budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

volvo140turbo skrev:
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.

en 525 typ 92?
en sån låda har 1:1 på femman
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

volvo140turbo skrev:Okej, men om jag gör en markering på motorn som "nolla" vid 15grader föd så skulle det funka att trigga efter.

det är ju så krångligt att få den att gå på noll en längre tid utan att allt blir varmt.

alltså åker jag på rätt rejäl tändkurva nu..

inge bra det.

Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.

en 525 typ 92?
jag kör med en BMW ZF från 525 tds e36, är inte direkt roligt, 1ans växel är så kort att jag aldrig använder den, och på 6000varv går de 195km/h på 5an enligt hastighetsmätaren
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jonas Ohlsson skrev:
mattias skrev:Eftersom stroben tror att motorn går dubbelt så snabbt kommer den att visa för lite förtändning.
Men om du ställer in noll grader förtändning i sprutet (antingen i mappen eller annan finess, vet att det går med MS-extra) så blir det ju rätt ändå.
varför kommer den att visa för lite tändning pga att den tror motorn varvas dubbelt?
för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.

tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.

min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.

skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår ni :thumbright: annars kasta strobben med ratt och köp en strobb utan ratt och gör en graderig på remskivan det är det ända jag litar på iallafall :)
JJG
Lite mer laddtryck

Inlägg av JJG »

larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
Är ganska säker på att det är 0.8 på 5an på dom lådorna.
Jag kör 3,73 utväxling på bakaxeln o det är väldigt långa växlar att dra den på.
GASA TILLS DET RASAR
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Jens Gustavsson skrev:för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.

tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.

min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.

skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår ni :thumbright: annars kasta strobben med ratt och köp en strobb utan ratt och gör en graderig på remskivan det är det ända jag litar på iallafall :)
om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jonas Ohlsson skrev:om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?
jo den visar 30 grader då också men det kommer inte va 30 grader varken på 2000rpm eller på 4000.

som sakt ta en funderare så förstår du varför inte strobbar med ratt och noll markerig fungerar med wastfire.

har du ställt tändningen så på din motor?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 19, 2007 12:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

det kan ju inte va så eftersom strobben inte beräknar strobbtillfälle efter varvtal utan efter hur länge det är mellan tändpulserna
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jonas Ohlsson skrev:det kan ju inte va så eftersom strobben inte beräknar strobbtillfälle efter varvtal utan efter hur länge det är mellan tändpulserna
förklara för mig exakt hur en sån ratt strob beräknar vart den ska blinka.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

så här skulle jag säga den beräknar...

utgångs siffror, du har en nolla på venven (där strobben ska blinka) och du har 30 grader förtändning och 1000rpm.

1 strobben känner en puls från kabeln 30grader före övre dödpunkt.

2 den beräknar tiden den ska hålla igen tills blinket kommer vid 0 grader= 5.2ms

typ en beräkning :)

rpm 1000 = 16.66 varv/sec = 0.0166 varv / ms

1 varv tar då = 62.5ms (tusensdels sec)

30 grader av 360grader blir 0.0833 av ett helt varv och då ska den fördröja signalen 62.5X0.0833= 5.2ms

sumering! får strobben dubbelt så många signaler blir varvtalet fel och tidsberäkningen fel.
Användarvisningsbild
Gard
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Gard »

larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
gear ratio 0,81
mvh.
Gard A Rønningen

"There is only one difference between a madman and me. The madman thinks he is sane. I know I am mad"
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

superzero skrev:
gear ratio 0,81
vilken bil är det vi pratar om?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens!
Jag kom på varför inte det funkar med strob och ratt.

Man räknar enklast ut på hjulet vad som är 15 grader föd och gör ett märke där och kör med noll markering.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

lite uppdate!
bilen funkar kanon nu och går riktigt bra redan på 0,8bars tryck.

skall se om inte jag kan fara ut och göra lite g-tech tider sen :)

Eller mest effekt som är intressant :)

nu skall jag göra första oljebytet för det är nog en hel del e85i oljan och sen blir det till att smeka in ett par mätare i bilen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

volvo140turbo skrev:
superzero skrev: gear ratio 0,81
vilken bil är det vi pratar om?
funderar fortfarande på detta!!!

Mer uppdatering:
Kört bilen några mil nu och det enda som har hänt är att en skruv till servon hade börjat gänga upp sig, men märkte det i tid.
Behöver ett nytt kylarlock med.

Det var prisutdelning i vcet cuppen igår så man är lite sliten idag :hihi:
Men en g-tech test han jag med.
Körde bara en repa och vägde in bilen till 1590kg, tror inte den är så tung egentligen men jag körde på det.

Resultatet ser ni här nere :)
Bild
blir ca 380motor hk men eftersom jag tror jag valde för tung bil så tror jag mer på 350hk. rimligtvis vorde den ge 380hk med 0,8bars tryck

sen så är det lite mätare på väg in, oljetemp och tryck, vattentemp.
sitter ladd och avgastemp i bilen (Tack Kl-Racing)
Bild

Lägger ut lite bilder på hur den såg ut för 10min sedan bilen:)

Bild
Bild
Bild
Bild

en sådan hänger runt kopplingen med
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!