
TIG-svetsning
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
20liters skulle jag rekomendera. Räcker hyffsat länge och är ganska lätta att transportera.blownharley skrev:Är det någon som har koll på hur stor tub man bör ha. Jag tänker inte svetsa några stora grejor, utan mest lite småprylar till hojarna.
Billigast blir ju 50liters, men dom är inte lika nätta att bara kasta in i kofferten. (Beror på vilken bil man har iofs)
Tror tubhyran är samma oavsett tubstorlek.
/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
en fråga i ämnet.
om jag har en ljudämpare till min hojj som är i olegerat plåt, sen kromad då,
tänkte kapa upp den å tar ur insatsen å gör en ny sen packa om den.
kan jag slipa dän kromet typ 1mm åt sidorna å sen gå på lite försiktigt med tigen å RF tillsats å sen polera som faen med autosol så skarven inte syns så mycket??
eller kommer kromet flagna när man går på med svetsen??
om jag har en ljudämpare till min hojj som är i olegerat plåt, sen kromad då,
tänkte kapa upp den å tar ur insatsen å gör en ny sen packa om den.
kan jag slipa dän kromet typ 1mm åt sidorna å sen gå på lite försiktigt med tigen å RF tillsats å sen polera som faen med autosol så skarven inte syns så mycket??
eller kommer kromet flagna när man går på med svetsen??
Är med stor säkerhet att det kommer att flagna och sen bli lite rost runt svetsen sen.knotan skrev:en fråga i ämnet.
om jag har en ljudämpare till min hojj som är i olegerat plåt, sen kromad då,
tänkte kapa upp den å tar ur insatsen å gör en ny sen packa om den.
kan jag slipa dän kromet typ 1mm åt sidorna å sen gå på lite försiktigt med tigen å RF tillsats å sen polera som faen med autosol så skarven inte syns så mycket??
eller kommer kromet flagna när man går på med svetsen??
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Går finfint att tigga på kromknotan skrev:en fråga i ämnet.
om jag har en ljudämpare till min hojj som är i olegerat plåt, sen kromad då,
tänkte kapa upp den å tar ur insatsen å gör en ny sen packa om den.
kan jag slipa dän kromet typ 1mm åt sidorna å sen gå på lite försiktigt med tigen å RF tillsats å sen polera som faen med autosol så skarven inte syns så mycket??
eller kommer kromet flagna när man går på med svetsen??

- black_sirpa
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
- Ort: junosuando
man behöver inte rotgas när man svetsar rostfritt om man har mässing under själva svetsfogen.
amperen brukar jar räkna ungefär 30amp per mm, sen kan man ju göra små justeringar från person till prson, va man gillar bäst.
amperen brukar jar räkna ungefär 30amp per mm, sen kan man ju göra små justeringar från person till prson, va man gillar bäst.
aldrig en PV för lite!
det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
Skillnaden är vad dom är gjorda av, lite olika blandingar för att få olika egenskaper.Steen skrev:Vad är det för skillnad på grön och blå elektrod?
Min tig (Migatronic) var så svårtänd med grön så jag provade med en blå blev mycket bättre att tända och svetsa.
Grön är ren wolfram vad den blå består av utöver wolframen vet jag inte men säger du att det blir lättare att starta med blå så måste jag testa den, har aldrig gjort det tidigare

Nu är det säkert jag som inte kan ställa in svetsen har precis köpt den men har provat det mesta med gröna elektroder men inte tyckt det blivit bra så jag sätte i den blå och det blev en stor skillnad.Ajden skrev:Skillnaden är vad dom är gjorda av, lite olika blandingar för att få olika egenskaper.Steen skrev:Vad är det för skillnad på grön och blå elektrod?
Min tig (Migatronic) var så svårtänd med grön så jag provade med en blå blev mycket bättre att tända och svetsa.
Grön är ren wolfram vad den blå består av utöver wolframen vet jag inte men säger du att det blir lättare att starta med blå så måste jag testa den, har aldrig gjort det tidigare
Så det får bli blått i framtiden

Är nog inte bara du som haft problemet, på grövre gröna elektroder har jag även märkt att det varit lite mer svårtänt, men på de mindre har jag inte haft något direkt problem.Steen skrev:Nu är det säkert jag som inte kan ställa in svetsen har precis köpt den men har provat det mesta med gröna elektroder men inte tyckt det blivit bra så jag sätte i den blå och det blev en stor skillnad.Ajden skrev: Skillnaden är vad dom är gjorda av, lite olika blandingar för att få olika egenskaper.
Grön är ren wolfram vad den blå består av utöver wolframen vet jag inte men säger du att det blir lättare att starta med blå så måste jag testa den, har aldrig gjort det tidigare
Så det får bli blått i framtiden
Kör mestadels 1-1.5-2mm på jobbet och jag brukar räkna 45 amp per mm.. Kör med vattenkyld fronius 16amp funkar klockrent kan ställa strömstyrka på handtaget.. Trådskaparens första fogar såg häpnansväckande bra ut för att vara första gången.. Ang skraptändning så tycker jag det är bra, brukar köra lite med rundmatarverk och då måste man köra skraptändning för att HF'en slår ut jordfelsbrytare i många fall.. Ös på och 'sveeisa' på för fullt så ska de nog arta sig! 

Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..