Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Stämmer bra det
Du har en stor öppning antingen under spjället eller rak in (om man tittar in i spjället) :wink:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

nu är besiktningen nära :)
har fixat med orginalavgassystemet, katt, fixat igång vindrutespolningen och jävlat me posittionsljus i usablinkersen.
imorrn kommer dommen från SBP.

känns mkt slöare med orginalsystemet med katt än med mitt 3" utan katt.
trodde inte de skulle märkas så tydligt.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ljudet gör mycket.. :P lycka till :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Nå? :P
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

jahapp då var de där gjort :)
fick mig en liten arbetsorder:
1. Vindruta skadad, spricka
2. Avgasrening, vevhusventilation inte sluten
3. Bränsletank, Läckage
4. Spindelled vänster glapp
5. Elledning släpkontakt dålig
6. HC - tomgång hög
7. Lambda-värde förhöjd tomgång - felaktig.

CO: 0,2 (0,5)
Co 2500: 0,1 (0.3)
HC 235 (100)
Lambda 1.50 (0.96-1,04)

Att vindrutan var ett gränsfall var ja medveten om, så de var ingen chock.

vevhusventilationen gömde jag slangen just för att jag inte hade nån stans att dra in den i insugsröret, men de är fort fixat.

Spindelleden kan man väl räkna med eftersom bilen är ett par år...

soppatanken läcker vid påfyllningsröret, alltså uppe vid tanklocket, hade just tankat innan jag körde dit så de var de som runnit ner till tanken.

elledningen till släpvagnskontakten var rätt skavd och dålig, får kapa å dra om den lite.

och avgasvärderna får jag fixa med en ny orginaltopp helt enkelt.
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Surt att den inte gick igenom, men så farligt blev det ju inte iaf :)
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

jag reggade min gula utan drag istället då dom började gnälla. kostade 300 tror jag, åsså slipper du en massa sköna kilon!! :)
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hc kan vara att du har äcklig olja i.
Det tyder på dålig förbränning iaf.
Kanske högre tändning som föslag?

Co fixar du med att mappa om den.
Låt den gå som en påse nötter just för bes.

Eller så tankar du etanol och glider genom som inget hade hänt.

Observera att du måste blanda kanske 50-50 bensin etanol.
Dom vill se någon co på äldre bilar annars gnäller dom för de..

Annars var det ju inte farligt:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Fast med tanke på vilken kam de sitter på den och att de är en rätt portad topp så är de nog så bra man kan få värdena faktiskt..

Med en besiktningstopp kommer den att glida igenom! :)

När vi började mappa den så gick den inte ens under 2.2k.. :)
O ännu roligare var det med 1600cc spridarna, då var de klurigt!

/Jonas
Tommy Luhr skrev:hc kan vara att du har äcklig olja i.
Det tyder på dålig förbränning iaf.
Kanske högre tändning som föslag?

Co fixar du med att mappa om den.
Låt den gå som en påse nötter just för bes.

Eller så tankar du etanol och glider genom som inget hade hänt.

Observera att du måste blanda kanske 50-50 bensin etanol.
Dom vill se någon co på äldre bilar annars gnäller dom för de..

Annars var det ju inte farligt:)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

ska prova öka på tändningen lite och fara och prova avgasvärderna utanför.
funkar inte det så blire dit med en besiktningsstopp.
angående lambdavärdet som låg på 1.5 så beror de nog på att jag slog i 10L e85 på 40L bensin. för innan dess låg lambdan perfekt.
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 28, 2007 4:45 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Sonny »

Markus skrev:
4st feltemaspolar under insuget, kanske inte SBP ser...
Bild

Hur bra funkar dessa tändspolar? Är det nåt du kan rekommendera?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

tycker dom funkar klockrent! kan rekommendera dom varmt!
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Om du har möjlighet, kontrollera att gnistan är lika stark på dem.. har varit med om flera gånger nu att styrkan i dem har varit olika trots samma kabel o tändstift.. annars funkar de bra..

Inte riktigt lika kraftig som en edis-spole tyvärr, men snabbare..

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

underligt att du fick högre co med etanol i kärran.

Låter ju skummt att den krånglar med dig bara för att du har portad topp och annan kam.

Tror inte du har problemet där..
Ev att du kanske kunde slippa krångla med sekventionell insprutning men, det är ju inte lätt..

Om du magrar den och ser till att du får så bra förbränning som möjligt på dom varvtalen så skall du se att det inte spelar så stor roll vilken topp och kam du har (om du inte har ett jädrans korsdrag i motorn).

Vi har kört genom trimmade motorer på bilprovningen och det har inte varit problem.
Dock så går dom inte kanske helt hundra med bilprovningens avgasvärden, men det har alltid funkat.

Tänker att du skall he en förtändning på 25-30 grader vid 2500 rpm för att det skall rensa riktigt.

Det som du borde oroa dig för är ju hc värdena, det är trixigare att fiffla bort.

Men det är ett tecken på ofullständig förbränning och oren förbränning.

En frisk std motor ligger ju under 100, men det har alltid varit en mindre hjärtinfark på trimmade motorer.

Iaf dom garagetrimmade as som jag bes med:)

Sen om du får den att gå på 16:1 i blandförhållande och hög tändning (bara besnin) skall du se att den kommer att gå som en påse nötter och att du antagligen kommer genom bes:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vänta nu.. det står lambda 1,50 på pappret med värden runt 1 som gräns..

Den gick redan för magert i bes alltså.

Jag fattade det som om det var vid 2500 problemet kom.

ahhh, fel av mig..

Tanka inte e85 så blir du ju av med problemet, mappa den efter lambda 1 och klart och betalt.. :)



Alternativt är att du drar avgaserna till nått annat ställe i bilen (stor balong i skuffen) sen köper du kalibreringsgas och kör i avgas systemet i bilprovningen hehe.

Obs:Ironi

Gott nytt år
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar