klämspalt och squish?

Diskussioner för erfaret folk
Lill Grottis
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lill Grottis »

Jag jobbar i källarn :D Men intresset för toppar började när ja va 16 år, så direkt efter gymnasiet så hade jag praktik hos en som heter Bengt Erik Ström. En riktig tvåtaktsguru som trimmade saabar på saabs tävlingsverkstad. Efter det va jag hos Trollspeed å filade en del toppar, var även där ett tag i vintras.

Vad gäller STCC så är det bara topplocken jag har hand om, men nytt för i år var ett nytt grenrör och topplock. Effekten blev +23 hk vid 6000 rpm, +15 hk vid 7500 rpm och några hk på 8500 rpm jämfört med fjolårets motorer. Så nu är det bara å ta nya tag för nästa säsong för alla kommer att försöka komma förs över mållinjen.
nkro
För mycket laddtryck

Lill grottis

Inlägg av nkro »

Svårt att svara på kanske.
Böt man även bränsle när man fick denna effekt ökning.
Krävs det annan form på kolvar, topp med etanol ?

Hur gammal är denna ström? Han trimmar fortfarande saabar, han fixade kopparingar till mina gamla saab motorer.

Niklas
igmab
För mycket laddtryck

Inlägg av igmab »

Lill Grottis skrev:Vad gäller STCC så är det bara topplocken jag har hand om, men nytt för i år var ett nytt grenrör och topplock. Effekten blev +23 hk vid 6000 rpm, +15 hk vid 7500 rpm och några hk på 8500 rpm jämfört med fjolårets motorer. Så nu är det bara å ta nya tag för nästa säsong för alla kommer att försöka komma förs över mållinjen.
Får man fråga vad för team/märke det gäller i STCC?

/Martin
Lill Grottis
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lill Grottis »

Det var tänkt att man skulle köra på etanol men det blev inte av, kanske till nästa säsong. Jag antar att dom körde på samma bränsle eftersom dom körde början på säsongen med gamla motorn.

Ström är väl närmare 70 nu tror jag och han håller fortfarande på med saabar och han kör med kopparringar, så några sådana spår har man kört en del i sin dag men det funkar väldigt bra.

Vilket team det gäller får jag nog hålla tyst om för det verkar vara sånt hysh hysh angående vad mycket effekt dom har. Dom talar inte om allt för mig heller. Så det är bäst att hålla tyst så har jag ryggen fri. Men jag får väl prata med mekaniker chefen å höra vad han säger först, å e de ok så skriver jag vilket team det gäller.
Lacke
För mycket laddtryck

Inlägg av Lacke »

Lill Grottis skrev:Det var tänkt att man skulle köra på etanol men det blev inte av, kanske till nästa säsong. Jag antar att dom körde på samma bränsle eftersom dom körde början på säsongen med gamla motorn.

Ström är väl närmare 70 nu tror jag och han håller fortfarande på med saabar och han kör med kopparringar, så några sådana spår har man kört en del i sin dag men det funkar väldigt bra.

Vilket team det gäller får jag nog hålla tyst om för det verkar vara sånt hysh hysh angående vad mycket effekt dom har. Dom talar inte om allt för mig heller. Så det är bäst att hålla tyst så har jag ryggen fri. Men jag får väl prata med mekaniker chefen å höra vad han säger först, å e de ok så skriver jag vilket team det gäller.
Hej Lillgrottis det låter spännande det måste vara svårt att para
ihop delarn med bara 11-1 i förh, och ett spjäll, kamaxel med 11mm
i lyft det kan man leva med,Men det måste vara lite duration för
att få varv utan att för delen ha så mycke duration efter nedre
DP, utan att inte tappa så mycke PSI tryck, Detta är ingen LEK!
Jag säjer då det Lycka till

Häls,Lacke
Lill Grottis
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lill Grottis »

Hej Lacke!
Tycker motorerna i stcc presterar bra med tanke på spjället. Jag tror inte det går att plocka så mycket mer topp effekt så man får nog se till att få ett bättre register mellan 5500 - 8500 rpm. Motorerna brukar inte vara mappade
på låga varv så dom går som en påse nötter innan dom får fart på grejorna.
Lacke
För mycket laddtryck

Inlägg av Lacke »

Lill Grottis skrev:Hej Lacke!
Tycker motorerna i stcc presterar bra med tanke på spjället. Jag tror inte det går att plocka så mycket mer topp effekt så man får nog se till att få ett bättre register mellan 5500 - 8500 rpm. Motorerna brukar inte vara mappade
på låga varv så dom går som en påse nötter innan dom får fart på grejorna.
Hej Lillgrottis! Då det vart intressant försvann du ,Hoppas inte Bossen vart sur? Om du fick tystnadstplikt förstå vi,

Häls Lacke
Lill Grottis
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lill Grottis »

Hej Lacke!
Jag har inte pratat med bossen än men han har fått mail för vi skulle behöva
ha ett möte angående topparna. Man sitter ju i en ganska dum sitts när man bara gör topparna så vi behöver prata om förbättring av tex insugsrör. Topparna är orörda i mynningen på insug och i homologeringen så har man -2% till +4% på mynningen så jag tänkte gå på max måttet där eftersom kanalen har en kort skiljevägg så blir kanalen ganska stor innan innerradien.
Runnersarna är gjorda i kolfiber och väldigt tunna så det måste göras nya om jag ska gå på maxmåtten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag klipper in från en annan tråd.
man skulle behövt läsa denna fina tråd igen i lungn och ro men kort svarat...
norrback skrev:Varför vill man ha långsam förbränning?

/Andre'
om förbränings hastigheten blir för snabb så blir den instabil och sen blir topptrycket (maximala pik tryket) för högt så det självantänder hela förbränings rummet på en gång. en turbomotor speciellt där man har väldigt mycket luft/bränsle så gäller det att få detatt brinna av i lagom takt annars så blir det problem med hållbarheten och effekten då man måste backa av alldeles för mycket på förtändningen.

snabb förbräning vill man ha på låga varv och på bruksbilar för att få bra bränsle förbrukning.

det finns rekomenderade max flam hastigheter och de bruka man komma upp till rätt fort i en race motor redan med måttligt sqirs aria då man varvar mycket.

parametrarna man jobbar med är varvtal, kolvens hastighet i ödp, kläm spalt, sqirs aria, topptryck.

man är mer insatt i detta i tvåtakts värden, men det har hänt mycket i 4t värden också bara sista året även på högsta nivå. hörde att tillockmed prostockarna har tänkt om och nu kör långsammare i sina förbränings rum.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Hur ställer du förbränningshastigheten?

Lite fakta:

Laminär flam hastighet för bensin är vid lambda 0.85 ca 30cm/s. För etanol vid samma lambdavärde över 40cm/s. Fet blandning brinner snabbare än mager.

Ju högre motorvarvtal destu kortare tid finns att bränna upp sin bränsleblandning. Opimalt vill man ha max cylindertryck just efter ÖD. Och man vill hinna bränna upp så mycket av blandningen som möjligt före man öppnar avgasventilen.( Kolla in Clint Grays sylindertrycks mätutrustning, går att mäta.)

Därför förstår jag inte varför du vill ha långsan förbränningshastighet i din motor.

/Andre'
power
*L.R*
För mycket laddtryck

Inlägg av *L.R* »

norrback skrev:Hur ställer du förbränningshastigheten?

Lite fakta:

Laminär flam hastighet för bensin är vid lambda 0.85 ca 30cm/s. För etanol vid samma lambdavärde över 40cm/s. Fet blandning brinner snabbare än mager.

Ju högre motorvarvtal destu kortare tid finns att bränna upp sin bränsleblandning. Opimalt vill man ha max cylindertryck just efter ÖD. Och man vill hinna bränna upp så mycket av blandningen som möjligt före man öppnar avgasventilen.( Kolla in Clint Grays sylindertrycks mätutrustning, går att mäta.)

Därför förstår jag inte varför du vill ha långsan förbränningshastighet i din motor.

/Andre'
Nu pratar du om en diesel.

det brinner inte med laminär flamma i en bensinmotor och fröbränningshastigheten ökar i takt med att virvelhastighetheten ökar, alltså i takt med att varvtalet ökar.

kortare tid att förbränna, men i gengäld snabbare förbränningshastighet.

i en diesel är man begränasd av förbränningshastigheten, och med det följer att de inte varvar så mkt.

man vill ha max cylindertryck 12-18grader efter öd.
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Har denna ingen squish eller är det bara en stor squish alltihopa?

Bild
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:Hur ställer du förbränningshastigheten?

Lite fakta:

/Andre'
som tur är så brinner det fortare i ett förbräningsrum i en motor på höga rpm.

tyvär är inget så enkelt i en motor så man kan säga att högsta förbränings hastighet alltid är rätt hastighet.

här fins lite speed talk läsning http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

torpis skrev:Har denna ingen squish eller är det bara en stor squish alltihopa?

http://static.howstuffworks.com/gif/hemi-flathead.gif

Den där bilden är ju väldigt väldigt förenklad.
Flatheadsen brukar ha squish dom oxå!

Ofast vänder kolven precis i nivå med blockplanet och hela förbränningsrummet är i topplocket.
Gustav Sundberg
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

*L.R* skrev: Nu pratar du om en diesel.

det brinner inte med laminär flamma i en bensinmotor och fröbränningshastigheten ökar i takt med att virvelhastighetheten ökar, alltså i takt med att varvtalet ökar.

kortare tid att förbränna, men i gengäld snabbare förbränningshastighet.

i en diesel är man begränasd av förbränningshastigheten, och med det följer att de inte varvar så mkt.

man vill ha max cylindertryck 12-18grader efter öd.
Nej det gör jag inte. Har jag sagt att det brinner med laminär flamma? Nej, för det vet jag inte om det gör eller inte.

Det jag sa var att en viss blandning av luft och bensin, luft och etanol har en viss laminär flamhastighet.

Sen beroende på kolvens hastighet (inte varvtalet) får man som du skrev ännu högre (turbulent flamma) hastighet. Eller med hjälp av squish osv.

Du kan bra varva en diesel 8000rpm, Prostock tractor pullers varvar här i landen mot 8000rpm, säkert i rästen av världen också, 25m/s medel kolvhastighet.

12 - 18 grader stämmer inte heller. Vissa motorer vill ha redan 5 grader efter ÖD. Gå in på http://www.tfxengine.com och läs bla. här: http://www.tfxengine.com/NaturallyAspir ... eData.html

/Andre'
Senast redigerad av norrback den fre dec 11, 2009 5:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
Skriv svar