nikkos 244, svårjusterade förgasare...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

nikkos 244, svårjusterade förgasare...

Inlägg av NikkO »

Köpte min första bil för några månader sen, en 244 med läckande topplockspackning

Bild

Av med toppen för att byta packningen
Bild
En skottsäker b230a, lågfriktionsmotor :thumbright:
Bild



Hittade dessa fälgar som bara låg...
Bild

/Niklas
Senast redigerad av NikkO den tis jan 05, 2010 11:36 pm, redigerad totalt 20 gång.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Tog nya tag och var förbi skroten och tänkte köpa en ny topp, men efter att jag tagit av toppen så såg jag platta kolvtoppar. Tänkte att det va en b23 så då köpte jag motor och växellåda också. Skönt att ha en bottendel som är stadigare :)

Rev isär motorn direkt när jag kom hem, det va en b21 men det funkar ju också. Glömde att ta kort i början...

Motorn och toppen högtryckstvättades i 90-gradigt vatten
BildBildBildBild
BildBild

Rengjord inför målningen
Bild
1:a strykningen
BildBildBild
3:e strykningen
BildBild

Smutsigt... men det ska nog kunna bli rent
Bild
Onkelkonkel-insugsventil... :roll: Men den blev också fin tillslut, bara jag som hade lungorna fyllda av all sot.
BildBild

Dåligt vevlager, bara att mäta upp vevaxeln och se om den har klarat sig, ramlagerna ska också bytas.
BildBild

Mäter upp vev och ramlagertappar, kunde inte va mycket bättre
BildBildBild

Oljepump plockades isär och rengjordes
Bild

M-stakarna och kolvarna fick nytt liv igen
BildBild


Den här toppen fick också jämnare kanaler
Bild

Nu va bilderna slut för idag.
Ska till Vemdalen och åka skidor nästa vecka, men projektet fortsätter direkt när jag kommer hem.

Kommentera gärna :)

/Niklas
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Trevligt projekt samt helt rätt utgångsobjekt :thumbright: Nu blir man ju sugen på att börja plocka ner bruksbilen till nått fränt :twisted:
En renovering är aldrig fel och så kan man uppdatera konceptet eftersom...

Kul med mkt bilder 8)
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Inte helt ovanligt att topparna ser ut så där, blir så om man slarvar med glykol..

Det är lätt att se skillnad på B21 och B23 på utsidan även om märkningen är oläslig, B21 har inga frostpluggar på insugssidan, det har B23.

Ta en dag i Björnrike om du ska till Vemdalen, bättre pister där än på Vemdalsskalet tycker jag, inte lika många dock.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Va bra att ni gillar det, hade kunnat ha mer bilder men trodde att alla skulle tycka det blev för mycket.

Jo ska bara renovera den nu och besiktiga den med en ganska orginal motor, sen blir det trim av motorn, tror inte det blir turbo men vad som helst kan hända. 8)

Det med frostpluggarna hade inte jag någon aning om då. :doh:


Vi har stugan 50 meter från vänstra backen i Björnrike :wink: Så där ska det också tuktas skidor. Va upp dit under mellandagarna och då va Björnrike nå groteskt isigt, inge kul, men kan tänka mig att det är bättre än Vemdalen när backarna är fina.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Vad tror ni slitaget på ena vestakslagret kan bero på? Bara slitet just där på lagret, vevtappen är perfekt. Funderade på ovalt lagerhus? Tack för hjälp på förhand.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

----
Senast redigerad av NikkO den tis maj 13, 2008 5:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Ingen?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Underbar respons, tvivlar på att ingen har någon aning. ;)
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Finns nästan ingen volvotopp som inte är sprucken mellan ventilerna, 99 gånger av 100 kvittar det.
Slipa in ventilerna så ser du om sätet sitter rakt i förhållande till styrningen
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Ska slänga ihop b230in ikväll så jag kan prova bakaxeln som ska svetsdiffas i helgen. Men piereburg-förgasaren är trasig, har en solex 175 cd som satt på b21an, passar den rakt av eller kommer motorn gå snålt då den suttit på en mindre motor?

/Niklas
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

....
Senast redigerad av NikkO den ons jun 10, 2009 8:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

....
Senast redigerad av NikkO den ons jun 10, 2009 8:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

....
Senast redigerad av NikkO den ons jun 10, 2009 8:10 pm, redigerad totalt 2 gång.
Oskar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jun 27, 2007 6:39 pm

Inlägg av Oskar »

Jag hittade just tråden!
Ser ju bra ut :)
Skriv svar