Mitsubishi 16T

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

nej turbo 112 och sug 108 enligt enems sida, är iaf turbo kammen.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det kan nog stämma bättre.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Mattias J skrev:höll hur länge som helst...
Men hur högt ladd osv hade ni????
hade ni gjort ngt på turbon själva lr uppdaterat den på firma lr ngt??
LR va det ett org 16t??
mvh joakim
Senast redigerad av wyzer den fre jan 18, 2008 11:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Mitsu-aggen är överlägsna K24'an när det gäller kvalitet.
Redkommenderar 19T med 7'ans avgashus. Borde klara 600+ i en dubbelinstallation utan större problem.

/Martin
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

wyzer skrev:
Mattias J skrev:höll hur länge som helst...
Men hur högt ladd osv hade ni????
hade ni gjort ngt på turbon själva lr uppdaterat den på firma lr ngt??
LR va det ett org 16t??
mvh joakim
mitsu aggen håller rätt bra...mitt 15g har utsatts för 1.5 bar väldigt länge nu...glappar väl kanske men rycker inte och laddar bra.... Kört ex antal superstage runder med agget + runt 1000 mil på gatan och detta agget var verkligen inte nytt när jag satte i att....
Doxs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 11, 2007 1:26 pm

Inlägg av Doxs »

wyzer skrev:16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor :doh: ???
lr har jag fel????
Vad jag har läst så räknar man väl med att ett 16T med 7:ans avgashus klarar 300-330hk beroende på motor. Dessa siffror är nog i de fall man har bra flöde i maskin då de ofta nämns i hojsammanhang.

MVH
/Leo
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

men vad klarar då ett 19t att leverera :shock:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

wyzer skrev:men vad klarar då ett 19t att leverera :shock:
uppemot 400 Hk på en riktigt effektiv motor.
men på tex en volvo bilmotor så känns runt 350 som övre tak mer realistiskt
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

men mats ivarsson har ju i sin 2liter 16v rödblock plockat över 500hk iaf.. så de räcker dom ju till..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

air_denka skrev:men mats ivarsson har ju i sin 2liter 16v rödblock plockat över 500hk iaf.. så de räcker dom ju till..
Jo, men då körde han inte med ett aggregat. Är dom små, så tar man två. I det här fallet 16T. 538 hk på hjulen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

mattias skrev:
air_denka skrev:men mats ivarsson har ju i sin 2liter 16v rödblock plockat över 500hk iaf.. så de räcker dom ju till..
Jo, men då körde han inte med ett aggregat. Är dom små, så tar man två. I det här fallet 16T. 538 hk på hjulen.
men då var det väl maxbänkat (var det org 16t lr moddade??) och när man har maxbänkat så kan man väl inte använda bilen på gatan för den e typ okörbar lr har jag fel??
vilket ladd hade han??
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Detaljerna står på TPC-forumet, men jag tycks minnas att det var ganska slut då.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

vad var det för motor?? b230?? lr en japs?+
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är en B204 16V maskin (2-liter).
Hallå

Aggregaten verkar inte gilla för höga laddtryck. Laddtryck/mottryck kPa 140/190, 155/220 och 180/260.

Temp före/efter ic 143/35, 159/36 och 175/37.5.

Effektsiffrorna blir 508hk/8000rpm (över 500hk 7500-8300rpm), 533hk/7850rpm (över 525hk 7500hk-8250rpm) och 555hk/7700rpm (över 547hk 7500-8100rpm).

Moment 400Nm strax över 5000rpm. Max moment resp repa Nm 470/490/520.

Mvh Mats
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

lyfter denna tråd igen.
Har bromsat bilen med 0,9 bars laddtryck till 440hk i motorn men hade problem med läckande slangklämmor (inte den förste på detta forum men ändå dum nog att gå på det :doh: ). Då dalade laddtrycket lite på högre varv där kammen ger som mest så detta är nog i underkant.

Så snart ska vi se vad den orkar ge, hoppas de orkar med 600hk iaf.
Skriv svar