Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Latjo44
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Latjo44 »

passar zf:ns medbringare rakt mot volvos hardyskiva?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Ponte, de låter fint det, men ska se om de inte finns någon med lagom längd först....

Faktiskt så är medbringaren EXAKT, till och med centreringspinnen är bolt-on !
BeeMeR
För mycket laddtryck

Inlägg av BeeMeR »

vilket konstverk du gjort markus turbo mockan eriksson ;)
se till å få klart de där nångång så du få ut å ställa på laddet..

///zemrén
BMW e28 -83
BMW 320d M-Sport Touring -07

(Oo=00=oO)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

kollat lite om mellanaxlar nu, den som sitter på 760in med v6a och automat är EXAKT rätt längt men eftersom det är från en automatare så har den ju ingen hardyskiva och då passar ju den dåligt mot medbringaren...

någon som har nått tips?
verkar bli dags för en förlängning...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Går inte byta medbringare från den med v6, eller blir den för kort då?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Steve skrev:Går inte byta medbringare från den med v6, eller blir den för kort då?
ptja den med V6a har som ingen medbringare utan sitter knutkors i änden, sen en platta som ska skruvas i lådan, typ exakt samma modell som brukar sitta mot bakaxeln.

min ska inte ha något kors fram utan vara stum. visst de går ju att kapa å svetsa, men då blire ju samma jobb som att förlänga en.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Har man mellanaxeln från 760:n är det ju fort gjort, ska du förlänga måste du ju byta hela röret, iofs inte så avancerat det heller :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

passar inte kardanen från 740 med M47 låda?
det är väll en 5-växlad låda du har så borde ju passa.. annars finns de ju kardaner från 240 som har annorlunda längd
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

larsat skrev:passar inte kardanen från 740 med M47 låda?
det är väll en 5-växlad låda du har så borde ju passa.. annars finns de ju kardaner från 240 som har annorlunda längd
740-kardan med hardyskiva ska ju passa bolt-on Mockan... Eller vare en sån du hade nu?? Den borde ju passa utan problem...
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Nicke Nyman skrev:
larsat skrev:passar inte kardanen från 740 med M47 låda?
740-kardan med hardyskiva ska ju passa bolt-on Mockan... Eller vare en sån du hade nu?? Den borde ju passa utan problem...

tydligen ska M90 kardanen vara ganska nära i längd, kräver dubbla hardyskivor och utdragna splines, men de kändes inte så roligt.

b280f med automat har rätt längd på kardanen men saknar ju hardyskiva så ser inte lika dan ut i änden.

m47 kardan är ca 7cm för kort

240kardan har väl fel splines?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

då finns det nog ingen som passar, 4-växlad till 740 finns inte vad jag vet & den lådan är 10cm kortare än M47 så det skulle bli 3cm för lång isåfall
du kan ju göra en adapter i stål med genomgående bultar? kan du inte dra ut splinesen lite.. behöver väll inte vara i botten..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

du har ingen snäll kompis oms kan svarva/fräsa en adapter mellan lådans hardy till plattan för knutkorset?? alternativt sticka av medbringaren i lådan sedan limma/pressa och svetsa i en medbringare till knutkors.. slipper du hålla på å korta axlar hit å dit..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Sunken
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Så här har jag gjort, att jag hade två olika mellanaxlar en från m46 och en för m47. Tog först m46 men den var alldeles förkort mellanaxel lagringen skulle bli för långt fram. Då tog jag m47 mellanaxel och den passade på harderskivan på lådan och sen lagringen blir på sammaställe som org på 142. Så ska jag bara köpa balken som håller fast lagringen på 740 och sätta dit på 142. Men då är det den bakre mellanaxeln som ska sitta i bakaxeln den var förlång så jag vet inte hur jag ska köra. Kanske finns någon 240 som är rätt längt men är den samma diameter som m47 tro?

//Alex
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

fixade jag mig en m90 kardan idag, ser ut som de skiljer på 2-3cm på längden, alltså skulle jag behöva förlänga m90 kardanen med ca 2-3cm, frågan om man törs ta så mkt på splinesen och kanske lägga lite distanser på hardyskivan också... typ om man distancerar ut hardyskivan så långt centreringen på lådan tilllåter och justerar resten på splinesen.

ska testas till veckan!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Var idag och föskte hitta nån här i luleå som kunde svetsa alu... ingen som var direkt intresserad av att hjälpa till, utan en väntetid på 2 veckor och 500kr per påbörjad timme var de vanligaste svaret..
men hitta en kille på kusakoski som kunde hjälpa mig när vi var där och fixade material, han hade nyköpt en tig och var sugen på att svetsa lite :D
Skriv svar