volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Ny trådrulle inhandlad så nu fick man lite till gjort.
Hjulhuset nästan färdig svetsad, lite att fylla igen bara men vart less på att ligga under å svetsa så jag började med bakskärmen också.
2 dåliga bilder men det visar väl att man gjort något.. :P
Bild
Bild
(hur jag än gjorde när jag tog kort på bakskärmen reflekterade det sig, även om jag tog bort blixten och körde bara med arbetslampan... menmen syns väl att den sitter där på eget bevåg :P blir förhoppningsvis bättre bild när allt är svetsat där)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

p.g.a lite olika anledning så kom jag hem rätt sent idag så bara blivit en timme i garaget men hann fylla i hålet där det saknades efter det jag svetsade igår då plåten ej hade 100% passform, började att svetsa en plåtbit innifrån och sedan sätta några punkter på utsidan med.
Bild
Bild
Sen gjorde jag plåten för bakkant på bakskärmen, måste bara finlira "kurvan" sen när när jag punktat fast den då det var lite svårt å göra när den var lös men fick till det hyffsat, kommer få fylla i med en plåtremsa ovanför sen också.
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Har svetsat igen stora hålet i bakskärmen nu, nu är det bara lilla hålet som är inringat ( visste om det men glömde bort de när jag var nere, såg de på kort nu annars hade ja tagit det på en gång när jag liks höll på :P ) och några små hål som ska fyllas i i hjulhuset och sedan ska bilen pallas upp på andra sidan för att kolla att det inte är samma sorts fusklagningar där.
Bild
//Marcus Saari
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lantzen »

Rost suger!
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Lantzen skrev:Rost suger!
Indeed...

update:
Har svetsat igen hålet baktill, slipat ner alla fogar och även fyllt i lite baktill där vid "kanten" som sticker ut då det var ett litet hål, detta la jag igen med en liten plåtbit från insidan bara.
Bild
Sedan svetsade jag igen hålen som blev sen jag svetsade baljan under från (dessa var lättare att från insidan)
Bild
tyvärr dålig bild men för mörkt om ja kör utan blixt där inne.
Insidan ska plastas och i hjulhuset / undersidan av baljan ska få rostskyddsprimer och underredsmassa sen ska utsidan av bakskärmen spacklas så att allt blir helt tätt så det inte blir mer av denna skit sen ;)

Har även plockat ner kardan, ska montera motorstativet, ta lös växelspaken, växellådsbalken, släppa ner bilen på hjulen och lossa motorfästena imorgon så ska far va me å hjälpa till å lyfta ur motorn i morgon! så kan man ta lös toppen på turbomotorn och sedan ta lös 405toppen från b23e motorn som står uppe i uthuset och sedan ta till skolan (måste fråga när jag kan ta upp dem, har redan frågat om ja får) och sätta avgasventilerna från turbotoppen i 405:an, slipa in alla ventiler, täthetskontroll och schimsa om k-kammen, nya topplocksbultar och sotningssatts måste ju inhandlas nu också då.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Började med att plocka lös växelspaken (vem sätter en gummidamask över en skinndamask?) och växellådsbalken.
Bild
Och sedan var motor och låda bortplockat
Bild
Bild
tvättade av det med avfettning och en mjukstålborste lite snabbt och spolade sedan av det me vattenslangen och rullade sedan in allt i garaget och plockade lös lådan från motorn
Bild
Sedan plockade jag lös lite delar (hö-fläkten ska ej sättas tillbaka, blir elfläkt fläkt istället, generator + justering/fäste till den, startmotorn, remskivor, ventilkåpa etc ska lackas senare)
Bild
Bild
Bild
turbon lätt rengjord
Bild
ett skitigt motorrum:
Bild

Motorfästet på förarsidan var AV och på passagerarsidan var det löst och växellådskudden var helt väck, inte konstigt att knutkorsen glappar...
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Tagit bort toppen och plockat ur ventilerna då jag fick låna hem en ventilbåge från skolan.
tom 398topp och 1 st t-kam
Bild
Ventilerna etc.
Bild
Cylindrar/kolvar.
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Var upp till uthuset och hämtade 405 toppen med behörande k-kam i uthuset idag, 3-4 minusgrader i ett oisolerat uthus, trångt + rostade/runda bultar/muttrar så tog det en ca 1,5 timme, en pinnbult gick av så det ska jag fixxa på skolan också... jag hade ganska ont i fingrarna när man kom in sen igen :P
Menmen, så här den ut... puls-airen ska bort och pluggas!
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Har städat garaget idag då det kommer hem en 245 imorgon som ska plockas ner och sedan ska karossen iväg på skroten...
Far ska ta den svarta inredningen och styrservo framvagnen till sin 240 -76a och jag ska ta bakaxel med alla upphängningar ( den har gått betydligt mindre och tror inte en 245a är lika våldskörd som en 240 turbo :P ) och stötfångare samt lister då stötfångarna är dåliga på tic:en och listerna saknas :P kommer väl plockas en del grejjer som kan säljas också men.

Tog även bort puls-air:en och gick över toppen snabbt med en mjukstålborste så gott det gick för att få bort det värsta skiten, ska in i hetvattentvätt uppe på skolan... får ta upp toppen när jag är klar med bilen jag håller på med, förhoppningsvis blir det imorgon men annars är det väl bara att ta upp den efter helgen :P Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Då garaget varit ockuperat av bror ( han ska väl få andvända de ibland å :P ) så har vi inte fått in sidoprojektet förrän idag....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Motorn, b230f, saknade gnista så dem gav fan i den, plocka lysen (vita blinkers runt om tydligen), växellåda och instrumenteringen (klippt alla kablar...).
Så det blir till att kliva upp tidigt imorgon och börja demontera!
ett litet mål är att det ska ta 3 dagar att plocka ner den, får se hur det går ;)
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Jag måste ha missförstått det här med rostlagning, den här varianten måste ju vara mycket enklare! ;)
Bild
Nu till det som bleve gjort idag (långt ifrån så mycket jag skulle ha velat):
Huv, plastinnerskärmar,stötfångare, "frontplåtarna" och skärmarna borta:
Bild
Alla dörrar borttagna och tagit lös backspeglarna samt dörrsidorna (dörrarna är inget att ha, duktigt rostiga):
Bild
Bild
framstolarna och lite annat blivit löstaget:
Bild
och bakluckan lös:
Bild

Ska köra bort grejjer till förrådet och slänga vissa grejjer imorgon som jag förstod det på far så vi blir kvitt grejjer då det snabbt blir trångt i garaget :P
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Känns som att jag precis gjort detta? menmen...
Bild
motorn:
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Har varit sjuk i några dagar så inte blivit så mycket gjort men nuså har jag varit nere nå timme och rivit ner framvagnen, även plockat ur det mesta ur motorrummet också...
Framvagn i en storhög:
Bild

Jag och far ska göra ett gemensamt ryck imorgon och slita ner avgassystemet, ner med bakvagn och ur med det vi ska ha ur inredningen och sedan ska den ställas ut och vänta på att nån kille ska komma och hämta den och köra te skroten, förhoppningsvis hinner vi med allt imorgon och kanske kan bära ut den ur garaget på måndag.. får se hure blir.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Ett stycke bakvagn på backen:
Bild
Avgassystemet nerplockat:
Bild
Bakre mattan borttagen + bälten och lite små div:
Bild

Så det som är kvar att göra är :