tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

larsat skrev:man får in mer (dubbelt så mycket luft) men inte 1 bar... bättre nån annan förklarar detta för jag förstår inte själv :)

visst kan det bli ett marginellt tryckfall in till klockan men tryck är ju ändå en kraft per ytenhet, 1 bar = 1kg per cm^2 och tryckklockan är ett slutet system så det blir lika mycket som turbon ger..
det är bara vid läckagen trycket sjunker!!
Det förstår inte jag isåfall hur det kan vara ett bar vid tryckklockan?
är det 1 bar "vid" tryckklockans area? fast om man jämför med trycket vid turbon så är det inte 1 bar? :P
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det går ju inget flöde till tryckklockan vid konstant laddtryck, och alltså blir det inget tryckfall i slangen. Det är bara medans trycket utjämnas det blir ett flöde i slangen.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

just det ja!
:doh:
nu blev jag glad igen :P

är det likadant med luften in till cylindrarna?så att det blir 1 bar i dom?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om varvtalet är tillräckligt lågt och ventilerna är öppna tillräckligt länge så att systemet hinner tryckutjämna, så blir det samma tryck överallt. När motorn varvar så mycket att den börjar tappa vridmoment så är det för att cylindrarna inte hinner fyllas lika bra längre.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

så det blir 1 bar i cyllindrarna ändå? om man inte varvar för mycket? :P
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, men lägre effekt än på lite högre varv. Med lite under en bar och fler kolvslag hinner motorn andas mer luft iallafall.
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Jag bara gissar just nu men, för att få samma övertryck i cylindrarna som i insuget så måste väl motorn ha en VE på 100%?
Det låter iaf vättigt i mina öron :roll: .
En dålig dag är en dag det med
Bajotaz
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 29, 2007 6:43 pm

Inlägg av Bajotaz »

Måste bara sticka in att denna tråd är både den roligaste, och mest informativa jag hittat än så länge :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

JBHunter skrev:Jag bara gissar just nu men, för att få samma övertryck i cylindrarna som i insuget så måste väl motorn ha en VE på 100%?
Det låter iaf vättigt i mina öron :roll: .
Eller hur det nu blir? för man samma tryck som turbon "ger" 1 bar?
om man har en fyllnadsgrad på 100% ?
om ma har 90% blir det 0,9 bar :P ?
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Nånting sånt men jag är inte säker, som sagt så tyckte jag bara att det verkar vettigt sen om det är så har jag ingen aning om :hihi:.
En dålig dag är en dag det med
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

det borde ju vara så?..funderar på detta fortfarande..någon som kan hjälpa mig :P
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

vwjohan skrev:det borde ju vara så?..funderar på detta fortfarande..någon som kan hjälpa mig :P
Jag kan posta en bild som visar lite tryckkurvor :D

Visar trycket i insugsporten, avgasporten och cylindertrycket (som är tillräckligt högt för att hamna utanför grafen) och kammens lyft.
Är ett rakt 700mm långt rör utan kollektor efter avgasporten. 5500rpm

Bild


En graf där det inte sitter nåt grenrör alls, syns på att trycket dör ut i avgasporten efter att avgasventilen stängt. 7000rpm

Bild
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

nice :)

Men hur blir det om man har ett laddtryck på 1 bar och fylnadsgrad på 90%
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

har säkert frågat detta innan Är systemet från turbon till motorn ett slutet system eller ett system som har flöde med olika tryck?

alltså ett slutet där blir det tryck utjämning för luften kommer ju inte längre än in till cyllindrarna vilket borde resultera till tryck utjäming med det kanske går för snabbt?

och sen tänkte jag på detta bed slangarnas storlek kommer dom bara påverka trycket eller bara flödet?
danhansson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 04, 2006 8:33 pm

Inlägg av danhansson »

Det borde vara ett öppet system med tanke på att det passerar typ 1000liter
luft i sekunden men å andra sidan så stoppar kolvarna flödet så det är
kanske ett slutet system ändå.
Det kommer att bli mer eller mindre tryckfall över intercoolern beroende
på hur den är dimensionerad, men om man har t.ex 4" rör från turbo till
insug så kommer det inte bli något tryckfall mellan turbo och insuget men
det blir tryckfall från insuget och fram till kolvarna.
Skriv svar