Du måste regga om bilen så du bara får ha 1 passagerare (i stolen brevid dig). Eventuella bälten i baksätet måste tas bort (tror jag, men ingen kommer ju kunna sitta där så varför ha kvar dom även om man får?)...
Annars brukar det inte vara några problem vad jag vet. Du måste även se till att inte bältena till framstolarna "nöter" mot någon del av buren när du har dom på dig (jag antar att bilen har bälten fram, annars är ju inte buren den viktiga livförsäkringen...)
För besiktningen vette tusan om det spelar nån roll. Alla delar av buren som du kan komma åt när du sitter fastspänd i bilen ska vara vadderade, det är väl den delen som är viktigast att komma ihåg på besiktningen... Sen kanske inte Plutonium är det bästa materialet att bygga i
Nämen ska det vara en "riktig" bur så ska huvudbågen bestå av 45,0 X 2,5mm rör och resten 40,0 x 2,0mm. Kolla in www.svetsosmide.se så står det lite där (de bockar burar så de vet). Sen får väl inte heller buren hindra i och urstigning alltför mycket. Besiktningsgubbarna kan bli sura om de inte kommer in i/ut ur bilen när de ska besikta den.
jag hade en opel ascona som jag satte in bur i var inga problem med besiktningen även fast jag hade baksätet kvar det enda han klagade på var att det saknades stoppning på röret som satt ovanför framrutan.
tänkte att ja kunde fråga i den här tråden då de är lite onödigt att göra en ny.
men iaf. så tänkte jag eventuellt sätta bur i en 142:a, men vad är de som behöver göras då? måste ja göra någon speciell besiktning?
och ja vill kunna använda baksätet också då de ska bli en bruksbil/lekbil, hur gör jag då med stöttan som går tvärs över där bak? struntar man bara att sätta i den då eller?
Du måste regbesitiga när du monterar bur, och då reggar man bort baksätet, så du inte får ha passagerare där.
Det går inte att bygga en vettig säker bur och ha kvar baksätet.
okej, men hade mest tänkt ha bur för de ger mer "racing" look.
den behöver inte vara godkänd som rally bur.
som Tegheim sa så går de ju visst att ha reggat med 4 passagerare? eller
har de ändrats nu då? :S
å vad innebär det med en reggbesiktning? om vi säger att jag har en 142:a
reggad med utbytt motor i. kan de uppkomma problem om ja måste reggbesikta om den?
ja precis så skulle ja vilja ha de, fast kanske utan det röret som sitter precis i mitten bakom stolarna då de blir lite kruxigt att ta sig in eftersom de inte finns dörrar bak.
men kan man registrera den med en sådan bur på ett enkelt sätt?