En till 242 turbo -75 :) Besiktnings bromsning!
- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
Ja då var det ett tag sen det vart nån uppdate igen då....
Lägger in lite bilder...
Som det ser ut nu.. ska försöka fixa en trigger så jag kan sätta på biltema spolarna och köra wastefire,



8st 740t spridare, 4 st 300cc och 4st 336. 636cc/cyl dutyn visar 100% vid fulgas, 1 bar och 5500rpm.

Tändkablarna blev lite utsatta, värme-strumpa från motornord verkar funka bra!

Utblås och mottrycks mätning....

Finn ett fel
på högkvalitets mätarna
laddtryck och mottryck.

Är ute på jobb nu, blir kul att komma hem så man får mecka lite med grejjerna.
goodkwell
Lägger in lite bilder...
Som det ser ut nu.. ska försöka fixa en trigger så jag kan sätta på biltema spolarna och köra wastefire,



8st 740t spridare, 4 st 300cc och 4st 336. 636cc/cyl dutyn visar 100% vid fulgas, 1 bar och 5500rpm.

Tändkablarna blev lite utsatta, värme-strumpa från motornord verkar funka bra!

Utblås och mottrycks mätning....

Finn ett fel




Är ute på jobb nu, blir kul att komma hem så man får mecka lite med grejjerna.
goodkwell

- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
Har en k-jet pump nu, från b23e.backeliten skrev:ser ju riktigt fint ut måste jag säga!
Vad kör du för soppapump?
/Jonas
Ska byta till två parallel kopplade pumpar och se om det blir någon skillnad, har gjort dubbla uttag från catchen när jag bygde den, så det går ju lätt att fixa.
Ska ta och fixa en trigger nu med, en honyewell 1gt101 verkar ju vara populära... och ta ett 36 kuggars moppe drev...kollade specen på givaren, ett moppe drev borde ju uppfylla kraven bra.. funkar det tror du?
Inte har du några Vb921or till övers

har ju råkat elda dom som du satte i från början

//Daniel
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
om du kan svarva ner drevet lite borde de funka..
de som är kritiskt med gt1:an är hur snabbt förändringen av metallen sker.. står i databladet, så får du räkna lite vad perferihastigheten blir o om den uppfyller minimum tiden.
Inga hemma just nu, men några på väg ifrån USA..
Får se hur långt de räcker!
/Jonas
de som är kritiskt med gt1:an är hur snabbt förändringen av metallen sker.. står i databladet, så får du räkna lite vad perferihastigheten blir o om den uppfyller minimum tiden.
Inga hemma just nu, men några på väg ifrån USA..
Får se hur långt de räcker!

/Jonas
Daniel Bälter skrev:Har en k-jet pump nu, från b23e.backeliten skrev:ser ju riktigt fint ut måste jag säga!
Vad kör du för soppapump?
/Jonas
Ska byta till två parallel kopplade pumpar och se om det blir någon skillnad, har gjort dubbla uttag från catchen när jag bygde den, så det går ju lätt att fixa.
Ska ta och fixa en trigger nu med, en honyewell 1gt101 verkar ju vara populära... och ta ett 36 kuggars moppe drev...kollade specen på givaren, ett moppe drev borde ju uppfylla kraven bra.. funkar det tror du?
Inte har du några Vb921or till övers![]()
har ju råkat elda dom som du satte i från början
//Daniel
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
äh va inte så negativ.. ska man åka fint får man lida pinDaniel Bälter skrev:Hmm då var det dags för besiktning.... Reg bes vore nog bäst, men det blir ju drygt![]()
Kanske går om man fixar ett seriöst papper från någon rullande landsväg.
Eller..
Sätta på org turbo och hävda att det är en et/ft...![]()
Men det finns ju inga nr på motorn som bevisar det heller...
drygt värre...


- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
Har pratat med bilprovingen tekniska och motornord,
Det vore ganska enkelt att åka till Sundsvall och göra en "besiktnings bromsning"... Får ha 200 hk, 275nm nu utan 1031 bakaxel, så det borde gå bra att få till ett bra effekt intyg.
Har en 1031 liggandes hemma, men en skillnad på 20 häst orkar man ju inte byta axel för
Ställa laddtrycket så man får en bra effekt
Det vore fint att fixa en reggning nu i höst, så kan jag mecka i vinter och fixa till alla barnsjukdommar..
Det vore ganska enkelt att åka till Sundsvall och göra en "besiktnings bromsning"... Får ha 200 hk, 275nm nu utan 1031 bakaxel, så det borde gå bra att få till ett bra effekt intyg.
Har en 1031 liggandes hemma, men en skillnad på 20 häst orkar man ju inte byta axel för

Ställa laddtrycket så man får en bra effekt

Det vore fint att fixa en reggning nu i höst, så kan jag mecka i vinter och fixa till alla barnsjukdommar..

- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
backeliten skrev:om du kan svarva ner drevet lite borde de funka..
de som är kritiskt med gt1:an är hur snabbt förändringen av metallen sker.. står i databladet, så får du räkna lite vad perferihastigheten blir o om den uppfyller minimum tiden.
Inga hemma just nu, men några på väg ifrån USA..
Får se hur långt de räcker!
/Jonas
Daniel Bälter skrev: Har en k-jet pump nu, från b23e.
Ska byta till två parallel kopplade pumpar och se om det blir någon skillnad, har gjort dubbla uttag från catchen när jag bygde den, så det går ju lätt att fixa.
Ska ta och fixa en trigger nu med, en honyewell 1gt101 verkar ju vara populära... och ta ett 36 kuggars moppe drev...kollade specen på givaren, ett moppe drev borde ju uppfylla kraven bra.. funkar det tror du?
Inte har du några Vb921or till övers![]()
har ju råkat elda dom som du satte i från början
//Daniel
gt1:an klarade 100kHz, och med 36 tandshjul blir det 4,2kHz tand-frekvens vid 7000rpm.
Så det är nog lungt

- black_sirpa
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
- Ort: junosuando
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Sanning med modifikation.. titta istället på exemplet i databladet så förstår du att alla triggerhjul inte riktigt fungerar.
För det första är den beräknad på en 1:2 förhållande, dvs dubbelt så brett kap som tand. Sen måste du uppfylla minimal bredd o djup på tanden ocskå.. Så stirra dig inte blind på frekvensen, den säger ingenting i det här sammahanget.
/Jonas
För det första är den beräknad på en 1:2 förhållande, dvs dubbelt så brett kap som tand. Sen måste du uppfylla minimal bredd o djup på tanden ocskå.. Så stirra dig inte blind på frekvensen, den säger ingenting i det här sammahanget.
/Jonas
[/quote]gt1:an klarade 100kHz, och med 36 tandshjul blir det 4,2kHz tand-frekvens vid 7000rpm.
Så det är nog lungt
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
- Daniel Bälter
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 1:14 am
- Ort: Mora
242t 75, Besiktnings bromsning
Dags för en uppdate då!
Har bytt ic, monterat avgastemp, köpt sinter och tryckplatta, satt i dubbla pumpar och varit till Motornord och bromsat.
Det blev en tur till motornord i sundsvall fredagen den 12 oktober.
Behövde ett effekt papper för reg. bes.
Pratade med Bilprovningen tekniska, dom sa jag fick ha 200 motor hk och 275Nm i vrid.
Detta med vent. skivor fram, men utan 1031 bakaxel.
Det blev bra skillnad men den nya ic:n, jämfört med v70 ic:n som jag hade förr, insugstempen sjönk med nästan 20 grader. vid full mutter
Blev en ic från Kl racing, största modellen med mitten-anslutningar, 4" tjock och 3" anslutningar.

Bra med plats i alla fall, sitter i 4 gummikuddar.

Sinter från Kl, blir saab tryckplatta och b21 svänghjul.

Bytte pumpar och filter i pumpstationen också, racetema pumpar

Borrade i en temp prob i ettans rör, vart bra med Sävar fäste
Hoppas givaren går att lita på bara. Ger då skapliga värden iaf.
Köpt hos Kjell och Co.

Ska bygga ett fäste ut en bit på givaren också, så den blir stabilare.
Maskineriet

Upp till bevis

Besiktnings effekt, 167 Bakhjulshästar
och 273Nm, får ha 275Nm.
Ställde ner laddet allt som gick, 0,65-0,7 bar. fick stumma tändningen på 10 grader också, annars blev det för mycket effekt.

Sedan provade vi med att höjja laddet och köra tändkurva igen, men den gick jävligt fett från 1bar och uppåt, fick minska soppan mycket där.
Men vid 1,2-1,3 bar så började den missa på tändningen, skulle ha knackat ihop stiften lite, men det hans inte med, då det är jäkligt trångt att få ur stiften, måste ta bort downpipen
Det blev lite ryckig kurva på slutet
272 bakhjulshästar och 404 Nm under 5000rpm
Blev fränt ljud i maskin iaf
Det var kul att se hur tändnings ändring påverkade effekten,
Vore intressant att ladda mappsensorn ut
Utan tändmissar.. 1,5bar
Hade dock ett jävulskt mottryck, gick linjärt med laddtrycket...
Har provtryckt systemet och fixat innan bromsningen, hade lite läcka vid spjällaxeln, men det var inte mycket...vid 1,2 bars ladd var det 1,2 bars mottryck
Har 12ans avgashus på k27:an, mycket märkligt. får ta och felsöka lite tror ja

Här med 1,0-1,05 bar, finare kurvor här, och lite mer varv.

En filmsnutt!
Fartvindsfläkten låter en hel del... Men men

Ska fixa en reggning nu och hoppas det går bra!
MvH Daniel
Har bytt ic, monterat avgastemp, köpt sinter och tryckplatta, satt i dubbla pumpar och varit till Motornord och bromsat.
Det blev en tur till motornord i sundsvall fredagen den 12 oktober.
Behövde ett effekt papper för reg. bes.
Pratade med Bilprovningen tekniska, dom sa jag fick ha 200 motor hk och 275Nm i vrid.
Detta med vent. skivor fram, men utan 1031 bakaxel.
Det blev bra skillnad men den nya ic:n, jämfört med v70 ic:n som jag hade förr, insugstempen sjönk med nästan 20 grader. vid full mutter

Blev en ic från Kl racing, största modellen med mitten-anslutningar, 4" tjock och 3" anslutningar.

Bra med plats i alla fall, sitter i 4 gummikuddar.

Sinter från Kl, blir saab tryckplatta och b21 svänghjul.

Bytte pumpar och filter i pumpstationen också, racetema pumpar


Borrade i en temp prob i ettans rör, vart bra med Sävar fäste

Hoppas givaren går att lita på bara. Ger då skapliga värden iaf.
Köpt hos Kjell och Co.

Ska bygga ett fäste ut en bit på givaren också, så den blir stabilare.

Maskineriet

Upp till bevis


Besiktnings effekt, 167 Bakhjulshästar
och 273Nm, får ha 275Nm.
Ställde ner laddet allt som gick, 0,65-0,7 bar. fick stumma tändningen på 10 grader också, annars blev det för mycket effekt.

Sedan provade vi med att höjja laddet och köra tändkurva igen, men den gick jävligt fett från 1bar och uppåt, fick minska soppan mycket där.
Men vid 1,2-1,3 bar så började den missa på tändningen, skulle ha knackat ihop stiften lite, men det hans inte med, då det är jäkligt trångt att få ur stiften, måste ta bort downpipen

Det blev lite ryckig kurva på slutet

272 bakhjulshästar och 404 Nm under 5000rpm

Blev fränt ljud i maskin iaf

Det var kul att se hur tändnings ändring påverkade effekten,
Vore intressant att ladda mappsensorn ut

Hade dock ett jävulskt mottryck, gick linjärt med laddtrycket...

Har provtryckt systemet och fixat innan bromsningen, hade lite läcka vid spjällaxeln, men det var inte mycket...vid 1,2 bars ladd var det 1,2 bars mottryck



Här med 1,0-1,05 bar, finare kurvor här, och lite mer varv.

En filmsnutt!
Fartvindsfläkten låter en hel del... Men men

Ska fixa en reggning nu och hoppas det går bra!
MvH Daniel
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt: