en sån låda har 1:1 på femmanvolvo140turbo skrev:
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.
en 525 typ 92?
budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
jag kör med en BMW ZF från 525 tds e36, är inte direkt roligt, 1ans växel är så kort att jag aldrig använder den, och på 6000varv går de 195km/h på 5an enligt hastighetsmätarenvolvo140turbo skrev:Okej, men om jag gör en markering på motorn som "nolla" vid 15grader föd så skulle det funka att trigga efter.
det är ju så krångligt att få den att gå på noll en längre tid utan att allt blir varmt.
alltså åker jag på rätt rejäl tändkurva nu..
inge bra det.
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.
en 525 typ 92?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.Jonas Ohlsson skrev:varför kommer den att visa för lite tändning pga att den tror motorn varvas dubbelt?mattias skrev:Eftersom stroben tror att motorn går dubbelt så snabbt kommer den att visa för lite förtändning.
Men om du ställer in noll grader förtändning i sprutet (antingen i mappen eller annan finess, vet att det går med MS-extra) så blir det ju rätt ändå.
tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.
min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.
skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår ni


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?Jens Gustavsson skrev:för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.
tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.
min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.
skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår niannars kasta strobben med ratt och köp en strobb utan ratt och gör en graderig på remskivan det är det ända jag litar på iallafall

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo den visar 30 grader då också men det kommer inte va 30 grader varken på 2000rpm eller på 4000.Jonas Ohlsson skrev:om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?
som sakt ta en funderare så förstår du varför inte strobbar med ratt och noll markerig fungerar med wastfire.
har du ställt tändningen så på din motor?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 19, 2007 12:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
förklara för mig exakt hur en sån ratt strob beräknar vart den ska blinka.Jonas Ohlsson skrev:det kan ju inte va så eftersom strobben inte beräknar strobbtillfälle efter varvtal utan efter hur länge det är mellan tändpulserna
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
så här skulle jag säga den beräknar...
utgångs siffror, du har en nolla på venven (där strobben ska blinka) och du har 30 grader förtändning och 1000rpm.
1 strobben känner en puls från kabeln 30grader före övre dödpunkt.
2 den beräknar tiden den ska hålla igen tills blinket kommer vid 0 grader= 5.2ms
typ en beräkning
rpm 1000 = 16.66 varv/sec = 0.0166 varv / ms
1 varv tar då = 62.5ms (tusensdels sec)
30 grader av 360grader blir 0.0833 av ett helt varv och då ska den fördröja signalen 62.5X0.0833= 5.2ms
sumering! får strobben dubbelt så många signaler blir varvtalet fel och tidsberäkningen fel.
utgångs siffror, du har en nolla på venven (där strobben ska blinka) och du har 30 grader förtändning och 1000rpm.
1 strobben känner en puls från kabeln 30grader före övre dödpunkt.
2 den beräknar tiden den ska hålla igen tills blinket kommer vid 0 grader= 5.2ms
typ en beräkning

rpm 1000 = 16.66 varv/sec = 0.0166 varv / ms
1 varv tar då = 62.5ms (tusensdels sec)
30 grader av 360grader blir 0.0833 av ett helt varv och då ska den fördröja signalen 62.5X0.0833= 5.2ms
sumering! får strobben dubbelt så många signaler blir varvtalet fel och tidsberäkningen fel.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
vilken bil är det vi pratar om?superzero skrev:gear ratio 0,81larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jens!
Jag kom på varför inte det funkar med strob och ratt.
Man räknar enklast ut på hjulet vad som är 15 grader föd och gör ett märke där och kör med noll markering.
Jag kom på varför inte det funkar med strob och ratt.
Man räknar enklast ut på hjulet vad som är 15 grader föd och gör ett märke där och kör med noll markering.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
lite uppdate!
bilen funkar kanon nu och går riktigt bra redan på 0,8bars tryck.
skall se om inte jag kan fara ut och göra lite g-tech tider sen
Eller mest effekt som är intressant
nu skall jag göra första oljebytet för det är nog en hel del e85i oljan och sen blir det till att smeka in ett par mätare i bilen.
bilen funkar kanon nu och går riktigt bra redan på 0,8bars tryck.
skall se om inte jag kan fara ut och göra lite g-tech tider sen

Eller mest effekt som är intressant

nu skall jag göra första oljebytet för det är nog en hel del e85i oljan och sen blir det till att smeka in ett par mätare i bilen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
funderar fortfarande på detta!!!volvo140turbo skrev:vilken bil är det vi pratar om?superzero skrev: gear ratio 0,81
Mer uppdatering:
Kört bilen några mil nu och det enda som har hänt är att en skruv till servon hade börjat gänga upp sig, men märkte det i tid.
Behöver ett nytt kylarlock med.
Det var prisutdelning i vcet cuppen igår så man är lite sliten idag

Men en g-tech test han jag med.
Körde bara en repa och vägde in bilen till 1590kg, tror inte den är så tung egentligen men jag körde på det.
Resultatet ser ni här nere


blir ca 380motor hk men eftersom jag tror jag valde för tung bil så tror jag mer på 350hk. rimligtvis vorde den ge 380hk med 0,8bars tryck
sen så är det lite mätare på väg in, oljetemp och tryck, vattentemp.
sitter ladd och avgastemp i bilen (Tack Kl-Racing)

Lägger ut lite bilder på hur den såg ut för 10min sedan bilen:)




en sådan hänger runt kopplingen med

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169