Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Blir mycket, mycket bra det här!

Barnespumparna är jättefina, en kamrat köpte en sån med gavelmonterad soppapump. Soppapumpen är faan så liten och smidig!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Roligt att se, man önskar att man själv hade den där farten...

Sitter och tittar lite på främre fjäderbenstornen, är det någon anledning att du inte dragit rör till a-stolpen i buren, borde inte det bli stadigare?


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Henrik: Jo, när man väl bestämt sig så känns det som det är bästa lösningen.

Jocke: Det ska nog inte behövas. De sitter i ju triangulerade i 2 olika vridcentrum, vilket bör innebära att de inta kan vridas. Jag har dock inte ränkat vetenskapligt på det :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har sett flertalet dr byggen som har denna lösningen på fjäderbens torn. Bla Pro Trucken. Sen är ju den traditionella lösningen inte så värst stabil. Polarens S10 25.1 chassi sviktar ganska bra mellan topp infästningarna om inte motorplåten sitter i. Och den har den vanliga lösningen från buren ut till chassit.
Tror detta kommer funka kanon, stagar upp bra med ett par trianguleringar.

Ser bra ut i övrigt också Simon, Kul o se :thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

klabbe.p skrev:Jag har sett flertalet dr byggen som har denna lösningen på fjäderbens torn. Bla Pro Trucken. Sen är ju den traditionella lösningen inte så värst stabil. Polarens S10 25.1 chassi sviktar ganska bra mellan topp infästningarna om inte motorplåten sitter i. Och den har den vanliga lösningen från buren ut till chassit.
Tror detta kommer funka kanon, stagar upp bra med ett par trianguleringar.

Ser bra ut i övrigt också Simon, Kul o se :thumbright:
Var mest en fundering bara, det är ju inte enda biten på det här chassit som är intressant. Roligt att se andra modeller!

Emil: Vad tror du slutvikten kommer hamna på?
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Är det inte dax för en uppdatering? Jag är nyfiken :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

klabbe.p skrev:Är det inte dax för en uppdatering? Jag är nyfiken :)
Hehe.. Jo, det är väl sant. Har gjor mycket skitjobb på senaste, och väntat på grejer, men nu har det börjat hända grejer igen.
Ska se om jag fick med mig nå bilder hem..
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Framvagnsdetaljerna börja komma på plats, och styrningen verkar vara funktionsduglig :) Bump-steer ser inte så farlig ut heller :thumbright:

Bild

Bild
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Bra flyt idag!

Kardanring x2 klara för svetsning

Bild

Mitt sprängskydd till lådan. De gamla stålskydden kan ju slänga sig i väggen :)

Bild

Vi hann även få klart styrningen ikväll, så lite torrkörning var man ju värd 8)

Bild

Bild

Bild
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Ser bra ut :thumbright: Blir det samma turbo fast med större avgas nu eller? När planeras det bromsning?
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Fortsätter du i den här takten Simon så kommer du snart ikapp oss :hihi:
Mulle Elmeck :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det ångas på :thumbright:
Vad kör du för dimension på rör till kardanringarna?
Finns det föreskrivna värden på vad de ska vara?
Har bara sett mått på vad det ska vara för plattjärn :?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Trevligt med uppdateringar. Fint jobb ni gör.
Ska bli kul o se det färdiga resultatet.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Christian: Ej klart med bromsning. Tänkte bygga klart innan jag bromsar.

Tyzzon: Hehe.. då är det nog dags att lägga på en rem! Dock tycker jag det känns som läget är under kontroll.

J Björk: Den främre är föreskriven att vara 22*1,5mm, och är även så i mitt bygge.
Den bakre finns ej med i reglememtet, men den passade in bra där. Den är i 28*2mm.

Klabbe: Tack, detsamma!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Jag söker en vev från m5 3.8. Alternativt defekt motor eller liknande.

Den bör vara i gott skick, men mindre skavanker är inget problem.
Jag betalar bra för rätt delar.

Delarna är:

- Vevaxel
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Triggerskiva samt smådelar för fastsättning av denna

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=20

- Bröstkåpa
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10


mvh
/Simon Markström, 073-0479287, ximon86@hotmail.com
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Skriv svar