Rörbockningsmaskin

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Jahkov
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Rörbockningsmaskin

Inlägg av Jahkov »

Såg på biltema att man kan köpa en hydraulisk rörbockningsmaskin för 899kr.
Någon som har erfarenhet? Av biltemas eller liknande.
Är den typen av bockmaskin något att ha om man tänker bocka sina egna svetsböjar till grenrör/insugs-bygge?
Använde en liknade för några år sedan (modell större) men den skrynklade rören något på insidan av böjen även om man fyllde rören med sand.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag tror det är samma som alla andra ställen säljer typ jula osv.. dom funkar tyvärr inte speciellt bra om inte matrisen man bockar med är PERFEKT formad till den rördimension man har så vet inte va man ska ha dom till eg.. ja e iaf inte alls nöjd me min, har för avsikt att göra en egen matris & testa igen men inte kommit så långt..
Användarvisningsbild
Jahkov
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jahkov »

Då var det lite som jag misstänkte.
Men återkom gärna när du testat ut din egna matris.
LarC

Inlägg av LarC »

Har också en sån men kan bara stämma in med vad larsat sa. Inget bra köp!
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

En sån här är ju alla rörbockare´s våta dröm!
Finns ju så många duktiga fräsare här på forumet som skulle kunna ta fram ett svetsa ihop självkit av en sån här!

http://pro-tools.com/302.htm
stong
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av stong »

Har en ritning på en rörbock från pro-tools som drivs av en vanlig pelardomkraft som jag är sugen på att göra, det mer komplicerade i det hela är ju att göra dom "dies" som behövs, Hade man haft ett grovt gjutet ämne att fräsa ifrån så hade det varit lättare än att stå och harva från en stor klump.

Nån som vet vad det skulle kosta att gjuta upp några olika storlekar av "dies" hos ett gjuteri om man gör pluggarna själv?
Senast redigerad av stong den tis aug 28, 2007 7:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Det hade man ju kunnat räkna ut att den inte är superbra, men går det överhuvud taget bocka rör till en bur i den? Polaren köpte en sån och den hade jag tänkt snylta på till min bur..
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

Är de inte olika matriser med i en jula, biltema bock måste gå å ändra en sån rackare så den blir dragande.... Utveckla ett kit så köper jag de direkt! :hihi:
LarC

Inlägg av LarC »

phonic skrev:Det hade man ju kunnat räkna ut att den inte är superbra, men går det överhuvud taget bocka rör till en bur i den? Polaren köpte en sån och den hade jag tänkt snylta på till min bur..
Jag skulle säga bestämt nej! har provat o packa sand i rören o bocka i steg men det blir inget önskvärt resultat. Men du kanske kan prova din polares bock! Det kan ju vara jag som saknar talang men jag har hört fler som har samma problem med sina!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det inte du som är talang lös, det går inte att bocka med en såndär bock.
Användarvisningsbild
Underdog
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Sand....

Inlägg av Underdog »

Det finns olika slags sand, sand som man använder till gjutformar får man nog bättre resultat med, den går att packa hårdare. Men matris bockar är att föredra före någon typ av leksaks bock.

/Underdog
446 10.81 (2001)
Besiktigad / Ja
DOT Däck / Ja
95-98 Oktan
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

Har provat själv! De blir bara skit med dessa grejor!
Pluggat & proppat sand! (torrsand, blästersand.) Inge funkar!
Om rören är skit tjocka så blir de bättre!
Men med tunnare så blir de bara skrot! :thumbdown:
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Jag står ca 3 dagar i veckan vid en "riktig maskin", Köra långa radier går hyffsat med stöddyna som pro typen hade. Jag hade aldrig satsat på något utan dorn, Gärna en med dubbla kulor, Kan bocka 76,1 gods 2.0 närmare på felfritt.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

http://www.bilbygging.no/viewtopic.php?t=260 er litt usikker på om en må logge inn. men fin rørbokningsmaskin . det er det :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
stong
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av stong »

dgyldmark skrev:Jag står ca 3 dagar i veckan vid en "riktig maskin", Köra långa radier går hyffsat med stöddyna som pro typen hade. Jag hade aldrig satsat på något utan dorn, Gärna en med dubbla kulor, Kan bocka 76,1 gods 2.0 närmare på felfritt.
Hur mycket spel är det mellan rörets ID och dornens diameter? och med 2 kulor antar jag att du menar 2 ihopkopplade kulor typ O-O------?
Skriv svar