TIG-svetsning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Jag köpte en precis lika som dig Ajden :) Vi får se om jag hinner få den till jul? / Peter
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

blownharley skrev:Jag köpte en precis lika som dig Ajden :) Vi får se om jag hinner få den till jul? / Peter
Hm det kan vara på gränsen.
Såg nu att det bara är ca en vecka kvar dit :shock:

Kom bara ihåg när du kopplar in den att den ska inte kopplas till nollan utan alla kablar är faser förutom jord kabeln.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Är det någon som har koll på hur stor tub man bör ha. Jag tänker inte svetsa några stora grejor, utan mest lite småprylar till hojarna.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

blownharley skrev:Är det någon som har koll på hur stor tub man bör ha. Jag tänker inte svetsa några stora grejor, utan mest lite småprylar till hojarna.
20liters skulle jag rekomendera. Räcker hyffsat länge och är ganska lätta att transportera.

Billigast blir ju 50liters, men dom är inte lika nätta att bara kasta in i kofferten. (Beror på vilken bil man har iofs)
Tror tubhyran är samma oavsett tubstorlek.

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Det blev en julklapp i alla fall :) Jag slapp dessutom betala något extra i Sverige, så det känns ganska bra. Funderar på en argonflaska från Airliquide, verkar vara vettigare priser än AGA. Vi får se efter jul....
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

en fråga i ämnet.

om jag har en ljudämpare till min hojj som är i olegerat plåt, sen kromad då,

tänkte kapa upp den å tar ur insatsen å gör en ny sen packa om den.

kan jag slipa dän kromet typ 1mm åt sidorna å sen gå på lite försiktigt med tigen å RF tillsats å sen polera som faen med autosol så skarven inte syns så mycket??

eller kommer kromet flagna när man går på med svetsen??
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

knotan skrev:en fråga i ämnet.

kan jag slipa dän kromet typ 1mm åt sidorna å sen gå på lite försiktigt med tigen å RF tillsats å sen polera som faen med autosol så skarven inte syns så mycket??

Är med stor säkerhet att det kommer att flagna och sen bli lite rost runt svetsen sen.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

knotan skrev:en fråga i ämnet.

Går finfint att tigga på krom :) Fast det är ju precis som Ajden säger att det blir lite fult på svetsen & runtom sen. Men du behöver inte slipa bort kromen....
Användarvisningsbild
black_sirpa
För mycket laddtryck

Inlägg av black_sirpa »

man behöver inte rotgas när man svetsar rostfritt om man har mässing under själva svetsfogen.

amperen brukar jar räkna ungefär 30amp per mm, sen kan man ju göra små justeringar från person till prson, va man gillar bäst.
aldrig en PV för lite!

det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
Steen
Lite mer laddtryck

Inlägg av Steen »

Vad är det för skillnad på grön och blå elektrod?
Min tig (Migatronic) var så svårtänd med grön så jag provade med en blå blev mycket bättre att tända och svetsa.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Steen skrev:Vad är det för skillnad på grön och blå elektrod?
Min tig (Migatronic) var så svårtänd med grön så jag provade med en blå blev mycket bättre att tända och svetsa.
Skillnaden är vad dom är gjorda av, lite olika blandingar för att få olika egenskaper.
Grön är ren wolfram vad den blå består av utöver wolframen vet jag inte men säger du att det blir lättare att starta med blå så måste jag testa den, har aldrig gjort det tidigare :thumbright:
Steen
Lite mer laddtryck

Inlägg av Steen »

Ajden skrev:
Steen skrev:Vad är det för skillnad på grön och blå elektrod?
Skillnaden är vad dom är gjorda av, lite olika blandingar för att få olika egenskaper.
Grön är ren wolfram vad den blå består av utöver wolframen vet jag inte men säger du att det blir lättare att starta med blå så måste jag testa den, har aldrig gjort det tidigare :thumbright:
Nu är det säkert jag som inte kan ställa in svetsen har precis köpt den men har provat det mesta med gröna elektroder men inte tyckt det blivit bra så jag sätte i den blå och det blev en stor skillnad.
Så det får bli blått i framtiden :)
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Steen skrev:
Ajden skrev: Skillnaden är vad dom är gjorda av, lite olika blandingar för att få olika egenskaper.
Nu är det säkert jag som inte kan ställa in svetsen har precis köpt den men har provat det mesta med gröna elektroder men inte tyckt det blivit bra så jag sätte i den blå och det blev en stor skillnad.
Så det får bli blått i framtiden :)
Är nog inte bara du som haft problemet, på grövre gröna elektroder har jag även märkt att det varit lite mer svårtänt, men på de mindre har jag inte haft något direkt problem.
Coaster
För mycket laddtryck

Inlägg av Coaster »

Kör mestadels 1-1.5-2mm på jobbet och jag brukar räkna 45 amp per mm.. Kör med vattenkyld fronius 16amp funkar klockrent kan ställa strömstyrka på handtaget.. Trådskaparens första fogar såg häpnansväckande bra ut för att vara första gången.. Ang skraptändning så tycker jag det är bra, brukar köra lite med rundmatarverk och då måste man köra skraptändning för att HF'en slår ut jordfelsbrytare i många fall.. Ös på och 'sveeisa' på för fullt så ska de nog arta sig! :)
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Skriv svar