tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de flesta människor är väll lite tröga, iaf ibland :)
varför blir det högre tryck om olja kommer till en smalare passage?
borde inte detta ha med volym & flöde att göra istället för tryck?
för visst är trycket lika i en smal slang som i en grov slang om trycket är utjämnat? pascals lag tydligen som du nämnde..
men om man har ett flöde genom slangarna så är det ju större mängd olja som ska igenom från den grova slangen till den smala & då borde trycket öka eftersom arean/volymen minskar..
det blir möjligen därför högre lufttryck även i ett smalare rör men luft komprimeras ju mycket lättare än vad en vätska gör & därför blir nog skillnaden mindre.. det går alltså åt mycket mer luft för att bygga upp 1 bar i ett 4" rör än i ett 2" rör, men tryckfallet mäter man ju mellan turbo & insug och pga strypningar på vägen blir de mindre i insuget..
i själva kanalen är det alltid undertryck eftersom motorn skapar vakum däremot i insuget är det ju övertryck och det är trycket där som är "det riktiga laddtrycket.. trycket där blir inte högre eftersom det är vakum på ena sidan & övertryck på andra, så trycket blir nog något lägre istället..
sedan kan man börja prata om gashastighet, ju smalare kanaler desto snabbare rör sig luften.. vilket är viktigt vid portning, så grov kanal som möjligt är inte rätt väg att gå, utan den kanal som fyller cylindern med mest luft är bäst..
men jag är inget hajj på detta som säkert märks :) tycker inte det gör något med sådana här disskutioner, forum är väll ändå till för att lära sig saker...
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

det är det jag inte vet om det är samma tryck i ett t.ex oljesystem?
tror inte det har för mig att det bara gällen i ett system som inte har flöde :P
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

eller är det, det som "larsat" var inne på att luft kan komprimeras?
eller hur den nu ligger till :P
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

klart att luft kan kompimeras, det är ju det om gör att en turbomotor kan få i sig mer luft/bränsleblandning än en sugmotor..
Old volvos never die, they just go faster!
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

ja givetvis men .. i ett hydrauliskt system (med flöde) är det ju inte samma tryck där kan du ändra trycket genom att minska arean...

till frågan:
är det lika i ett "turbo system"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

förklara lite detta med hydrauliska system att man kan ändra tryck genom att ändra area för jag förstår inte redigt vad du menar?

om det handlar om att få ut mer kraft på en kolvstång genom att komprimera olja så har ju det med ventiler, oljetryck & area på kolvarna att göra..
t.ex. har du en kolv som har en area på 10cm^2 & med hjälp av ett tryck på den komprimerar olja till 1 bars tryck så kan du ju ta ut trycket på en kolv med 20cm^2 och eftersom trycket är 1 bar så kommer man få ut 1 kg/cm^2 vilket är 20 kilos kraft i det fallet
man trycker 10 & får ut 20.. skillnaden är att man får trycka 10cm^2 kolven mycket längre än vad 20cm^2 kolven kommer röra sig & det är det som är själva "förlusten"
"Det man vinner i kraft, förlorar man i väg". - Mekanikens gyllene regel.
men visst är trycket lika hela tiden..

så om man leder in 10 bars tryck i ett stålrör med innerdiameter 1mm kommer det bli jättehögt flöde men frågan är om trycket ändrar sig?
eller hur menar du?
jag kan inget om hydrauliska system eg. sen vad det är du vill komma fram till förstår jag inte redigt :) men reda ut endel frågetecken kanske man kan göra..
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om vi bortser från andra förluster, som friktion och sådant, blir det statiska trycket lägre i det mindre röret eftersom hastighetern är högre. Det är även därför duschdrapperiet vill åka in i duschen när man sätter på vattnet.


Det blir alltså INTE högre tryck i det mindre röret.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

vwjohan skrev:ja givetvis men .. i ett hydrauliskt system (med flöde) är det ju inte samma tryck där kan du ändra trycket genom att minska arean...

till frågan:
är det lika i ett "turbo system"
Nä, det kan man inte, det är samma tryck. (Kraft per area) Däremot blir det större kraft om trycket verkar på en större area (stor och liten kolv i en domkraft)
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

men hur kan man då inom hydrauliken ha en strypning som "ökar" trycket på ena sidan genom att dra ned på arean?

alltså borde inte trycket vara varierande i ett system där det flödar>?

en till fråga :
i ett bromssystemär det samma tryck va? ävän i bromsslagar/rör
och där är det ju inget flöde!

:doh: :doh: :doh: :doh: :doh:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

vwjohan skrev:men hur kan man då inom hydrauliken ha en strypning som "ökar" trycket på ena sidan genom att dra ned på arean?
Det kan man INTE !!!

Trycket MINSKAR efter strypningen OM det finns ett flöde.
vwjohan skrev: alltså borde inte trycket vara varierande i ett system där det flödar>?
Det är ENBART i ett flödande system som trycket KAN vara olika !!!
vwjohan skrev: en till fråga :
i ett bromssystemär det samma tryck va? ävän i bromsslagar/rör
och där är det ju inget flöde!
Just, det är samma tryck i hela bromskretsen.
vwjohan skrev: :doh: :doh: :doh: :doh: :doh:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

vad är en hydraulisk strypning då?
där drar ma ju ner på arean vilket ger ett högre tryck på ena sidan
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

vwjohan skrev:vad är en hydraulisk strypning då?
där drar ma ju ner på arean vilket ger ett högre tryck på ena sidan

Om du har ett grovt rör som blir smalt och sedan grovt igen. Då är det en strypning där det är smalt.

Om du inte har något flöde i röret så är det samma tryck i hela röret.

Med en pump så kan du trycka in ett flöde i röret och det är naturligtvis samma flöde i hela röret.

Om det är ett stort flöde så blir det trångt i strypningen så ger det en tryckförändring. Det blir ett lägre tryck i det grova röret efter strypningen än det är i det grova röret före strypningen.

Dom två lika grova rördelarna har alltså olika tryck för att det är en tryckförändring mellan dom.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

men blir det inte samma sak i ett "turbo" system där man har olika rör areor? :doh:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

vwjohan skrev:men blir det inte samma sak i ett "turbo" system där man har olika rör areor? :doh:
jo ...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är ju därför man har tryckfall efter intercoolern som sagt innan
den fungerar som strypning om den har för liten area osv..
stort rör före - IC = strypning - stort rör efter = tryckfall från turbo till insug
men i insugskanalerna är det ändå alltid vakum.. eftersom kanalen ger en bromsning i flödet.. en portning gör bara att motorn suger i sig luft effektivare & ju mer komprimerad luften är = övertryck/laddtryck desto mer luft får den självklart i sig..
det är därför en motor med dåliga kanaler & 2 bar kan ge samma effekt som en motor med bra kanaler & 1 bars tryck.. motorn får då i sig lika mycket luft men på 2 helt olika sätt...
Skriv svar