sleeper pv
-
- Skärgårds-trimmare
sleeper pv
Dags för mig att lägga ut lite info om mitt bygge. Jag har lite bilder på gång så ni får hålla till godo med lite skriftlig info till att börja med ( trist,jag vet...). Som framgår av namn och rubrik så pysslar jag med att snida ihop en pv i sleeper stuk. Fram tills dags datum har jag skaffat mig en lämplig pv att jobba med och samlat ihop en del delar för att nå en bit på mitt mål. Iden är att med enkla medel och liten budget bygga en PV som till det yttre skall se relativt original ut men innehålla en del förbättringar både chassi och motormässigt. Bilen kommer att besiktas som ombyggt fordon då både framvagn, bakvagn, motor, vxl låda, bromsar, fjädring mm byts ut. Vad det blir för förbättringar tänkte jag återkomma med allt eftersom jag fixar och tagit bilder.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- Skärgårds-trimmare
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- Skärgårds-trimmare
-
- Skärgårds-trimmare
medans jag jobbar med karossen ( eller rättare sagt, just nu skall jag bygga om fram och bakvagn ) så bygger jag även min motor. jag har dock ett problem, förvisso ett lyxigt sådant men har svårt att bestämma mig. problemet är att jag har strokervev och 230 stakar och kolvar för att bygga en b23 på 2,5 liter. dessutom har jag Verdi stakar, dessa är för 22mm kolvbult och originallängd. verdi stakarna och en vev med originalslag är juh varvvilligare och tåligare men då har jag inga kolvar. dessutom så tror jag att bägge alternativen räcker effektmässigt för min transmission, men kanske man skall bygga "att 2 ha ngt att växa i". Tiden får utvisa vilket det blir.

Ser ju ut som du har hittat ett oförskämt bra utgångsobjekt!
Ska det bli sugmotor eller överladdat?
Ska det bli sugmotor eller överladdat?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Skärgårds-trimmare
Det kommer att överladdas. Därför tror jag att jag satsar på std slaglängd och kör med verdi stakarna. blir till att beställa kolvar för B23 med 22 mm kolvbult. Undrar om det finns någon här på STS som har måtten på en B23ET kolv? kommer lägga en tråd på avancerat ang kolvans utförande tror jag, vill juh modda den så den blir bra eftersom den ändå skall beställas menar jag.
-
- Skärgårds-trimmare
-
- Skärgårds-trimmare
samtidigt som jag jobbar med kaross och chassiet så byggs det en motor. här har jag börjat fixa topplocket, ett 531 lock. Det kommer bli större avgasventiler och mild portning i kanaler och förbränningsrum.
förbränningsrum innan modifiering

här har jag börjat med att fräsa ur i förbränningsrum och portat lite grovt i insugskanalen. kvarstår att porta avgas och snygga till det. huvva det är många timmar bakom en färdig topp och ändå gör jag endast en " boulevard portning".

förbränningsrum innan modifiering

här har jag börjat med att fräsa ur i förbränningsrum och portat lite grovt i insugskanalen. kvarstår att porta avgas och snygga till det. huvva det är många timmar bakom en färdig topp och ändå gör jag endast en " boulevard portning".

- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Kontakt: