Tänkte forsätta min lilla historia!
Jo det var jag som var på Uphill-träffen i Umeå, enda träffen jag hann med under sommaren.
Vit är en mkt bra färg: Det mesta passar till vitt, den blir grå INTE skitig, det blir ljust och trevligt i motorrummet, man ser rosten direkt! så att man kan göra något åt den! Nackdelen med den vita färg jag har på 164:an är väl kanske att det är ruskigt svårt att ta sjysta kort på bilen, det har lust att glänsa lite för mkt.....man kanske inte har tillräckligt skitig bil än

Tryckrören kan eventuellt bli nytillverkade i rostfritt då jag stör mig lite på att jag monterat extra spridare i röret mot insuget. Har iofs två tryckgivare inne i kupen som jag kopplat ihop med extra spridarna men det känns ändå som en oexakt lösning för att kunna skruva upp laddtrycket, då är det nog bättre att uppdatera hela insprutningssystemet i framtiden. Har dock en känsla av att endel nya projekt kan ligga före i tuben, har dels en rallybil (Sierra Grupp H) som ska sättas igång omgående samt att jag köpt på mig en 2,9 Cosworth BOA + en rostangripen Sierra 2,9 4x4 som skall smältas ihop med min gamla Taunus GXL Coupe

När 164:an går perfekt med dagens motorspec så kommer jag nog att vara nöjd för ett tag, man vill ju hinna köra lite också

Nu till fortsättningen:
Började störa mig på de gammla randiga, slipade bromsskivorna samt att jag ville ha lite bättre bromsar fram köpte jag nya skivor och fixade slitzar på framskivorna (http://www.rolleslitz.se/), blev ju även tvungen att skaffa nya skivor bak. Jag kan ju medela för dom som funderar att 164:or från 1969 tyvärr inte hade ventilerade skivor. Efter lite måttande insåg jag att spacerplattor skulle höja utseendet och då skulle även längden på mina längre hjulbultar bli perfekt! Kan också tillägga att jag kletat underredsmassa överallt under bilen då det är tänkt att bilen ska kunna användas dagligen.

Fixade hydraulklammer från Hydroscand samt stålomspunna slangar till oljekylaren och till högtrycksdelen i insprutningssystemet. Har gjort om en luftfilterbox från en SAAB 900 där jag monterat ett pipercross-filter. Tar luften via det ena gamla dimljushålet, det andra ger luft till oljekylaren.

Nästa steg var att göra färdig elen för insprutningen, bränslepumpar, kylfläkt, extraljus och stereo. Gjorde en ny säkrings och reläcentral under instrumentbrädan, bakom handsfacket. Centralen skruvande jag fast i en kraftig plexiglasskiva som sitter i fästet för handsfacket. I bagaget vid batteriet har jag satt en rejäl huvudströmbrytare, alltid bra då bilen kommer att stå längre perioder + att det underlättar mekande ibland.

Eftersom jag har tänkt att bilen ska vara komfortabel var jag tvungen att lägga ner lite tid på inredningen. Har ljudisolerat en hel del för att få ner ljudnivån. Golvmattan kommer från en 144:a 74 som jag modifierat endel. Baksäte från samma 144:a. Stolarna kom från en Sierra och var tyvärr blå. Funderade ett tag på att sy ny klädsel....sambon var inte riktigt överlyckligt då jag tyckte att hon kunde hjälpa mig sy...så det fick bli en annan lösning. Fick höra av några på jobbet att det ju går utmärkt att måla klädslar

Då den gamla framrutan var mkt blästrad och repig köpte jag en ny, kostade bara 1250kr, köpte även nya gummilister till fram och bakrutan då de gamla var stenhårda. Fick hjälp av sambon att montera rutorna. Var lite pirrigt att montera.....man vill ju inte knäcka sin nya ruta

Skaffade svarta lister runt dörrutorna vilket jag tycker passar bättre än vit överdel på dörrarna. Har även monterat nya orginal stänkskydd vilket ger lite retrolook samt skonar bilen från stenskott.
Besiktade bilen 2007-07-04 utan anmärkning. Gjorde en registreringsbesikting med turbomotorn, står nu B21ET i registreringsbeviset. Kan tilllägga att bilen var då besiktad senast 1991-10-25.

För att köra in motorn efter renoveringen började jag med 0,4 bar i laddtryck. Tyvärr upptäckte jag tämligen direkt när jag började använda bilen att bakaxeln skapade rätt stora vibrationer. Pallade upp bilen och kunde då konstatera att ingående axel i bakaxeln glappade rätt mkt. Nu var det ju bara bakaxeln som var kvar från orginal drivlina så det var ju typiskt att den var sliten, hade inte känt det tidigare. När detta upptäcktes ställde jag in bilen i garaget och där har den stått sen dess. Ska byta axel i vinter samt eventuellt montera en styrservo jag har liggandes. Funderar på en såndär torsen-diff till bakaxeln ......det kan ju vara bra för framtiden. Har ju tyvärr inte testat bilen med fullt laddtryck (0,7bar) heller

Kan ju påpeka att vissa projekt smugit in undertiden jag skruvat i 164:an. För mig är det bra att ha några snabba projekt då och då samtidigt som evighetsprojektet rullar på, blir som lite omväxling då

Nu är jag nog färdig med min historia. Ska försöka besöka endel träffar nästa sommar om jag inte fastnar under huven i något nytt projekt!