diesel mercan - Litet filmklipp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Mycket bra bygge! Har sett lite mercafilmer från finland och blivit impad! Din bil verkar ha potential! Hur mycket varvar du din motor? Låter som en hel del! Men ändå inte så hysteriskt som jag hörde nån finsk som gjorde.. det ylade som en riktigt vass bensin 6:a. Åter igen, Fräckt!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

hehe, ja det kan låta lite annars på fiml. Men jag själv anser då att det kan vara nästan svårt att skilja motorljudet under belastning mellan en diesel sexa eller en bensinarsexa.

Varvstoppet på min motor e satt på 6000rpm. Å då e det ju en diesel.. Å japp, jag drar den till varstoppet lite nu å då :hihi:
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

jahapp, det går sakta här då jag ännu inte har fått in bilen i det rätta garget änn. Men strax så ska den flyttas på och vintersysslorna påbörjas. En liten sak som jag fixat lite med e däcken som skall köras med nästa sommar. Det blir ett par mickey thompson ET street. 10,5x26. Just varför Et street e för att jag ska få köra lagligt blackrace samt nu ev vårtävlingen i piteå.

Fälgen blir någon typ av volvofälg då jag har en volvoaxel i grund ock botten = Volvo bultmönster. Men rent storleksmässigt så passar däckstprleken helt perfekt. Ev så skulle det gå in ett däck som e ca 2 tum bredare, men iom att detta passade så bra så ids jag inte mucka så mycket med det. Tro det kommer att betta rätt okej ändå.

Bild











Bild




Bild




Bild



Vidare i vinter så sklle jag även vilja fixa till bilen lite till det yttre utseendet. Huven skall lackas samma färg som taket, listerna nder lysena samma så å ett par klarglas med den svarta insatsen skulle passa perfa till det tror jag. Mer om uppdateringar om bilen kommer senare.

Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

ser ju skitbra ut de där anton! hör av dig om du behöver hjälp me lyktorna!

de bästa är ju att dom där borde passa fint på min bil också ;)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Ser bra ut det där!
Kan nog bli bra med lyktorna
Finns det inte en variant som har klarglas som är svarttonade
Har för mig ja sett den nånstans men är inte 100
Användarvisningsbild
motorfoto.net
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jul 24, 2007 1:34 am
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av motorfoto.net »

Härligt att se bilen i Bilsport! :thumbright:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

riktigt frän.... läste lite i bilsport igår!!

Vore kul om du kunde fixa broms papper.
Så man får se lite diesel power :thumbright:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

De där lysena, nja, påminner mig mest om en gammal Fiat Ritmo... :hihi:

Förutom det så... är den här bilen så pass brutal att ord saknas. :lol:
Westin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön jun 25, 2006 12:01 am

Inlägg av Westin »

Såg att det var stort reportage om bilen i bilsport bara att gratulera, har inte hunnit läsa artikel än men blir nog fram över. Riktigt roligt att någon vågar bygga på diesel.

Keep up the good work :thumbright:
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Grattis till ett trevligt repotage! Stog på ICA igår och läste ända tills personalen började titta snett på mig :)
Zkunk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons apr 18, 2007 6:27 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Zkunk »

Läste om din bil i tidningen idag. Fränt reportage :thumbright:
Och som alla andra säger (skriver) Trevligt projekt den dära Mercan
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

kul bygge =) ja håller själv på med en 324td som de ska bli lite snurr på =)


lyckat till får vi visa bensinälskarna att klokt folk kör diesel =)
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

nu ska äntligen bakvagnen fixas till! Trots i fjol riktigt dåligt grepp me 4linken pga dåligt justerat blir det nu mer ingående "tuning". Bakvagn, framvagn samt att rent allmänt kunna börja använda chassiets potential med 4link helt enkelt. Nya coilovers bak byggs. Givetvis med egenhändig hemsmide o delar man hittat i "förråden". Då jag har turen med att ha en arbetskamrat som ingår i "team ascona" från lycksele så har jag samrådat en hel del med han om bak, framvagn samt det mesta om hur chassiet reagerar å därmed fått en del bra info om det hela.

Även framvagnen e det funderationer om. Sedsan tidigare så ligger det helt nya gula konis ställbara fjäderben på hyllan. Men de vette tusan hur tillfredsställande de känns. Returen känns helt fel för mitt ändamål... Meeen bot till de finns det redan planer på.


Förresten, är det någon som vet viktfördelninge på fram/bakaxet på en w201 2,6?





svarva först gängor i svarven. Röret e sömlöst precisionsstålrör. (stavning?!)

Bild




å så blev det. Fjädern e av "riktig coilover-modell". Dvs finns i standardmått me olika hårdheter. Röret kommer att fästas längst ner på stötdämparen. Bricka för fjäderns övre topp kommer nog att byggas för fast montage i karossen.

Bild






gängen e m50x1,5. Muttern e från en scania lastbil.
Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Härligt att se fler tillverkar egna coilovers.
ett tips
skaffa ett par muttrar till och använd som kontramutter att låsa med.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

jo, det e tänkt. När jag va å skaffade just denna mutter så hadde dom bara en hemma. Så idag ska jag beställa fler så det räcker som låsmutteer också!
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Skriv svar