2.3-16 mercan

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Jesper jag nöjer mig o glida runt i Impalan o titta på när ni stressar sönder grejerna... :hihi: Mognat du vet 8)
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Vesa: E det där för du köpte en döötrist o grå volvo utan motor o låda..? Eller ska du ha den som plogbil!? :hihi:
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Mognat du vet
Ska du göra en muppo?
:hihi:

Fö...
































NILSAN E SNUGG!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Appropå ORDERN du gav mig Vesa...så...gavs ju inge val...
Så idag har jag fortsatt med vad som MÅSTE vara västsveriges snabbaste diffusor plenum :hihi:

Nää...men mer seriöst..blir nog bra."Känns" så iaf.

Vidare har jag skarvat te den siste tratten ida åxå.

Å..då kan d se ut såhär;

Bild
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Det ser mycket bra ut allting, är blocket på nått sätt förstärkt? Sen har jag har en fundering angående diffusor slitsen då jag fn bygger insug oxå. 30mm har du skrivit tidigare, ska man köra på de rakt av eller räkna på spjällöppning/motorvolym?

Denna ser ut att vara tightare än 30mm.
http://www.bufkinengineering.com/taper.jpg

/Gustav
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Nej.
Blocket e inte förstärkt,men mercablocken e mkt stabilt gjutna åxå.
Tex går där ner förstärkningar emot ramlagerlägena som på ett fueler block redan från fabrik.
Decket e mkt mkt tjockt,å deckförstärkningen sträcker sig ung 15mm ner i blocket.
Vidare har blocken iaf så långt funkat mkt bra för de effekter vi har åkt med,men...sanningen e att i detta läget vet vi inte.
Har gjort en samlad bedömning,å utgår från det helt enkelt.

Som exempel kan jag säga att när vi deckade det nu 20 år gamla blocket med ung 25´mil i nacken...så krävdes det 3/100mm för att få ytan ren.
Ramlägena...vart ingen mening att röra.Osv osv.

Slitsöppning.
Ja,det finns lite olika skolor där å mkt riktigt kommer det nya insuget att ha smalare öppning som du påpekar.
Så länge du har en total area som inte e mindre än spjället eg så e du väl med i matchen på ngt sätt.
30mmm e dock som du skriver i största laget,å...tja..vi var osäkra på vad som behövdes å vad det totalt PRAKTISKT utfallet skulle va när vi började lattja med det här..
Håller dock me.
Slitsen kan definitivt göras smalare,å som sagt..så länge slitsens total area e ngt större än spjällets..
Vi gör vidare så att vi räknar plenumvolymen på den TOTALA volymen inkl diffusorn.Allt ingår som sitter efter spjället helt enkelt,å det "normala" i sammanhanget e att man lägger det där med "reducera volymen 1/4 för varje cyl som passeras" just i diffursorn.
Lite därav dess utseende.

Men,som sagt..har rent praktiskt funkat mkt mkt bra.Långt över all förväntan.
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Okej, fint med så stadiga block från fabrik.

Jo då är jag helt med i matchen, var bara en känsla jag fick att gå ned lite på slitsen, kör 65mm spjäll så den går att göra rätt smal.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ja,mitt nya TROR jag blir ett 83mm från nya V8 volvon.
Får se,då det beror lite på tillgänglighet.
83mm e iofs mkt..men...blir mukke snigel denna ggn åxå,å tanken e som sagt det med balans.Vi får se,å skulle jag vara helt ute å cykla så e det ju bara att sätta dit ngt annat vad tiden lider.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Så..har vi då varit hos "Jari" i Flen av alla ställen å hämtat det som skall bli chassie.

Bild

Roligt nog visade det sig att bilen var i ett förvånansvärt gott skick!
Rost finns naturligtvis,men i mycket ringa omfattning för att vara en 91a 190...
Å..det e en 2.5-16...med automat.

Mkt riktigt..så e KE-jetet sönderskruvat...som vanligt,å till den grad att vi står i minusgrader å snö i Flen med en bil som inte går igång...
Men..för de som nu känner till K-jet...håll i er nu...efter att ha backat ur Co skruven SJU VARV(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!),så brumma eländet till liv!!!
SJU VARV!!!!!!!!!!!

Jaja..maskin lulla å gick som den aldrig gjort annat!
Å vad vidare e...hur snällt,tight å fint som helst.
Med CO skruven urbackad SJU VARV ville den tom göra 180 på 3an på vägen hem... :lol:

Inuti?

Bild

Tja..va ska jag säga?
Hur fin som helst.Väl på par med andra välskötta cossies jag sett.
Mkt mkt välhållen helt enkelt.

Fel då?
Japp.
SLS systemet läcker.Helt klart,för det luktar tom bränd hydraulolja om avgasystemet baktill,å vägegenskaperna i bakvagnen e...intressanta vid lite fart :-D
OVP relät e naturligtvis kass..men..i det stora hela e bilen rent av otroligt frisk.

Lustig optionlista...för..den saknar läder...saknar taklucka(mao en sk leichtbau-vilket e en stor fördel när buren skall i vad avser huvudutrymme),saknar nackstöd bak osv osv...
Men..så har den automat,AC,elstol osv?
Vad ger ni mig för den då?

Nåja..bilen e så benorginal att man nästan får krupp.
Å..den var ärligt sagt vad Jari sagt att den skulle vara.All heder för det.

Flen/Mölndal den "långa" vägen var en nätt roundtrip på nästan 100 mil...så det känns ju i kroppen.

Mer då?
Tja..som sagt..spikat vidare lite på plenumet.

Bild

Tror jag gör så att jag de närmaste dgr byter KEjet enhet,OVP mm så bilen e körbar in å ut ur verkstan iaf.
Vi får se.Nu e den på hemmaplan,å..då känns det inte så stressat längre.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Ser väldigt bra ut jesper. Men var får du all energi ifrån :shock:

Önskar ja va lika snabb med mina projekt.. :hihi:
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Nja Timmy...en del av det här har ju varit planerat en stund,å en av finesserna med dessa bilar e att det e billigt.
Mycket billigt rent relativt,vilket gör att det inte e så belastande att hålla på.

Men...massor av arbete återstår helt klart.
Ambitioner e som sagt bra,men det skall ju i mål ngn stans åxå,å dit e det långt ännu.

Känns dock skitbra att bilen var det som påstogs å att den var...billig rent ut sagt.
Vidare e motorn i den redan såld..så chassiet har inte kostat många korvören inte.

Hur som helst...då jag behöver se över damens bil under kommande vecka lurar jag faktiskt på att byta KE-jet enhet å se över de bitarna så den går så kan man ju frakta röven i den här ngr dgr medans man jobbar med hennes,å..det ger ju åxå att man kan lista ut felkällor å beteenden som man har svårt för med en oprovad bil.
Även om den faktiskt e i mycket fint skick så e det DOCK en snart 20 år gammal "prestanda" bil hur fan vi än vänder å vrider på det.
E fö åxå första ggn jag kör en sån här med automat,å ute på landsvägen gör det kanske varken till eller från,men SNACKA om att fullkomligt DÖDA karaktären hos bilen i stan när man vet hur den KAN funka med manuellt!!
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Spenderat dan me nyförvärvet,å efter att ha justerat kamaxlarna,bytt soppapump å lattjat KE-jet en stund går den å drar den som en klocka.
Pålitligt kort å gott.

Så..nu blir d å åka i den ngr dgr för att få en känsla för vad de e å vad som behöver åtgärdas innan vi börjar kapa i eländet.
Zorak
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 27, 2006 9:29 pm

Inlägg av Zorak »

Hva' fanden, vidste ikke at du også havde projektet på den her side.. :P

Men som sagt tidligere så er det et fedt projekt, billederne med motoren ser bare for godt ud..

Hilsen
Jesper (Zorak@HMT)
Bild
^^ Tjek min dejlige Ford Escort ^^
Kommer fra Danmark.. ;)
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

:hihi:
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar