BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

Tjenare!

Fränt bygge, tänkte bara lägga in en liten kommentar om tankarna i början av tråden om att lådan inte vill vara med.

Är lådan en 4HP22-EH låda? i så fall så tror jag att den kommer att slira med det laddet ni har valt iallafall. Jag har själv en 735i -88 som jag turbo konverterat med en stor Holset turbo, jag har märkt att växel lådan slirar på 3:an (direkt växeln) då jag går på med mer än 0,9 bars överladd och över ca. 4000-4500rpm.

Min motor är helt orginal förutom att det sitter vasare kam i, den vassaste Dr.schrick kam som man kunde åka med i min motor utan att byta orginalsprutet när jag åkte som sugmotor = ca.230hk (org. 211hk).

Effekt = ?? men den går bättre än en M5 (E34) med 340+ hk iallfall.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Det är en annan, stabilare låda i 750, ZF 4HP24EH. Att din typ av låda slirar är mycket vanligt. Kolla in denna länk: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=127963
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

Galant turbo skrev:Det är en annan, stabilare låda i 750, ZF 4HP24EH. Att din typ av låda slirar är mycket vanligt. Kolla in denna länk: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=127963
Jo jag har läst den tråden förut också, men eftersom min bil har rullat säkert 40000+ mil (mätare stannar ja på 299960km på dessa, sista årsmod. med det problemet på min) och lådan endast slirar vid hyffsat effektuttag (400+ hk (säkert eftersom bilen går något bättre än en chippad M5:a med 340hk innan chip, och dom har ju manuellåda och är lättare) ur motorn) så tycker jag det är helt ok att lådan slirar då jag trodde att den skulle slirar tidigare.

Fränt bygge ni håller på med iallafall.

/Jonas
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vad skall du köra för sprut på denna maskinen sen?

hoppas det inte är något sunkigt antispinn system som man måste offra massa detaljer för, typ abs bromsar och så
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

volvo140turbo skrev:vad skall du köra för sprut på denna maskinen sen?

hoppas det inte är något sunkigt antispinn system som man måste offra massa detaljer för, typ abs bromsar och så
Tänkte börja med orginalsprut och ett programerbart tillägssprut (SMT6) för att styra två extra spridare, det är ju lite av ett snikbygge detta så det får duga i början. Som tur är är bilen så pass gammal så den har inte antispinn, den har hederlig lamelldiff :) ABSen blir kvar, stuket skall vara så orginal som möjligt, lika användarvänligt också!

Ja då är man hemkommen från BMWs hemmatrakter, Bayern München. Sinnesjuk tillställning dom har slängt ihop där nere, märks att dom övat några (hundra) år. Var alltså nere på Oktoberfesten, i lördags t. ex. var det 1 miljon besökare på området :eek: Öl från morgon till kväll, för alla åldrar och även nunnor såg vi öla friskt, tror jag ska flytta dit....

Men det är ju inte därför vi är här. Gjorde en miniattack i garaget för att förbereda den magiska ilyftningen. Upptäckte som vanligt massa saker som vi glömt, som att skruva fast oljetråget, tändstiften osv osv :o

En bra idé är ju också att ställa in wastegate-klockorna innan man sänker ner motorn. Men den lite lustiga frågan är ju hur gör man det när man har wastegate-klockor från något okänt aggregat i kombination med två Mitsubishiaggregat? Vi utgick från den gamla hederliga amerikanska tesen "assumption is the mother of all fuck ups" och antog att 1mm utstick från klockan vid 0,5 bar är rätt. Är det helt åt skogen så är det helt åt skogen symetriskt i alla fall!

Som vanligt så kombinerar vi lite fina industrikvalitetsgrejer med yxmeck! handpump, indikatorklocka och glycerindämpade tryckmätare:
Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hehe det är alltid lika kul att läsa denna tråden:)
kommer bli en fin vrid kurva på den motorn :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

volvo140turbo skrev:hehe det är alltid lika kul att läsa denna tråden:)
kommer bli en fin vrid kurva på den motorn :)
Vi tänkte ställa upp i VM i avgasmottryck 2008, känns som om segern är våran redan :)
Höll ju på att glömma oljereturen på höger sida men kopplingar till denna lödda och lackade, lite skum fotovinkel men det blev världsklass som vanligt:
Bild

Var ju ett tag sen den bara skulle hinkas i motorn, kom på att remtransmissionen fram på motorn måste bli en helt ny konstruktion och den är ju lättare att göra med motorn ur. Generatorn har ju bytt sida bland annat. Spännaren är slak på bilden så anliggningsytan på vevaxelremskivan blir större när den spänns. Börjar likna något här, ser inte alls ut som orginal....
Bild

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Angående oljereturen, flödar en banjo tillräckligt för att hålla undan oljan?

Jag drog returen med en banjo uppborrad till max i oljepluggshålet på min hoj, det rök friskt vid varje gaspådrag tills jag bytte till en genomskinlig slang och såg att oljenivån steg ända upp till turbon så fort jag startade motorn. Sen satt jag en 12mm anslutning direkt i blocket och har inte haft några problem sen dess.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Bra fråga! Men jag tror mej ha svaret, -ja den räcker! Banjon är väldigt grov, minns inte måtten nu, men de två hålen i själva banjoskruven är nog ca 10mm styck. De här aggregaten har en måttlig aptit på oljeflöde också, en 4mm matning räcker som matning t. ex. Jag kan ju ha fel, men nån gång ska vara den första :)

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

När blir de v12-sång i garaget då? :wink:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Killroy_swe skrev:När blir de v12-sång i garaget då? :wink:
Jag får väl öppna porten och backa ner bruksbilen och gasa lite :D

Kom från garaget nu och det går dåligt med att få till remtransmissionen till fläktar och generaotor och sånt. Tar en jäkla massa tid, borde ju ha varit dags att vrida på nyckeln nu enligt en av alla planeringar som gjorts. Den nuvarande planen är att motorn åker i nästa helg, det känns inte helt omöjligt faktiskt. Ska pula lite i morgon också.

Blir en omkonstruktion av oljereturen också, banjon blir kvar men placeras längre ner. Banjoskruven är föresten 21mm i diameter och har 4 hål på vardera 11mm så flödet skall inte vara något problem.

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

hej, kul projekt på en av de mest underskattade motorerna som finns.... min dröm är fortfarande en all out dragracing 850..... hur som helst blir det kul att se vad det blir för effekt, men 2 16-laddare till hade inte skadat!!

angående oljeretur på mitsuladdarna kan jag meddela att det är otroligt okänsligt, har testat att hålla en 3meter lång 13mm slang upp till taket i ett bromsbänksrum utan några som helst problem.... dessa turbos håller en kvalitetsklass långt över 3k, garret mfl...
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Pitebo skrev:hej, kul projekt på en av de mest underskattade motorerna som finns.... min dröm är fortfarande en all out dragracing 850..... hur som helst blir det kul att se vad det blir för effekt, men 2 16-laddare till hade inte skadat!!

angående oljeretur på mitsuladdarna kan jag meddela att det är otroligt okänsligt, har testat att hålla en 3meter lång 13mm slang upp till taket i ett bromsbänksrum utan några som helst problem.... dessa turbos håller en kvalitetsklass långt över 3k, garret mfl...
Kan bara hålla med om allt du skriver :-)

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Hur går de här då? :)
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Killroy_swe skrev:Hur går de här då? :)
Jo tack, bara bra! :D

Tidigare satt det ju en AC-kompressor där generatorn sitter nu, bara sopor kvar av den. Löphjulet som spännt remmen till den och vattenpumpen är också trasig:
Bild

En ny spännmekanism måste alltså tillverkas och då vevaxeln och vattenpumpen sitter så nära varandra så vart det svårt att få dit en rem och spännare. En brilljant lösning är att montera ett extra hjul med multiremsskiva på, sedan använda det att spänna remmen med.

Hittade en gammal Mitsubishigenerator som fick agera organdonator:
Bild

Slog sönder generatorhöljet, filade lite och trixade så vips fanns det en ny remskiva med lagerhållare. -Ja vi är snål och dum :D :
Bild

Trångt som vanligt så vi fick bygga en hävarm:
Bild
Bild
Bild

Provmontering:
Bild

Ännu en gång så har det till synes enkla visat sej bli bökigt :)

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Skriv svar