Trans Am dubbelturbo - Lackpreparering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Skit fränt projekt, lycka till :)
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Man tackar...

Mycket gjort, mycket kvar kan man summera det hela.
Just nu åskar det och spöregnar utan dess like, lär inte bli någe kört den närmsta tiden.
Och jag som nästan slipat klart huven inför polering och avgjutning.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Vägarna hade ikväll torkat upp efter snart två veckors regnande.

Tog ut och luftade bilen, utan några modifieringar från tidigare körningar så verkar den svala fuktiga kvällsluften ha gjort sitt.
Ikväll laddade motorn ytterligare 0.15 bar mot tidigare.. Jämför man med andra här på foumet så är detta projekt fortfarande en lågtrycksturbo, jag nådde upp till 0.64 bar men det räckte till för att få kraft nog att släppa lös bakdäcken på treans växel under ganska hög framfart.. Ujuj...
Ovanstående laddtryck nåddes vid 4700 rpm så det finns 1100-1300 rpm kvar att dra på..

Jag har bredare fälgar som måste skos om inför nästa säsong så då ska greppet komma också.. Troligen modifierar jag infästningen för länkarmarna bak så de går att sänka för bättre vinkel och grepp.
Ska även förfina insuget så att luften inte studsar så mycket som det gör idag och kanske även leta upp andra gasspjäll... Någon som vet hur mycket Volvo 850T spjällen flödar, de är ju bara på 55 mm.

Listan över åtgärder börjar onekligen bli äckligt lång, tid, pengar, engagemang och kluriga lösningar måste till.. Men det roliga är just att klura lite...

Jo just det, har nått gränsen för spridarna nu. Låg på 16.5 i AFR vid 4.700 rpm och 0.64 bar laddtryck. Då gick spridarna på max trots höjt soppatryck, kanske kan kräma på ännu lite mer där... Ingen som har åtta stycken 1000 cc spridare???
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Du har ju Glt spjällen från femman som är på 3 tum utvändigt.
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Säsong 2007 inledd utan turbo so far. Bilen är kvar i besiktningsläge från i höstas och bra var väl det. Körde en tur igår och när jag öppnade spjällen max så hakade gaswiren upp sig - ganska olustig känsla..

Blir lite att rota i innan turbodelarna kommer på.

Har inte gjort ett enda jota med bilen sen sista inlägget här på forumet, anledningen är min son som föddes i början av september ifjol :D
Audi S4:an är utbytt mot en V70 för att få plats med blöjorna - suck...

Tack o lov att Trans Am:en e kvar iaf, när man får en helgdag över så åker rörbitarna på igen..

Återkommer senare i vår.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Bilen gick betydligt bättre i år även om jag inte har haft tid att testa den på strippen. Men den har laddat hårdare och blivit rappare. Bakdäcken ville inte ha fäste på fyrans växel heller, samt att jag befarar att min koppling nu även börjat slira, pga vridet.

Familjen har tagit mycket tid vilket gjort att jag nu ställer av bilen 1-2 år för att i lugnt tempo gå igenom allt. Inte lätt att ha familj, renovera hus och bygga bil samtidigt.

Har iaf påbörjat min bromsuppgradering.
Fram:
original: 267 mm (10.5") bromsskivor och enkolvsok i gjutjärn.
Uppgraderas: 324 mm (12.75") skivor från Corvette C5 och 2-kolvs alu-ok från Trans Am -98
Har svarvat till nya hjulnav ifrån de gamla bromsskivorna som C5-skivorna kan träs ovanpå, ska till att såga bort delar av spindeln för att ge plats åt adapterplattan.

Bak: ok+skivor från Trans Am -96

Håller även på att måla upp allt som hör till hjulupphängningen då åren inte har varit alltför snäll mot dem.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Sjysst!

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... 41a01db952

Då är det bara att starta tigsvetsen sen :wink:

Föressten har du tillgång till fräs? Jag skulle behöva ge mitt insug en omgång senare.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Driddler skrev:Sjysst!
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... 41a01db952
Då är det bara att starta tigsvetsen sen :wink:
Föressten har du tillgång till fräs? Jag skulle behöva ge mitt insug en omgång senare.
Önskar man kunde köpa RF-rör + böjar från grossist direkt, alt. hitta på någon metallåtervinning - ungefär så ser budgeten ut just nu då man e föräldraledig.

Fräs - mja, jag äger en fräs fast den står 40 mil härifrån. Farsan o jag samlade maskiner för att ha en bra mekanisk verkstad till han gick i pension, något som aldrig fullföljdes pg.a dödsfall. Man kan väl i praktiken säga att jag inte har möjlighet att fräsa, ens åt mig själv - så illa står den just nu, sorry.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Har plockat lös spindeln men efter att ha köpt två avdragare som inte passade/fungerade så gjorde jag en egen - fungerade!!!!

Ytrost på många detaljer, men så är bilen orörd på dessa delar, 23 år gammal Jänkefärg = otroligt att det hållt så bra.

Snart dags för montering av delarna, håller på att målas upp.

Bild
Tjocka fina adaptrar - custom made.

Bild
Hemmagjord spindelledsavdragare som passar TransAm.

Bild
Provmontering av adapter, bultskallarna går fria. Har borrat o gängat upp två befintliga hål i spindeln från M8 till M12.

Bild
Sunkig bärarm, tung som bly och ful att titta på, tyvärr har jag ingen möjliget att själv göra om dessa till lättare ditton.
Senast redigerad av v8anders den fre nov 16, 2007 9:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Lite fler bilder.

Bild
Tog original bromsskiva och svarvade av slitytan, samt beredde plats för en liten läpp som finns på baksidan av Corvetteskivan. Nu kan man enkelt trä Corvetteskivan ovanpå de gamla skivorna. 10.5" blir 12.75" - voila!

Bild
Lite oordning på bildserien, men spindeln såg ut såhär original, blev tvungen att kapa av två armar på den som höll i originaloket. Själva adaptern är monterad i två av bromssköldens gamla hål, som givetvis har bytt storlek från M8 till M12.

Bild
Fälgarna kommer från en BMW och har storlek 17". Med dessa bromsok som tyvärr bygger på ganska mycket på "diametern", så blev avstånd mellan ok och fälg så tight att det tog i på vissa ställen pg.a. att fälgen inte var 100% rund. Detta justerades genom att fila av 2 mm på okets flänsar som ej syns i bild.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Tjena Anders. du kämpar på :thumbright:

Om du vill skulle jag kunna hjälpa dej att svetsa rostfria tryckrör.

Jag tror jag har rör så det räcker. Bara ett par böjar så går det säkert att fixa.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Jo nog går det framåt, om än i långsammare tempo än för vissa andra här.

Nästa gång bilen ser gatan ska den se betydligt renare ut - så rostfria tryckrör - javisst. Blankt bling-bling kontra blanksvarta delar - mums!

Har en känsla av att sambon även gillar bilen bättre om den inte ser ut som en trasig brödrost under huven. 8)
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag tolkar det som ett nej från en envis snubbe med begränsad ekonomi vad gäller bilbygge. Men även en bestämd madame som i princip skulle kunna punktera hela bygget om hon ville med 2 fingerknäppningar? :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Hahaha, är du säker på att du inte är psykolog? :hihi:

Nädå, ingen fara att bilbyggandet får nej från högre ort - däremot har du rätt i att bygget har begränsad ekonomi - och jag är ENVIS!

Jag är givetvis intresserad av rostfria rördelar till trycksidan, men behöver skaffa en ny intercooler då det inte gick bra att svetsa i den gamla jag hade. Då lär man även behöva anpassa tryckrören utifrån nya IC:ns position varpå jag måste skaffa delarna i rätt ordning.

Så rostfritt, ja tack - men efter IC köp.

Kåk från 1968, 14 månader gammal kille o föräldraledig. Den som varit eller är i samma sits vet vart de stora pengarna går.

Jag är realistisk som säger att jag troligen inte kommer att komma ut på vägarna igen förräns 2009 - men då finns det iaf. större möjligheter att istället komma i mål med bygget.
Nöjer jag mig med nuvarande utseende så är det bara att vrida om startnyckeln och köra ut nästa sommar igen.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av v8anders »

Funderar på att köpa en 68 cm 3" IC från KL-racing. Bör gå att få plats med utan alltför stora modifieringar av ramen.
Lite trist med anslutningar i överkant bara, men jag hoppas den är tillräcklig.

Har målat lite bromsdelar nu. Håll till godo:

Bild
Bild
Bild
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Skriv svar