info om man växellådor som tål NM och dragrace.
Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.Ska väl vara typ gamla Doug Nash. Min M21 lär nog inte hålla i längden.
Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
frågan är om en sån håller speciellt länge? den är inte specad till speciellt mycke nm.Driddler skrev:Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.
u
den går inte att gämföra med den gammla dragrace lådan som hadde mycke mer go bitar i sig tydligen, jag kan pm tel nr till en expert i ämnet dox nach??
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det är väl Richmond som köpte upp Doug Nash. Till ren dragracing håller den kanske inte om det börjar bli mycket effekt.
Men kompisen har en i sin El Camino med 540cui .Bilen är helt orginal och väger 2.5 ton eller liknande. Han har kört en del med den på strippen med mönstrade slicks och aldrig haft några problem.
Han kör även Camaro-cup med richmomd utan problem. Även om inte det frestar på på samma sätt.
Tremcos lådor ska tydligen rasa på treans drev??
Men kompisen har en i sin El Camino med 540cui .Bilen är helt orginal och väger 2.5 ton eller liknande. Han har kört en del med den på strippen med mönstrade slicks och aldrig haft några problem.
Han kör även Camaro-cup med richmomd utan problem. Även om inte det frestar på på samma sätt.
Tremcos lådor ska tydligen rasa på treans drev??
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Det är en sån där koppling jag kör med i camaron, är som du säger helt löjlig att trampa ner och den bettar då bra än så länge men ej provat med slick men det lär man väll märka till sommaren. Dock så skrammlar slungvikterna när man har kopplingen uppsläppt med friläge i, men det kan man leva med!Driddler skrev:Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.Ska väl vara typ gamla Doug Nash. Min M21 lär nog inte hålla i längden.
Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Det är väl racing? Då ska det väl låta liteChristian L skrev:Det är en sån där koppling jag kör med i camaron, är som du säger helt löjlig att trampa ner och den bettar då bra än så länge men ej provat med slick men det lär man väll märka till sommaren. Dock så skrammlar slungvikterna när man har kopplingen uppsläppt med friläge i, men det kan man leva med!Driddler skrev:Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.Ska väl vara typ gamla Doug Nash. Min M21 lär nog inte hålla i längden.
Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Som jag har fattat det ska man helst bara slita i växlar utan att koppla med en dogbox, för att undvika att doggarna studsar mot varandra.
Det är helt enkelt bara några klackar (tre har jag för mig det brukar vara?) på drevet och motsvarande på ringen som sitter i stället för synknavet i en vanlig låda.
Man drar alltså helt enkelt dogringen mot drevet, sedan hakar klackarna i varandra när de möts av varvtalsskillnaden på drevet och ringen.
Är nog inget för söndagskörning direkt
Det är helt enkelt bara några klackar (tre har jag för mig det brukar vara?) på drevet och motsvarande på ringen som sitter i stället för synknavet i en vanlig låda.
Man drar alltså helt enkelt dogringen mot drevet, sedan hakar klackarna i varandra när de möts av varvtalsskillnaden på drevet och ringen.
Är nog inget för söndagskörning direkt
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Jag budade hem en G-Force T-5 dogring på E-bay, endast provkörd för
7000:- så om ni har några kontakter i USA håll ögonen öppna för emellanåt kan man handla billigt...
Men hur stark den egentligen är återstå att se (jag har läst både ris och ros om den) deras spec. säger 600hk eller 680Nm.
Teoretiskt passar den mig perfekt lätt c:a 35kg och dogring (fränt) och 0,73 på 5:an(valfritt)
Angående rakskuret och dogring, jag kör det idag och ja det låter MYCKET du kan glömma och prata med passageraren om du har en rensad bil men mycket snabbväxlat vill du vara snäll mot lådan så släpp bara gasen lite. Ska du köra lungt så måste du växla bestämt annars så känner du doggarna ända upp i axlen...
7000:- så om ni har några kontakter i USA håll ögonen öppna för emellanåt kan man handla billigt...
Men hur stark den egentligen är återstå att se (jag har läst både ris och ros om den) deras spec. säger 600hk eller 680Nm.
Teoretiskt passar den mig perfekt lätt c:a 35kg och dogring (fränt) och 0,73 på 5:an(valfritt)
Angående rakskuret och dogring, jag kör det idag och ja det låter MYCKET du kan glömma och prata med passageraren om du har en rensad bil men mycket snabbväxlat vill du vara snäll mot lådan så släpp bara gasen lite. Ska du köra lungt så måste du växla bestämt annars så känner du doggarna ända upp i axlen...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Tack för bra svar! Har dock några fler frågor, återkommer då inte ögonen håller på att falla igenNOS-Johan skrev:Jag budade hem en G-Force T-5 dogring på E-bay, endast provkörd för
7000:- så om ni har några kontakter i USA håll ögonen öppna för emellanåt kan man handla billigt...
Men hur stark den egentligen är återstå att se (jag har läst både ris och ros om den) deras spec. säger 600hk eller 680Nm.
Teoretiskt passar den mig perfekt lätt c:a 35kg och dogring (fränt) och 0,73 på 5:an(valfritt)
Angående rakskuret och dogring, jag kör det idag och ja det låter MYCKET du kan glömma och prata med passageraren om du har en rensad bil men mycket snabbväxlat vill du vara snäll mot lådan så släpp bara gasen lite. Ska du köra lungt så måste du växla bestämt annars så känner du doggarna ända upp i axlen...
Om man inte bara ska inrikta sig på att rejsa så har Tremec sin TKO serie som tål mycket orginal och även där finns rakskurna dogring satserDriddler skrev:Ganska kaxigt
Men vad finns det för manuella som pallar 1000+ nm på pappret?
för att få en ännu mera tålig låda c:a $1000 + inköp av låda...
Ett mera ekonomiskt alternativ än t.ex. Jerico, liberty och lenco.