240 GL -79 Busbil Stromberg+turbo.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

240 GL -79 Busbil Stromberg+turbo.

Inlägg av feffe »

Kostnad so far:

bil: 1500:-
Stödlagerpaket: 200:-
Kylare: 300:-
Motor b21a m-stakar. org.topp. Strombergförgasare, 740 turbogrenrör. 740 ic. fördelare med rak tändkurva. 2100:- (tack larsat)
total: 3200
More to come!

Hej
Det här är min 244 Gl -79 (uttagen 1980 ;))
Köpte den av en kompis för 1500Kr då den bara stod på gården eftersom jag behövde en bil just då. Åkte och besikta den och den gick rakt igenom, det här var våren 2007.

Sen så fick jag låna en Passat diesel av farsan som bruksbil eftersom den här är lite törstig. så den här vart stående.

Men nu så ska den i första hand göras iårdning inför vintern.

Den är väldigt fin under då den rostlagats tidigare, det enda är baljorna bak.


Ja så här ser den ut:


Baklycktorna ska bytas mot de nya, de större, passar la bolt on förutom kablarna?
Sen så vill jag få tag på reflexrampen som en del har mellan lysena.
Bild


Extralamporna ska bort även torkararmarna för lyktorna.
Vill senare ta bort den fula kofångaren, någon som har nått tips på vad man kan göra? 850 Plast front är inget för mig inte på den här bilen iaf.
Skulle kunna tänka mig en Bross front men då har man endå kofångaren att tänka på. så tips tages gärna!
Bild


Insidan får vara som den är, har har lite elfel som ska åtgärdas, därav kablarna.
Bild

Baksätet, ganska fräscht för så lite pengar :)
Bild


Min JÄTTEFINA högtalar adapter ;)
Bild

Eftersom ekonomin inte tillåter så mycket arbete på bilen just nu så kommer det här att ta tid allting som jag vill göra med bilen.

Men tänkte dela med mig om mina garageupplevelser iaf :)
Senast redigerad av feffe den tor mar 20, 2008 1:19 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

i morgon blir det mekonomen.
Köpa lite saker som ska bytas och renoveras.
Kommer nog även att börja ta bort extralamporna och torkar delarna under dagen. försöka se över tändningen och förgasaren för nu ville inte bilen starta som den skulle.

har hittat en annons på lite Strombergförgasare, se ifall de är kvar när man ska till stockholm på mässa på söndag.
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Alla garage-trådar är välkomna, bruksbil eller inte!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

mattias skrev:Alla garage-trådar är välkomna, bruksbil eller inte!
kommer bli brukis över vintern bara :) sen blir det på riktigt :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Ja då har man skruvat lite på bilen.
Fixade en kylare då min sprack.
Ska nu byta olja o filter.
Fick igång lamporna.
Tog bort lite skit i fronten (extra lampor och torkarmotor osv)
Det som ska göras nu är att byta kupé fläkt och stödlagerhållare.
vänste framok går inte tillbaka som den ska, men hittade ett ok i garaget som ska få sin plats på bilen.
Vintedäck så det räcker nu också!:thumbright: :thumbright:

Ja så här vart fronten utan lamporna iaf!
Bild

Är ganska kusligt att åka ut på smörjbryggan! :P haha :shock:
Bild

Sen så väntar farsan på sina stödtämpare till sin bil, övertalade honnom att byta baklamporna också :) Det som fattas på den bilen nu är riktigt fina fälgar och finare säten (lite slitna) sen hoppas jag på att motorn går åt helvete så han slängre i en CSB 350 :D
Bild
Senast redigerad av feffe den ons dec 05, 2007 9:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Har nu nu bytt stödlager oljefilter och olja. Även luftfilter. Ska nu byta ventilkåpspackningen och tändstiften.

det som fortfarande är kvar är vänsterbroms fram och att få lysena att fungera. och kupé fläkten.. suck.

Men medans jag bytte oljefilter så såg jag att motorkudden var slut!
Ska byta båda, funderar på att byta till hårdare när man endå håller på, kommer bli turbosnurra senare i bilen, bra eller anus?
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Själv tycker jag du ska behålla de bakljusen som är på nu. Mycket finare ;)

Grattis till en bra affär :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Killroy_swe skrev:Själv tycker jag du ska behålla de bakljusen som är på nu. Mycket finare ;)

Grattis till en bra affär :thumbright:
Får se har redan na på g. men de kan alltid ligga kvar i garaget.
Nu är det en annan motor på g med turbo saker förhoppningsvis.

Men vet inte hur jag ska göra med "all" rost.
Dörrarna bör bytas och skärmarna fram och huvet. sedan reservjhulsbaljorna... de är värst. annars är det inte så farligt.

Skulle få tag på någon som skulle vilja garagelacka den åt en sen eller någonting! :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Nu så börjar det hända grejer inför framtiden med bilen.

Kommer köpa en b21a motor komplett med topp. kommer ta ett tag innan jag får den men det kommer.

Håller på med en lista så jag vet vart jag ska handla alla delar sen till bilen.
Alla lager o packningar osv.

Receptet blir följande (till en början sen blire väll mer)

MOTOR:
B21A
M stakar
Orginal topp (till en början)
V-kam tror jag blir bra
Orginal Kolvar (nya ringar)
Stromberg. tätad för turbo.
740 Ic
740 turbo grenrör (blir värre senare när man fått allt att lira)
Turbo vet jag inte, får ta det jag får tag på när det nalkas!
Soppapump från någon insprutare.
Bränsleregulator
Säkert glömt någonting nu när man skriver här

Drivlina:
Orginal lådan (4 petat med od)
kommer nog bli tvungen att byta allt vad koppling heter men det märks, kör tills det rasar och byter efter det, om man inte lyckas hitta lite billiga delar till en början.
Bakaxeln kommer få sig en agadiff.

Kommer även införskaffa sänkningssats med dämpare från ge (heter nog så) de var såpass billiga.

sen får man hoppas att det går att få bilen lite på tvären.

Men turbo tips tages gärna. vad skulle kunna vara bra för min setup och även inför framtiden då man kanske köper lite värre kolvar och topp så man får ladda lite mer.

Det här blir ett "bonntrim" till fullo. så lite pengar som det går ska in i det här projektet. Iaf första sommaren.
sen får man se vart edet bär av.
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

En 19T turbo borde passa fint, men jag är ingen expert :wink:

En sån klara väll lite över 300 hk har ja för mej, borde passa dina framtida planer med.

Men om de är pengar som saknas så kanske du kan få tag i nån billig liten turbo från nån gammel volvo turbo, typ 240>940
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Killroy_swe skrev:En 19T turbo borde passa fint, men jag är ingen expert :wink:

En sån klara väll lite över 300 hk har ja för mej, borde passa dina framtida planer med.

Men om de är pengar som saknas så kanske du kan få tag i nån billig liten turbo från nån gammel volvo turbo, typ 240>940
blir nog en skit turbo till en början så man får de mesta att lira, sen uppgradera med delar man får tag på :)
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
78an
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis aug 08, 2006 10:10 pm
Ort: kumla

Inlägg av 78an »

byt till runda framljusen :D
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

78an skrev:byt till runda framljusen :D
det blir nog så! ska bara hitta någon som säljer några fräscha i närheten :D
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
feffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:48 am
Ort: Nyköping (aspa)

Inlägg av feffe »

Så, på söndag får jag förmodligen motorn. köper av en här på forumet.
B21a block med M stakar.
Orginal topp
Insug och Stromberg (ombyggd för turbo)
Fördelare ifrån en b230A motor (linjär tändkurva?)
Grenrör (740 turbo, vet att den suger men måste börja någonstans)
och 740 IC.

så det jag måste skaffa nu är en Tändmodul från en 740, och en soppapump från insprutare (blir de här på skroten)
sen en turbo. blir nog orginal till en början så man får allt att funka bara!


sen en väldands masse lager och packningar (lika bra)
och bränsleregulator.

men en fråga!

kommer köra med orginalkolvarna till en början
vad skulle kunna hända med motorn (ren skada) om man inte bytte vevlager och ramlager? och kolvringar?
"Går du i någon annans fotspår så kommer du aldrig först"
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

beror ju helt på hur långt den har gått?

t.e.x inte bra o trimma en 35 k milare blir lätt lager ras och eventuellt blå rykare.:doh:

så finns pengarna o tiden byt lagerna , ringarna.

så hade jag gjort iallafall.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar