Rek. Minimi godstjocklek i kolvtoppen?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Turbo-Datte
Lite mer laddtryck

Rek. Minimi godstjocklek i kolvtoppen?

Inlägg av Turbo-Datte »

Som rubriken säger, hur tjock bör en kolvtopp helst vara i en vanlig gjuten kolv (mahle) tillsammans med turbo?
Vägde upp Volvo B21ET kolvarna igår och fick fram ca 735gram :shock:
hade tänkt fixa lite lättning underifrån med cnc fräsning, därför så undrar jag. Ska kanske bygga oljekylning av kolvarna.

H-Profil stakarna jag har är redan ca 200g lättare än org (693 vs ca 900g)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Frågan är vad du har för maskin om du funderar på att lätta kolvarna? Ska du varva 13.000rpm kommer dom nog ändå flyga i bitar
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

min 6mm i kolvtoppen.......som topic spørres om
ellers så sier Smokie yunic ca 3,3 mm i sylindrer: dvs b23 å 230 kan egentli inte borres.... :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Löwen
För mycket laddtryck

Inlägg av Löwen »

har du kulpennat stakarna igen då efter lättning?
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Löwen han har ju inte lättat några stakar? Hans H-profil är 200gram lättare direkt från fabrik.
Löwen
För mycket laddtryck

Inlägg av Löwen »

peppe skrev:Löwen han har ju inte lättat några stakar? Hans H-profil är 200gram lättare direkt från fabrik.
jaha :hihi: var handlar man sånna??
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

H-Profil stakarna jag har är redan ca 200g lättare än org (693 vs ca 900g)

Iom jag misstänkte att du hade läst hans inlägg så skrev jag helt enkelt inte att han gämförde mot dom som satt där orginal. Är vi på banan igen?
Löwen
För mycket laddtryck

Inlägg av Löwen »

peppe skrev:H-Profil stakarna jag har är redan ca 200g lättare än org (693 vs ca 900g)

Iom jag misstänkte att du hade läst hans inlägg så skrev jag helt enkelt inte att han gämförde mot dom som satt där orginal. Är vi på banan igen?
jaha!! nu klarnar det! :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket man kan lätta beror på hur mycke stryk de ska tåla.

på en sugmotor som inte spikar så kan man nog ta en del men på en turbomotor som ska få ligga på gränsen så ska man nog inte lätta alls.
Turbo-Datte
Lite mer laddtryck

Inlägg av Turbo-Datte »

Jens Gustavsson skrev:hur mycket man kan lätta beror på hur mycke stryk de ska tåla.

på en sugmotor som inte spikar så kan man nog ta en del men på en turbomotor som ska få ligga på gränsen så ska man nog inte lätta alls.
underligt, har ej fått mail om svar i tråden :shock:

har beslutat mej för smidda kolvar nu iaf, de brukar ju ligga på 400-550g oftast. tror nästan jag ska köra med flat kolvtopp, fastän de är turbomotor. blir lättare, och lite mer knackresistent.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycke ska du varva?

jag vavar 8000+på min b20 med 900grams M stakar och halv tunga mahle vw kolvar utan problem med onormala förslitningar nån stans.
Turbo-Datte
Lite mer laddtryck

Inlägg av Turbo-Datte »

Jens Gustavsson skrev:hur mycke ska du varva?

jag vavar 8000+på min b20 med 900grams M stakar och halv tunga mahle vw kolvar utan problem med onormala förslitningar nån stans.
vill gärna ha lättare motordelar, delvis pga finare respons/aggressivare, delvis vill jag också ha fin livslängd sen också, bara jag inte missar något hoppas jag kunna köra med 350-400hk (mer eller mindre använda) några somrar utan att behöva ta upp motorn...
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

att lätta (och riskera att göra komponenterna ostadigare) för att öka slitstyrkan låter inte riktigt rätt imo...

Personligen tvivlar jag på att det är komponenternas egenvikt som är största faktorn vad gäller hållbarhet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Turbo-Datte
Lite mer laddtryck

Inlägg av Turbo-Datte »

The skrev:att lätta (och riskera att göra komponenterna ostadigare) för att öka slitstyrkan låter inte riktigt rätt imo...

Personligen tvivlar jag på att det är komponenternas egenvikt som är största faktorn vad gäller hållbarhet.
jo men nu är det så att jag skippar lättning av kolvarna, ska köra med custom smidda som är starkare OCH lättare. Mindre friktion = mer respons i motorn, drar mindre bränsle vid normal körning (denna faktor spelar ingen roll i detta fall), vevstakslager håller längre, vevaxeln sviktar mindre (=sparar ramlager, särskillt om man balancerat veven å svänghjul) G-krafterna vid höga varvtal ger många intressanta följder som minskar kraftigt för liten viktminskning. Gamla M-Stakarna gick att lätta runt 40-50g utan att de blev svagare, de blev nästan starkare ist (pga mindre G-krafter i förhållande till vikt)

De e vad jag förstått men allt kan ju inte stämma till 100%.
Det är främst respons jag är ute efter...
Skriv svar