1,2 bars ladd var det 1,2 bars mottryck :doh: Har 12ans avgashus på k27:an, mycket märkligt. får ta och felsöka lite tror ja :roll:

Bild




Här med 1,0-1,05 bar, finare kurvor här, och lite mer varv.
Bild

En filmsnutt!
Fartvindsfläkten låter en hel del... Men men
Bild


Ska fixa en reggning nu och hoppas det går bra!

MvH Daniel
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå

Inlägg av Anton N »

Hel grymt projekt!

Du har säkert skrivit det, men har förmodligen missat de, men har du tänkt göra nått åt busstningar dämpare osv eller?

Så täntke jag också höra om du har kvar T03 agget och om de vore till salu?


Mvh / Smok
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Riktigt trevlig motor det där.. :)

Dock saknar ja dumpljud när du släppte
av gasen på broms filmen.. :twisted:

Snyggt bygge..
Skriv svar