Rör-bärarmar vilken stålkvalite???

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Rör-bärarmar vilken stålkvalite???

Inlägg av mh »

Rörbärarmar (ska gå att få godkännt av sfro samt bilprovningen.)
Vilken stål kvalite ska man använda??
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har byggt mitt i en2391 sömlösa kalldragna rör från tibnor. Det är samma kvalite som man brukar bygga stålbilar i, chassin osv.

http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram ... ile=Sweden
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För att SFRO ska gilla det, så ska det som vi sagt förut klara dessa krav:
Sträckgräns minst 220 N/mm2
Brottgräns mins 100 N/mm2 högre än sträckgränsen
Minst 10% förlängning till brott (helst 15-20%).

DIN2391 säger egentligen ingenting alls om materialkvaliteten, bara formen på röret (rakt och runt typ). Var noga med att kolla så att det inte är för spröda och hårda rör ni får, "standard" är ofta för sprött. Det bör vara ett normaliserat stål för att klara kraven ovan.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

om inte jag är ute och cyklar helt så är väll 2391 benämningen på vilken kvallite stålet har och inte vilken form , t.ex aluminium 7075 t6 är ett höghålfasts aluminium m.m

Mattz
Användarvisningsbild
stenmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis jan 16, 2007 12:08 pm
Ort: Linköping

Inlägg av stenmark »

DIN 2391 är en mått norm.

Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t. ex.
ST 35 NBK (SS 1312),
ST 37 (SS 1313)

eller ett bättre material som stål
52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.

Stulet ur SBF DR reglemente..
Användarvisningsbild
z28
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån aug 28, 2006 7:09 am
Kontakt:

Inlägg av z28 »

I rörboken sidan 8-10 hittar du de olika rörmaterialen/styrkor som de kan leverera som kalldragna sömlösa rör.
http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0 ... -boken.pdf
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

therealpinto skrev:För att SFRO ska gilla det, så ska det som vi sagt förut klara dessa krav:
Sträckgräns minst 220 N/mm2
Brottgräns mins 100 N/mm2 högre än sträckgränsen
Minst 10% förlängning till brott (helst 15-20%).

DIN2391 säger egentligen ingenting alls om materialkvaliteten, bara formen på röret (rakt och runt typ). Var noga med att kolla så att det inte är för spröda och hårda rör ni får, "standard" är ofta för sprött. Det bör vara ett normaliserat stål för att klara kraven ovan.

/Gustaf
Det var inte riktit menat som att det var den "kvaliten" jag menade utan bara att de var sådana rör man oftast bygger i!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag ville mest förtydliga, många anger bara en DIN-standard när de vill handla rör, men som sagt, det är mer av en måttnorm, som Stenmark sa.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

therealpinto skrev:Jag ville mest förtydliga, många anger bara en DIN-standard när de vill handla rör, men som sagt, det är mer av en måttnorm, som Stenmark sa.

/Gustaf
Helt rätt....jag var kanske lite otydlig :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

ok bara diameter samt godstjocklek med då. Så är de klart. :D
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ok då provar jag igen :)
Jag kör med 25*2,5 iaf.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För gatbruk brukar vi rekommendera lite mer gods. Dimensionerna beror också på bilens vikt men 22x3 eller 25x3 är inte ovanligt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

stenmark skrev:DIN 2391 är en mått norm.

Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t. ex.
ST 35 NBK (SS 1312),
ST 37 (SS 1313)

eller ett bättre material som stål
52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.

Stulet ur SBF DR reglemente..
Sträckgränsen för ovanstående ligger på 235N/mm2 resp. 350N/mm2

Lite OT kanske;
Själv ska jag bygga min nästa bil med ST52 NBK, verkar dock endast vara tillgängligt i dimensionerna 40x2 och 45x2,5, men det är ju dom man använder mest så det gör ju inget :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
rhonnstad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: fre apr 20, 2007 1:19 pm
Ort: sunne

Inlägg av rhonnstad »

vilka värden har chrome moly. mina stag är 38*2.5 CrMo
De borde vär va ett godkänt material när de är ett krav vid dragracing.

//Rhönnstad
Skriv svar