MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

tack för komentarer ang plenium ska väl kapa lite och ta ett kort så blir det lättare att se hur det blir i storlek.
Jens Gustavsson skrev:
det blir för hög gashastighet i svängen.

mer aria = mindre fart och mindre risk för turbulens.

hadde man kunna gjort kanalen grövre skulle jag också gjort en sån delnings grej vid styrningen.

jo de är lite väl trång, hur hög gashastighet kan man ha i en b20 innan det blir problem . jag räknade på 7000rpm 110m/s =min 37mm.
att slipa ett vettigt D tycker jag är lite riskabelt de är ganska tunna.
men en oval då har du provflödat nåt med det.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev:tack för komentarer ang plenium ska väl kapa lite och ta ett kort så blir det lättare att se hur det blir i storlek.
Jens Gustavsson skrev:
det blir för hög gashastighet i svängen.

mer aria = mindre fart och mindre risk för turbulens.

hadde man kunna gjort kanalen grövre skulle jag också gjort en sån delnings grej vid styrningen.

jo de är lite väl trång, hur hög gashastighet kan man ha i en b20 innan det blir problem . jag räknade på 7000rpm 110m/s =min 37mm.
att slipa ett vettigt D tycker jag är lite riskabelt de är ganska tunna.
men en oval då har du provflödat nåt med det.
jo att D en B20 går inte det är för lite matreal justdärför får man göra det näst bästa och öka arian där det går även om det inte är det optimala.

37mm är på trångaste stället eller större delen av kanalen?

man bruka snacka medel gashastighet i hela insuget och topp då ska man satsa mot 260fot/sec = 72m/s på en sån där motor.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

den är 37mm som trångast. 72m/s då blir den ju ganska stooor, använder jag cox formel får jag det till minimum 45,8mm :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev:den är 37mm som trångast. 72m/s då blir den ju ganska stooor, använder jag cox formel får jag det till minimum 45,8mm :?

du snackar om min aria hastigheten jag snackar medel hastigheten i hela insuget från tratt till ventil.

enklast är att mäta volymen sen längden på hela och räkna ut medel dim.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Jens Gustavsson skrev:
mhr144 skrev:den är 37mm som trångast. 72m/s då blir den ju ganska stooor, använder jag cox formel får jag det till minimum 45,8mm :?

du snackar om min aria hastigheten jag snackar medel hastigheten i hela insuget från tratt till ventil.

enklast är att mäta volymen sen längden på hela och räkna ut medel dim.
jaha ok. jag inbillar mig att en b20 insugskanal inte klarar av allt för hög hastighet utan att det blir till en nackdel och att jag gjort den för trång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

se denna topp (bild nedan) den får samma problem vid 10mm lyft den hadde också ca 36-37mm på minsta stället och delnings vingar vid styrningen.

min egna 44x40 topp fortsatte att öka till 12-13mm där den flöda 191cfm med bara lite större min dim ca 38mm.


lyft cfm in, cfm ut 28"

2mm 50 48

4mm 94 93

6mm 128 111

8mm 157 132

10mm 178 142

12mm 191 148

14mm 180 150

jag har en större 40mm topp också med 46mm ventil den fortsätter till 14-15mm utan turbuläns och flödar 207cfm/ 13mm men den har nåra små poror i sig som jävlas :(



Bild


för att få fram vid vilken hastighet (fot/s) det blir problem kan du räkna med denna enkla formel: Flöde i CFM x 2.4 / kanalarea i tum²

nu snackar vi gashastighet i flödesbänken vid 28" undertryck.
gångra med 3.6 så får du meter i sec.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

tack! mycket fin info Jens :thumbright: blir till att gröpa vidare sen när jag fått insugsplatta o mall från laser.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

mhr144 skrev:ett microskopiskt hjul-lyft :hihi: :hihi:


Bild

haha, fick mig att dra på smilbanden.

ett hjullyft som man mäter med bladmått.


porriga spjälhus,, mkt coolt.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

fick min hx40(57/65mm) i fredags, den såg inte vacker ut jävligt rostig samt att kompressorhuset var lite tilltygat, men förutom det kosmetiska var den i väldigt bra skick :thumbright: provade att blanda till en hink varmvatten o 5påsar citronsyra, trodde detta var en myt men visade sig vara mycket effektivt :shock: löste inte bara upp rosten utan även sotet i avgashuset mycket bättre än både avfettning,wheelclean samt brakeclean. kommer bild på avgashuset senare.

Bild
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2436
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

mhr144 skrev: provade att blanda till en hink varmvatten o 5påsar citronsyra, trodde detta var en myt men visade sig vara mycket effektivt :shock: löste inte bara upp rosten utan även sotet i avgashuset mycket bättre än både avfettning,wheelclean samt brakeclean. kommer bild på avgashuset senare.
Kanontips :thumbright: . Ser fram emot bild på avgashuset :thumbright:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

här är bild på det. både lager o avgas-hus var mycket rostigt så man får nog kalla det effektivt.
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

wow:) ser bra ut
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

* * * NXJ * * * skrev:
mhr144 skrev: provade att blanda till en hink varmvatten o 5påsar citronsyra, trodde detta var en myt men visade sig vara mycket effektivt :shock: löste inte bara upp rosten utan även sotet i avgashuset mycket bättre än både avfettning,wheelclean samt brakeclean. kommer bild på avgashuset senare.
Kanontips :thumbright: . Ser fram emot bild på avgashuset :thumbright:

:arrow: /NXJ
håller med nxj, bra tips! hur lång tid var de i badet och vad kostar påsarna?

fans det inte nån firma som anonserade i weels magazin som sålde typ 5kg påsar för ca 250kr?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har en 5L(tror jag) dunk hemma med citronsyra som jag köpte på en marknad en gång.
Har aldrig blivit av att använda dock, men det kanske är dags då :thumbright:

Någon uppfattning om hur det funkar på tex. fett och tectyl?

Intressant tråd att följa :thumbright:
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

:thumbright: viss skillnad nu såg den ju ny ut
Skriv svar