Peter Högdahls 2002turbo (Nya bilder)
robban:varför måste man varva 8500+??
orginal m10 toppen är helt ok, men flödet är ett problem om man ska ha mkt effekt..... och med dessa monster till insugskanaler så skulle större ventiler inte skada för att få upp flödet.....
och jag anser inte att en 300graders kam med 110-112 loobseparation och typ 13mm lyft är snällare än min nuvarande, snarare tvärt om....
med mer flöde behövs inte samma duration, se fina välflödande 4ventilslock.....
orginal m10 toppen är helt ok, men flödet är ett problem om man ska ha mkt effekt..... och med dessa monster till insugskanaler så skulle större ventiler inte skada för att få upp flödet.....
och jag anser inte att en 300graders kam med 110-112 loobseparation och typ 13mm lyft är snällare än min nuvarande, snarare tvärt om....
med mer flöde behövs inte samma duration, se fina välflödande 4ventilslock.....
Och det är ?Jens Gustavsson skrev:käns lite bakvänt?
det är ju rätt stora ventiler och canaler på dessa motorer, det är nog en kam med rätt värden som sätter snurr på M10 motorn.
men det är klart större ventiler är offta bra men jag skulle inte sätta dit en snällare kam bara för att få dit ett par mm större ventil, kammen är viktigare på den här motorn!
om du sätter dit en kam med mindre överlapp så kan du ju både ha mycket dur och lyft

hej
tänkte fråga er grabbar som kan... vad kör ni för längd på era vevstakar, höjd på kolvarna?
jag ska bygga en ny m10 motor och har en 2L vev men vet inte vad jag ska ha för längd på stakarna och höjd på kolvarna, sitter en dr schrick 304g kam i (2L topp) vore glad för alla svar jag kan få.. pma gärna för förslag osv (motorn ska turbo matas)
och även vad är det för längd på org stakarna?
sorry för alla OT
lycka till med bygget
tänkte fråga er grabbar som kan... vad kör ni för längd på era vevstakar, höjd på kolvarna?
jag ska bygga en ny m10 motor och har en 2L vev men vet inte vad jag ska ha för längd på stakarna och höjd på kolvarna, sitter en dr schrick 304g kam i (2L topp) vore glad för alla svar jag kan få.. pma gärna för förslag osv (motorn ska turbo matas)
och även vad är det för längd på org stakarna?
sorry för alla OT

lycka till med bygget

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kan svara åt peter att han har std längd på stakarna och mahle vw kolvar med 90.5/39.6mm sen ett block som är däckat 2.8mm (ganska säker på dessa siffror)
sänk kompan med kolvhöjden inte med att karva ur förbräningsrummen, fördelen är bättre hålbarhet i toppen, bättre flöde och mindre bekymmer med kolv/ventil avståndet.
mer än så vill jag inte säga om jag inte får klartecken av peter.
han har lagt ned många timmar i flödesbänken med canaler och förbräningsrums utformning, det är han som får avgöra om alla detaljer effter dessa tester ska läggas ut på forumet.
sänk kompan med kolvhöjden inte med att karva ur förbräningsrummen, fördelen är bättre hålbarhet i toppen, bättre flöde och mindre bekymmer med kolv/ventil avståndet.
mer än så vill jag inte säga om jag inte får klartecken av peter.
han har lagt ned många timmar i flödesbänken med canaler och förbräningsrums utformning, det är han som får avgöra om alla detaljer effter dessa tester ska läggas ut på forumet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 26
- Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
De tester jag har gjort i flödes bänken, så verkar det som att runda av vassa kanter i kannalen är ett säkert kort för att få bättre flöde.Dessa m10 toppar flödar ganska bra redan standard
,men det verkar vara svårt att få mera flöde bara genom att göra större kannaler. På så vis är dessa toppar ganska kassa.
men med lite JB weld på dom rätta ställerna och den rätta toppen går det att få riktigt bra snurr i flödet
men den topp jag ska ha i min bil blir nog relativt snäll utformad. man har redan insug och avgas som passar direkt på och orkar inte bygga nytt igen.



ok tackar för allt det.. men standard längden på stakarna är det 135mm?Jens Gustavsson skrev:kan svara åt peter att han har std längd på stakarna och mahle vw kolvar med 90.5/39.6mm sen ett block som är däckat 2.8mm (ganska säker på dessa siffror)
sänk kompan med kolvhöjden inte med att karva ur förbräningsrummen, fördelen är bättre hålbarhet i toppen, bättre flöde och mindre bekymmer med kolv/ventil avståndet.
mer än så vill jag inte säga om jag inte får klartecken av peter.
han har lagt ned många timmar i flödesbänken med canaler och förbräningsrums utformning, det är han som får avgöra om alla detaljer effter dessa tester ska läggas ut på forumet.
toppen hade redan urgröpta förbränningsrum så de är inte så mycket att göra åt...
men om jag vrider på frågan och säger vilket är bäst mellan att ha std stakar och 39.6mm kolv eller 142.5mm stakar och 34.5mm kolv(höjd)
påverkar det hållbarheten på något sätt? längre eller kortare slag vad är bäst?
Undvik Mahle-kolvarna med 34.5 mm komphöjd, dom är betydligt svagare och fungerar sämre i en turbo-maskin. Våran egen M10-expert Bosse har provat ut det mesta och säger han att det är så, så är det så. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ok men vad ska jag köra med för längd på stakarna och höjd på kolvarna då så det inte slår emot?mattias skrev:Undvik Mahle-kolvarna med 34.5 mm komphöjd, dom är betydligt svagare och fungerar sämre i en turbo-maskin. Våran egen M10-expert Bosse har provat ut det mesta och säger han att det är så, så är det så.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Har du nån egen garagetråd så kan vi ta snacket iden så behöver vi inte lusa ner peters tråd men....egnesund skrev:ok men vad ska jag köra med för längd på stakarna och höjd på kolvarna då så det inte slår emot?mattias skrev:Undvik Mahle-kolvarna med 34.5 mm komphöjd, dom är betydligt svagare och fungerar sämre i en turbo-maskin. Våran egen M10-expert Bosse har provat ut det mesta och säger han att det är så, så är det så.
Standard stakar 135mm och 90.5/39.6mm kolvar. Då vänder kolvarna 3mm under org blockkant. Då får du plana blocket till önskad kompression.
Jag planade 2mm och får 7,7:1 i komp eftersom det är tagit "väldigt mycket" ut mina förbränningsutrymmen
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Har du gjort testerna med orörda orginal ventiler eller har de moddats vid skaftet och gjorts planare med?Peter Högdahl skrev:De tester jag har gjort i flödes bänken, så verkar det som att runda av vassa kanter i kannalen är ett säkert kort för att få bättre flöde.Dessa m10 toppar flödar ganska bra redan standard,men det verkar vara svårt att få mera flöde bara genom att göra större kannaler. På så vis är dessa toppar ganska kassa.
men med lite JB weld på dom rätta ställerna och den rätta toppen går det att få riktigt bra snurr i flödet
men den topp jag ska ha i min bil blir nog relativt snäll utformad. man har redan insug och avgas som passar direkt på och orkar inte bygga nytt igen.
Blir de hemi förbränningsrum eller orginal 1.8? Såg att sk mytoman toppen är de en e21?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det kommer ett par tester till bara vi får dit de nya säterna och nya ventilerna.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
modifierade standard.Pitebo skrev:intressant, vad blir det för ventiler?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/