Volvo 164 TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jonset »

Tjenare!
Tänkte forsätta min lilla historia!
Jo det var jag som var på Uphill-träffen i Umeå, enda träffen jag hann med under sommaren.
Vit är en mkt bra färg: Det mesta passar till vitt, den blir grå INTE skitig, det blir ljust och trevligt i motorrummet, man ser rosten direkt! så att man kan göra något åt den! Nackdelen med den vita färg jag har på 164:an är väl kanske att det är ruskigt svårt att ta sjysta kort på bilen, det har lust att glänsa lite för mkt.....man kanske inte har tillräckligt skitig bil än :hihi:
Tryckrören kan eventuellt bli nytillverkade i rostfritt då jag stör mig lite på att jag monterat extra spridare i röret mot insuget. Har iofs två tryckgivare inne i kupen som jag kopplat ihop med extra spridarna men det känns ändå som en oexakt lösning för att kunna skruva upp laddtrycket, då är det nog bättre att uppdatera hela insprutningssystemet i framtiden. Har dock en känsla av att endel nya projekt kan ligga före i tuben, har dels en rallybil (Sierra Grupp H) som ska sättas igång omgående samt att jag köpt på mig en 2,9 Cosworth BOA + en rostangripen Sierra 2,9 4x4 som skall smältas ihop med min gamla Taunus GXL Coupe :hihi:
När 164:an går perfekt med dagens motorspec så kommer jag nog att vara nöjd för ett tag, man vill ju hinna köra lite också :wink:

Nu till fortsättningen:

Började störa mig på de gammla randiga, slipade bromsskivorna samt att jag ville ha lite bättre bromsar fram köpte jag nya skivor och fixade slitzar på framskivorna (http://www.rolleslitz.se/), blev ju även tvungen att skaffa nya skivor bak. Jag kan ju medela för dom som funderar att 164:or från 1969 tyvärr inte hade ventilerade skivor. Efter lite måttande insåg jag att spacerplattor skulle höja utseendet och då skulle även längden på mina längre hjulbultar bli perfekt! Kan också tillägga att jag kletat underredsmassa överallt under bilen då det är tänkt att bilen ska kunna användas dagligen.

Bild

Bild

Bild

Fixade hydraulklammer från Hydroscand samt stålomspunna slangar till oljekylaren och till högtrycksdelen i insprutningssystemet. Har gjort om en luftfilterbox från en SAAB 900 där jag monterat ett pipercross-filter. Tar luften via det ena gamla dimljushålet, det andra ger luft till oljekylaren.

Bild

Bild

Nästa steg var att göra färdig elen för insprutningen, bränslepumpar, kylfläkt, extraljus och stereo. Gjorde en ny säkrings och reläcentral under instrumentbrädan, bakom handsfacket. Centralen skruvande jag fast i en kraftig plexiglasskiva som sitter i fästet för handsfacket. I bagaget vid batteriet har jag satt en rejäl huvudströmbrytare, alltid bra då bilen kommer att stå längre perioder + att det underlättar mekande ibland.

Bild

Bild

Eftersom jag har tänkt att bilen ska vara komfortabel var jag tvungen att lägga ner lite tid på inredningen. Har ljudisolerat en hel del för att få ner ljudnivån. Golvmattan kommer från en 144:a 74 som jag modifierat endel. Baksäte från samma 144:a. Stolarna kom från en Sierra och var tyvärr blå. Funderade ett tag på att sy ny klädsel....sambon var inte riktigt överlyckligt då jag tyckte att hon kunde hjälpa mig sy...så det fick bli en annan lösning. Fick höra av några på jobbet att det ju går utmärkt att måla klädslar :shock: Kunde detta funka? Det var ju dock lättare än att sy så jag köpte sju burkar sprayfärg, vinylfärg från US-inredningar som tydligen ska funka till tyg. Fick spreja ganska många lager innan jag mättat tyget men resultatet blev över förväntan :thumbright: kan dock kännas lite strävt innan man "suttit in" sätet. OBS det färgar inte av sig!!

Bild

Bild

Då den gamla framrutan var mkt blästrad och repig köpte jag en ny, kostade bara 1250kr, köpte även nya gummilister till fram och bakrutan då de gamla var stenhårda. Fick hjälp av sambon att montera rutorna. Var lite pirrigt att montera.....man vill ju inte knäcka sin nya ruta :wink:

Bild

Bild

Skaffade svarta lister runt dörrutorna vilket jag tycker passar bättre än vit överdel på dörrarna. Har även monterat nya orginal stänkskydd vilket ger lite retrolook samt skonar bilen från stenskott.
Besiktade bilen 2007-07-04 utan anmärkning. Gjorde en registreringsbesikting med turbomotorn, står nu B21ET i registreringsbeviset. Kan tilllägga att bilen var då besiktad senast 1991-10-25.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

För att köra in motorn efter renoveringen började jag med 0,4 bar i laddtryck. Tyvärr upptäckte jag tämligen direkt när jag började använda bilen att bakaxeln skapade rätt stora vibrationer. Pallade upp bilen och kunde då konstatera att ingående axel i bakaxeln glappade rätt mkt. Nu var det ju bara bakaxeln som var kvar från orginal drivlina så det var ju typiskt att den var sliten, hade inte känt det tidigare. När detta upptäcktes ställde jag in bilen i garaget och där har den stått sen dess. Ska byta axel i vinter samt eventuellt montera en styrservo jag har liggandes. Funderar på en såndär torsen-diff till bakaxeln ......det kan ju vara bra för framtiden. Har ju tyvärr inte testat bilen med fullt laddtryck (0,7bar) heller :doh:

Kan ju påpeka att vissa projekt smugit in undertiden jag skruvat i 164:an. För mig är det bra att ha några snabba projekt då och då samtidigt som evighetsprojektet rullar på, blir som lite omväxling då :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är jag nog färdig med min historia. Ska försöka besöka endel träffar nästa sommar om jag inte fastnar under huven i något nytt projekt!
Oskar
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oskar »

Oj så fin den blev :shock: :thumbright:
quattroo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av quattroo »

jädrarns se fin 164an blev!! Forden blev ju inte heller så pjåkig :thumbright:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

164 blev ju skitsnygg!

gilalr taunsen med, har en nästan likadan..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

var och smygkikade på detta bygge när den stod parkerad på nolia nu i sommar, stilrent å snyggt var ordet! (undrade som mest om det satt b30 med turbo i den men nu i tråden fick man ju svaret. :)
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

riktigt gutt stuk.. :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
migge
För mycket laddtryck

Inlägg av migge »

164an vart ju häftig.
Är den nå pigg me turbomotorn då?
Jag är inte lat, bara bekväm
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Riktigt snyggt och seriöst bygge :thumbright:

Men jag tror att den skulle passa bättre med krom runt alla rutor?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Klart imponerande.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jonset »

Så då vare dags för bakaxelrenovering. Har plockat ned orginal axeln som glappar i pinjongen,kan även se att axeln läkt rätt mkt olja. Så nu funderar jag på att antingen prova renovera (byta lager och tätningar) själv eller lämna bort det för mer professionell vård. Skulle även vara kul att montera in en torsendiff, tycker att priset är hyffsat rätt, verkar även vara möjlig att montera själv. Någon som monterat en torsen-diff på sin bil? Funkar den bra?

Finns att köpa hos: http://www.bakaxel.se/index.php?cPath=21

Finns ju planer på att trimma mer i framtiden därför tycker jag att det är lika bra att satsa på en ordentlig axel med diff då jag ändå ska renovera.

Tyvärr tycker jag att pinjong och kronhjul verkar rätt slitna, kan nog bli att ta delar från en annan axel eller helt enkelt byta axel. Det sitter 3.70:1 i 164:a axeln och jag skulle vilja att motorn fick varva lite mer (har ju en femte växel nu) så en 4.10:1 utväxling från en 140-axel kanske skulle kunna bli lagom.

Bild

Körde med 3 st ljuddämpare i somras vilket var onödigt tyst, så jag ska ta bort en dämpare för att få lite bättre ljud och mindre motstånd :thumbright:

Har även tagit fram en styrservo som jag inhandlat i förebyggande syfte. Pumpen är tyvärr rätt skrymmande och ful så jag skulle hellst vilja få tag i en elektrisk servopump, vet att endel nya bilar har sådana. Någon som vet var man kan köpa en till rimlig slant? NBM-hydraulic har elektriska pumpar men har inte ens vågat kolla vad de kostar.... ska nog ta och göra det.

http://www.nbmhydraulic.se/ ..se under tillbehör

Bild
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

snyggt bygge, gillar stuket på den!
team weber power
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck

Nu blir det ombyggnad igen....

Inlägg av Jonset »

Har fixat dit en ny bakaxel samt bytt alla bussningar i bakvagnen i vinter.
Blev en M30 axel med diffbroms och 4.10:1 utväxling. Dana lamelldiff med nya kraftigare lameller spänd till ca 10kg. Bytte även alla tätningar och de yttre lagren i axeln. Skaffade nya bromssköldar samt gav axeln lite svart epoxyfärg.

Bild

Tog ut bilen i början på maj och tänkte att jag skulle börja skruva upp laddtrycket lite eftersom jag aldrig han göra det ifjol. Med lite mer laddtryck upptäckte jag att turbon läckte olja in i kompressorhuset...inte så bra...
Första dagen jag skulle ta bilen till jobbet så hände ngt på vägen.....tror jag fick glapp i tädkabeln mellan tändspolen och fördelaren för bilen började missa lite och låta konstigt.....till den dog, öppnade huven och kände på tändkabeln (hade bytt kvällen innan så jag hade det på känn). In i bilen och den startade direkt men det lät inte bra ...lite som om någon höll för avgasröret och jag hade ingen kraft alls i motorn ....så mao turbon hade havererat.
Jag hade tänkt ställa ut bilen på EDPS-i piteå och detta var 1,5 vecka före. Beställde en ny Trim 60 från SL-turbo. Fick den på tordag samma vecka som EDPS. Efter lite strul med en trasig pinnbult så var allt på plats igen. Provkörde 00:30 kvällen innan pite bara för att konstatera att bilen går jäkligt dåligt. Känns inte alls vass på något vis, drar segt, först när turbon laddar och motorvarvet kommer över 4500 så känns det lite bättre men är inte i närheten av nöjd. Tyckte inte bilen gick särskilt super ifjol heller. Har även upptäckt att motorn får upp temperaturen extremt fort samt att grenrör och turbo blir varmare än nyttigt. Körde en sväng om ca 3 mil i hyffsat lungt tempo på landsväg...när jag kom hem var turbo och grenröret alldeles rött. Har kollat kamaxelinställning, tändning (12 grader), ventilspel, kompprov, tjuvluft etc men har inte hittat något konstigt. Eftersom motorn även missar lite på tomgång ibland så gissar jag på att det är något konstigt med K-jetronik sprutet. Jag har ju tänkt byta till ett programmerbart sprut med tändning i vinter men det verkar som om det blir nu i sommar istället. Så det verkar bli lite kört med bilen i sommar om jag inte tar tag i saken direkt. Hade dock tänkt lägga allt krut på rallybilen i sommar för att få den startklar inför vintern......får nog utöka mekartimmarna om allt ska hinnas.
Iallafall så funderar jag på ett VEMS-sprut, tycker det verkar mest prisvärt. Ett nytt grenrör ska jag också snidaihop då jag inte är särskilt nöjd med utformningen på mitt befintliga, nu har jag ju även ny turbo vilket gör att jag kan vrida avgashuset som jag vill. Ska även byta insug mot ett FT-insug för visst flödar dessa bättre än mitt befinliga? Eller ska jag svetsa in spridarhål insuget jag har?
Tänkte eventuellt komplettera bensinpumpen så att jag har två då jag skulle vilja köra på E85.

Bild
Motorn som den ser ut idag.
/ Jonas
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke E »

Jävlarns så fint de såg ut här då. :thumbright:
800Nm
Lite mer laddtryck

Inlägg av 800Nm »

Törs nästan lova att du har nån ljuddämpare som är tät... Prova å kör utan ljuddämpare (bara med downpipe). När man har misständningar är det inte så ovanligt att ljuddämpare pajar inuti.
BMW E30 med jänkeaxel M50 Turbo compound å manuell ZF (väntar på delar till jänkeaxeln som pajade första repan i år...)
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jonset »

Har plockat ned ljuddämparen (äldre rostfri dämpare) och kollat och problemet sitter inte där då dämparen var tom inuti :thumbright: Resten av avgasröret såg också fint ut.
Har också kollat tändningen och jag tycker inte riktigt att fördelaren reglerar som den ska, stannar på ca 20grader när man varvar upp. Har provat byta fördelare och den reagerade annorlunda gick en bit över 30 grader innan den slutade reglera. Någon som vet hur fördelaren ska reglera tändningen? grader vid olika varvtal? B21ET fördelare.
Skriv svar